از کشیدن دندان تا تحمل نیش ده‌ها زنبور فقط به خاطر بازیگری!

سالنامه‌های هالیوود مملوء از داستان‌های افسانه‌ای بازیگرانی است که به خاطر هنرنمایی‌های خود در فیلم‌های سینمایی، رنج‌هایی را متحمل شده اند. واضح است که بسیاری از این هنرمندان برای رسیدن به شرایطی مناسب از یک شخصیت مناسب و یا حداقل تحت تاثیر قرار دادن آکادمی اسکار این کار ها را انجام می‌دهند.

با این حال، گاهی اوقات بازیگران بسیار فراتر از آسیب‌های گسترده « بازیگری متد » می‌روند و به بدن و ذهن خود به دلایلی که انگیزه های متفاوتی دارند آسیب می‌زنند. این امر می‌تواند به دلیل  بهبود عملکرد آن‌ها در انجام یکی از ویژگی‌های خاص بازیگری و یا حتی دریافت دستمزد بیشتر باشد. در هر موردی که در این فهرست آورده شده، بازیگران به شکل داوطلبانه وظایف خود را سخت‌تر از آنچه که لازم بود انجام داده اند.

نیکلاس کیج در فیلم «بردی»

نیکلاس کیج به خاطر آماده سازی‌های عجیب و غریب خود حتی برای ساده‌ترین نقش‌های سینمایی مشهور است. اما وقتی او در سال ۱۹۸۴، خود را برای بازی در نقش سرباز کهنه کار جنگ ویتنام در درام تحسین شده بران آلن پارکر به نام «بردی» آماده می‌کرد، تصمیم جدی گرفت که نه تنها ۱۵ کیلو وزن کم کند و صورت خود را به مدت پنج هفته در بانداژ بپیچد، بلکه ۲ مورد از دندان‌های خود را نیز بکشد.

از خودگذشتگی بازیگران برای نقش آفرینی در فیلم ها/ از کشیدن دندان تا تحمل نیش ده‌ها زنبور

اما کیج به همین مورد سخت بسنده نکرد. او همچنین اصرار داشت که کشیدن دندان‌هایش بدون هیچ گونه داروی بیهوشی یا بی حس کننده انجام شود. تصمیم وی برای عدم استفاده از داروی بی حسی به این دلیل بود که  بتواند به طور قانع کننده تری درد و رنجی که یک کهنه سرباز جنگ ویتنامی متحمل شده را نمایش دهد. اگرچه این اثر یکی از فیلم‌های شناخته شده کیج نیست، اما ایفای نقش کیج با استقبال گسترده‌ای روبرو شد و هیئت ملی بازبینی فیلم آن را در بین ۱۰ فیلم برتر ۱۹۸۴ قرار داد.

تام هنکس در فیلم «فیلادلفیا»

از خودگذشتگی بازیگران برای نقش آفرینی در فیلم ها/ از کشیدن دندان تا تحمل نیش ده‌ها زنبور

در سال ۲۰۱۳ بود که اعلام شد تام هنکس به بیماری دیابت نوع دو مبتلا شده، اما در واقع حدود دو دهه قبل بود که به دلیل افزایش و کاهش متوالی وزن، علائم پیش دیابت در وی ظاهر شد. او برای بازی در فیلم «لیگ خودشان» در سال ۱۹۹۲، ۱۳ کیلو وزن اضافه کرد و درست یک سال بعد برای فیلم «فیلادلفیا» دوباره وزن خود را حدود ۲۰ کیلوگرم کاهش داد. هنکس می‌گوید بعد از این کاهش و افزایش وزن بوده که علائم پیش دیابت در او ظاهر شده. او در سال ۲۰۰۰ هم برای فیلم «دور افتاده» ۲۴ کیلوگرم کم کرد.

