عیدانه رادیو فرهنگ به مناسبت جشن غدیر

قطعه «روزی تو خواهی آمد» از ساخته‌های زنده یاد همایون خرم با صدای محمد اصفهانی پنجشنبه ۷ مرداد از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

برنامه شماره ۳۰۵ «با کاروان شعر و‌موسیقی» در جشن غدیر به پخش و بررسی قطعه «روزی تو خواهی آمد» از آثار استاد همایون خرم اختصاص دارد.

در این برنامه که به بررسی آثار فاخر موسیقی اختصاص دارد تصنیف «روزی تو خواهی آمد» پخش و بررسی می‌شود.

این قطعه از آثار آهنگسازی استاد همایون خرم بر ترانه سعدی و محمدعلی شیرازی است که با صدای محمد اصفهانی اجرا شده است و کامبیز روشن روان آن را تنظیم کرده است.

«روزی تو خواهی آمد» دومین قطعه اجرایی محمد اصفهانی از آلبوم تنها ماندم است این آلبوم در سال ۱۳۷۹ منتشر شده است که دارای ۹ قطعه موسیقی است.

در این برنامه صحبت‌های استاد همایون خرم را نیز می‌شنویم.

همایون خرم نوازنده نامدار ویولن، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز و عضو شورای عالی خانه موسیقی از پیشگامان رونق و شکوفایی رادیو در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ خورشیدی بود که تلاش‌های وافری جهت پیشرفت و پرورش نسل جدید موسیقی ایران انجام داد.

همایون خرم از جمله ملودی‌پردازان شاخص و ماندگار در تاریخ موسیقی ایران به شمار می‌رود و یکی از رموز ماندگاری این آثار غنای ملودیک و ارزش موزیکالیته و قدرت ملودی‌ها محسوب می‌شود. وی در زمینه هنر و موسیقی مسوولیت هایی، چون عضویت در شورای عالی موسیقی رادیو، رهبری ارکستر ساز‌های ملی، استاد دانشکده موسیقی ملی و هنرستان شبانه، آهنگساز در برنامه‌های موسیقی ایرانی و به خصوص برنامه گلها، رهبری ارکستر گل‌ها و سولیست ویلن را در کارنامه خود ثبت کرده است.

برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» راساعت ۱۲:۳۰به تهیه کنندگی «یلدا احتشامی» و اجرای «مریم واعظ پور» روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

 تبریک به سادات در عید بزرگ غدیر با برنامه «صبح به وقت فرهنگ»

در برنامه «صبح به وقت فرهنگ» پنجشنبه ۷ مرداد ماه ۱۴۰۰شنوندگان رادیو فرهنگ عیدغدیر را به سادات و اقوام تبریک می‌گویند.

در برنامه امروز صبح به وقت فرهنگ شنوندگان در تماس تلفنی یا پیامک به برنامه، به این سوال که "اگر بخواهید به سادات و آشنایان عید بزرگ غدیر را تبریک بگویید چه خواهید گفت و چگونه؟ " پاسخ می‌دهند و به در ادامه اداب و رسوم منطقه‌ای خود در این جشن را بیان می‌کنند.

عیدانه «جوانه ها» رادیو فرهنگ در جشن غدیر

عید غدیر یکی از بزرگترین و مهم‌ترین اعیاد مسلمانان است که مردم شهر‌های مختلف در روز عید غدیر آداب و رسوم خاصی دارند که از آن جمله می‌توان به ادای احترام به سادات و خانواده آن‌ها اشاره کرد.

برخی از مردم به زیارت اهل قبور و بقاع متبرکه می‌روند و برخی دیگر با اطعام دادن به مومنان و نیازمندان و همچنین شرکت در طرح نذر نان این روز را جشن می‌گیرند.

در این‌روز همان گونه که اهل بیت پیامبر جایگاه والایی نزد پروردگار دارند، مقام و شأن فرزندان آنان نیز در نگاه مردم با احترام و تکریم همراه است و مردم به سادات که جزو خانواده پیامبر و از نسل پاک او به شمار می‌روندتبریک می‌گویند.

روز عید غدیر، روز ولایت است و در برنامه «صبح به وقت فرهنگ» مردم می‌توانند از طریق پیامک و تماس تلفنی این جشن بزرگ را به یکدیگر تبریم بگویند.

مجله صبحگاهی رادیویی «صلح وقت فرهنگ» برنامه‌ای زنده از گروه فرهنگ و جامعه است که از ساعت۶:۳۰ به مدت ۹۰ دقیقه روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز پخش می‌شود.

 نگاهی به رسوم عید غدیر خم در فرهنگ مردم با رادیو فرهنگ

برنامه هفت کوچه پنجشنبه ۷ مردادماه همزمان با عید سعید غدیرخم – عیدبزرگ ولایت و امامت- با موضوع بررسی آداب رسوم مردم کشورمان در عید غدیر خم از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

برنامه هفت کوچه کاری از گروه جامعه رادیو فرهنگ است که ساعت ۹صبح روز عید غدیر به طور زنده پخش می‌شود در این برنامه فرهنگ مردم ایران زمین و فرهنگ اقوام ایرانی در روز عید ولایت معرفی و بررسی می‌شود.

