حوزه پوشاک هم نیاز به پشتوانه علمی وآکادمیک دارد

هشتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر و با مشارکت اتحادیه پوشاک تهران و خانه هنرمندان ایران و همچنین با حمایت معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، معاونت فرهنگی وزارت علوم، کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، دانشگاه‌ها و دانشکده‌های هنری، ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز در تابستان ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

به بهانه برگزاری این جشنواره با محمدهادی عسکری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص اهمیت برگزاری رویدادهای ملی همچون جشنواره نقش تن پوش گفتگو کردیم.

عسکری با اشاره به اینکه موضوع پوشش یکی از مقوله‌های مورد توجه جوانان است، گفت: بحث هدفمندسازی و جهت‌دهی این حوزه باید توسط خود جوانان و دانشجویان و با راهنمایی و مشاوره استادان این حوزه صورت پذیرد. برگزاری جشنواره نقش تن‌پوش بستری را فراهم می‌کند تا جوانان مستعد و خلاق به عنوان نمایندگانی از نسل امروز به ترویج پوشش صحیح و منطبق با فرهنگ ما بپردازند و اداره کل فرهنگی وزارت علوم، با جدیت از بسترهایی که عرصه ای برای شکوفا کردن استعدادهای جوان ما هستند، مانند جشنواره ملی نقش تن‌پوش حمایت می‌کند.

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم مهم‌ترین نقطه قوت جشنواره نقش تن‌پوش را دانشگاهی بودن آن دانست و گفت: این جشنواره همانطور که در دوره فعلی آن شاهد هستیم، بصورت ویژه به بحث آموزش و گفتمان‌های تخصصی پرداخته و در کنار فرآیندهای برگزاری یک رویداد، وجهه علمی و فرهنگی موضوع را تقویت کرده است. نسبت جشنواره هشتم با دانشگاه، ویژگی بارزی است و بدون تردید می‌تواند به ارتقای صنعت پوشاک کشور و آسیب‌شناسی و رفع نیازهای این صنعت به شکل علمی و اصولی شود.

وی در همین خصوص ادامه داد: حوزه پوشاک همانند سایر حوزه‌ها نیاز به ارتباط موثر صنعت و هنرمند با پشتوانه علمی و آکادمیک دارد. ساختارهای دانشگاهی فعلی رشته‌های مرتبط با پوشاک با وجود گسترش جدی در سال‌های اخیر، همچنان به شکل مطلوب برای همه علاقه‌مندان این عرصه در دسترس نیست و این مسئله اهمیت رویدادهایی مانند جشنواره ملی نقش تن پوش که تبدیل به عرصه ظهور و بروز استعدادها از کل کشور هستند را دوچندان می‌کند.

عسکری با اشاره به نقش و ضرورت برگزای این رویداد، توضیح داد: شناسایی نخبگان و تقویت انگیزه‌های انان در راستای تقویت بنیه صنعت پوشاک کشور با جریان تازه حضور طراحان جوان این حوزه از ضرورت‌هایی است که مسئولین حوزه‌های مختلف باید نسبت به آن توجه ویژه داشته باشند و رویدادهای غیرمتمرکز و ملی مانند این جشنواره می‌تواند ضمن فراهم آوردن زمینه رشد صنعت پوشاک کشور، در همگرایی چرخه پیدا کردن طراحان نخبه تا رساندن آثار آنان به بازارایفای نقش کرده و شیوه صحیح اشتغال‌زایی این صنعت با بهره‌گیری از ظرفیت‌های کشوری را تبیین نماید.