ساخت سرنگ بدون سوزن + عکس

به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، اين دستگاه را ميتوان براي انتقال طيف گوناگوني از دوزهاي دارو تا اعماق مختلف استفاده كرد كه پيشرفتي در زمينه سيستمهاي تزريق داروي امروزي به شمار ميرود.

به گفته محققان، این فناوری که در مجله Medical Engineering & Physics منتشر شده، در کنار دیگر مزیتهای خود می‌تواند به کاهش احتمال استفاده از سوزن سرنگ برای انتقال دارو کمک کند.

طبق برآوردهای صورت گرفته، کارکنان بهداشت بیمارستانها، سالانه ۳۸۵ هزار بار تصادفا با سوزن آمپول‌های مورد استفاده برای تزریق زخمی می‌شوند. یک دستگاه بدون سوزن می‌تواند به بیمارانی که به دلیل ترس از تزریق دارو امتناع می‌کنند، کمک کند.



در دهه‌های گذشته دانشمندان به تولید جایگزینهای مختلف برای سوزن آمپول پرداخته‌اند که برای مثال می‌تواند به چسب‌های نیکوتین اشاره کرد که به آهستگی دارو را از طریق پوست منتشر می‌کند. اما این چسبها تنها قادر به انتشار مولکولهای بسیار کوچکی از دارو هستند که قادر به عبور از منافذ پوست بوده و باعثمحدود شدن گونه دارویی می‌شود.

همچنین دانشمندان با افزایش انتقال داروهای پروتئینی بزرگتر به تولید فناوریهای متناسب برای تحویل آنها از جمله تزریق کننده‌های پرتابی پرداخته‌اند. اگرچه دستگاههای مبتنی بر پرتاب زیادی در بازار وجود داشته اما دیگر از آنها استقبال چندانی نمی‌شود. مکانیزم مورد استفاده در آنها بخصوص در طراحی‌های فنری بسیار ابتدایی بوده و در هر بار یک میزان را در یک عمق همیشگی آزاد می‌کند.

اکنون تیم محققان ماساچوست دست به ساخت یک سیستم تزریق پرتابی زده‌اند که طیف گسترده‌ای از دوزهای دارو را در عمقهای مختلف با یک شیوه کاملا کنترل شده منتقل می‌کند.

این طراحی در مکانیزمی موسوم به نیروی محرک لورنتس ساخته شده که یک آهنربای کوچک و قوی احاطه شده در سیمهای متصل به یک پیستون درون یک آمپول است. با اعمال جریان، این جریان به تعامل با میدان مغناطیسی برای تولید نیرویی برای فشار پیستون به جلو پرداخته که دارو را با فشار و سرعت زیاد شبیه به سرعت صوت در هوا از نازل آمپول به بیرون می‌راند.

سرعت سیم‌پیچ و همچنین سرعت اعمال شده بر روی دارو را می‌توان با میزان جریان اعمال شده کنترل کرد. این محققان به تولید مشخصات فشار برای تنظیم جریان پرداختند. اشکال موجی ایجاد شده در کل از دو فاز مشخص تشکیل می‌شوند: یک فاز ابتدایی پر فشار که در آن دستگاه به پرتاب دارو در سرعت بالا برای شکافت پوست و دستیابی به عمق دلخواه پرداخته و سپس یک فاز کم فشار که در آن دارو در یک جریان آهسته‌تر با خاصیت جذب بالا و راحت از بافت اطراف منتقل می‌شود.

این پژوهشگران طی آزمایشهای خود دریافتند که انواع پوستهای مختلف به اشکال موجی مختلفی برای انتقال میزان کافی از دارو در عمق دلخواه نیاز دارند.

اين تيم همچنين در حال ساخت نسخهاي از اين دستگاه براي انتقال داروهاي پودري از طريق برنامهريزي دستگاه براي لرزيدن و تبديل پودر به يك شكل مايع با قابليت انتقال آسان از طريق پوست هستند. اين كار ميتواند به انتقال واكسنها به كشورهاي در حال توسعه براي جلوگيري از نابودي آنها كمك كند.