در این برنامه کارشناسان مناطق مختلف و فرهنگیاران از حسن غدیر در جای جای ایران پهناور می‌گویند شنوندگان رادیو فرهنگ نیر از طریق دماس تلفنی و پیامک در طول پخش برنامه می‌توانند از رسوم منطقه خود کفته و در این برنامه مشارکت کنند.

عیدانه «جوانه ها» رادیو فرهنگ در جشن غدیر

در بخشی از برنامه نیز سخنان دکتر محمود اکرامی فر کارشناس فرهنگ مردم درباره آداب و آیین‌های برگزاری عید غدیر خم پخش می‌شود.

گفتنی است، عید غدیر یکی از بزرگترین و مهم‌ترین اعیاد مسلمانان است. این عید بزرگ به همراه عید قربان اهمیت ویژه‌ای برای اقشار مختلف جامعه ایرانی دارد. مردم شهر‌های مختلف در روز عید غدیر آداب و رسوم خاصی دارند که از آن جمله می‌توان به ادای احترام به سادات و خانواده آن‌ها اشاره کرد.خانواده‌های سادات نیز قبل از رسیدن این روز منازل خود را آماده پذیرایی از مهمانان می‌کنند.

آن‌ها در روز عید غدیر به مهمانان خود هدایایی می‌دهند که تبرک به حساب می‌آید و مردم این هدایا را نزد خود نگه می‌دارند.

اقشار مختلف جامعه ما تلاش می‌کنند که در روز عید غدیر شادی‌های خودشان را به شکل‌های مختلف با دیگران تقسیم کنند البته برخی از مردم به زیارت اهل قبور و بقاع متبرکه می‌روند.

مردم کشورمان در روز عید غدیر تلاش می‌کنند که زیباترین و تازه‌ترین لباس‌های خود را بر تن کنند و با این کار شادی درونی خود را در ظاهر هم نشان دهند.

گفتنی است «هفت کوچه» برنامه‌ای ویژه آداب و رسوم و خرده فرهنگ‌های مختلف کشور است به تهیه کنندگی هادی موسوی نژاد و اجرای سکینه ارجمندی روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ و‌ای ام ردیف ۵۸۵ از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.
 

مجله «جوانه ها» که برنامه‌ای با اجرای نوجوان است پنج شنبه ۷ مرداد ماه به موضوع عید غدیر خم اختصاص دارد. برنامه این هفته «جوانه ها» در بخش اصلی به مناسبت جشن غدیر، به بخش عیدانه اختصاص دارد.

در بخش ما می‌توانیم این‌برنامه ماجرای حجه الوداع و غدیر خم روایت می‌شود.

غدیر از بزرگ‌ترین اعیاد مسلمانان است و در این روز حضرت علی توسط پیامبر اکرم به عنوان امام و پیشوای مسلمانان انتخاب شدند و هر ساله مسلمانان در سراسر جهان به همین مناسبت جشن‌های بزرگی را برپا می‌کنند.

کتاب «غدیر چشمه‌ای در کویر» اثر مریم نوابی نژاد؛ به مناسبت عید غدیر در بخش دیگری از این برنامه معرفی می‌شود. در این کتاب به موضوع علی‌بن ابی‌طالب (ع)؛ امام اول، اثبات خلافت و داستان و ادبیات کودکان و نوجوانان پرداخته شده است.

در بخش «خوشمزه» نیز شیرینی آردی نارگیلی آموزش داده می‌شود.

گردشگری عنوان دیگری از این برنامه است که از طریق امواج رادیویی شنوندگان را به مسجد کوفه می‌برد.

شنوندگان این برنامه در بخش معرفی مشاهیر با کتاب نهج البلاغه که برگزیده‌ای از گفته‌ها و نوشته‌های حکیمانه امیرالمومنین (ع) آشنا می‌شوند.

این کتاب توسط گروهی از علما به دلیل محتوی غنی و همچنین بلاغتش، به «اخ القرآن» برادر قرآن نامگذاری شده است. برخی از ادیبان عرب، فصاحت و بلاغت نهج‌البلاغه را ستوده‌اند. این کتاب در سه قسمت خطبه‌ها، نامه‌ها، کلمات قصار دسته بندی شده است. امام در بسیاری از خطبه ها، مردم را به انجام دستورات الهی و ترک محرمات دعوت کرده و در بخشی از نامه‌ها که خطاب به فرمانداران است، آن‌ها را به رعایت حق مردم سفارش کرده است.

برنامه «جوانه ها» را به تهیه کنندگی و مشاور محتوایی مریم قاسمی ساعت ۱۵:۰۰ به مدت ۳۰ دقیقه روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.