بیلی باب تورنتون در «تیغه فلاخن»

از خودگذشتگی بازیگران برای نقش آفرینی در فیلم ها/ از کشیدن دندان تا تحمل نیش ده‌ها زنبور

بیلی باب تورنتون در فیلم سینمایی «تیغه فلاخن» که خودش آن را کارگردانی کرده و برای آن جایزه اسکار برده است، نقش یک فرد معلول را بازی می‌کند. او احساس می‌کند که تلاش‌های سختش برای رسیدن به این نقش کافی نبوده و به همین دلیل از حقه‌ای استفاده می‌کند که بسیار خطرناک است. او در کفش خود خرده شیشه قرار می‌دهد تا بتواند لنگان لنگان راه رفتن شخصیت را به خوبی بازی کند. او برای این فیلم جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی اسکار را دریافت کرد و نامزد بهترین بازیگر مرد شد.

گری اولدمن در «تاریکترین ساعت»

گری اولدمن در فیلم سینمایی «تاریکترین ساعت» نقش وینستون چرچیل را بازی کرد که در نهایت به موفقیت او در جوایز اسکار منجر شد. تعداد سیگار‌هایی که او در این فیلم مصرف کرد ۲۰۰ هزار دلار خرج برداشتند و باعث شد که او به مسمومیت نیکوتین دچار شود. طبق گفته خود گری اولدمن،  روزانه ۱۲ سیگار مصرف می‌کرده که باعث شده به مدت سه ماه مشکلاتی جدی از ناحیه شکم برای او ایجاد شود.

از خودگذشتگی بازیگران برای نقش آفرینی در فیلم ها/ از کشیدن دندان تا تحمل نیش ده‌ها زنبور

اگرچه پروژه‌های مهم هالیوودی توانایی تولید سیگار‌های مصنوعی را دارند، اما گری اولدمن اصرار داشت تا از سیگار‌های واقعی استفاده کند و گفته بود که مضرات آن برای سلامتی اش مهم نیست.

رابرت دنیرو در «تنگه وحشت»

رابرت دنیرو بدون شک یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینماست و او این امر را با تغییرات فیزیکی زیادی که برای نقش هایش انجام داده ثابت کرده است. همه ما راجع به کاهش و افزایش وزنی که دنیرو برای فیلم «گاو خشمگین» انجام داد می‌دانیم، اما یکی از کار‌های او که کمتر در مورد آن صحبت شده به فیلم «تنگه وحشت» مربوط می‌شود.

از خودگذشتگی بازیگران برای نقش آفرینی در فیلم ها/ از کشیدن دندان تا تحمل نیش ده‌ها زنبور

او پیش از آنکه جلوی دوربین برود ۵ هزار دلار خرج دندانپزشکی می‌کند تا تغییراتی روی دندان‌هایش انجام شود. بعد از فیلمبرداری ۲۰ هزار دلار دیگر پرداخت می‌کند تا دندان‌هایش ترمیم شوند و به حالت اولیه بازگردند.

تونی تاد در فیلم «کندی من»

از خودگذشتگی بازیگران برای نقش آفرینی در فیلم ها/ از کشیدن دندان تا تحمل نیش ده‌ها زنبور


 

فیلم سینمایی «کندی من» یکی از فیلم‌های ژانر ترسناک است که کمتر به آن توجه شده و ایفای نقش عجیب تونی تاد در نقش اصلی، این فیلم را به اثری جذاب تبدیل کرده است. از انجایی که در کل فیلم، شخصیت کندی من زنبور‌هایی را روی صورت خود دارد، ممکن است تصور کنید که تاد برای حفاظت از صورتش از یک لایه نامرئی استفاده کرده، اما اینگونه نیست. هرچیزی که در این فیلم می‌بینید از جمله راه رفتن زنبور‌ها روی صورت تاد همگی واقعی هستند. البته او این کار را رایگان انجام نمی‌دهد و برای هر زنبوری که او را نیش می‌زند، هزار دلار و در مجموع ۲۳ هزار دلار دریافت می‌کند.

جکی چان و بیشتر فیلم‌های اکشن او

از خودگذشتگی بازیگران برای نقش آفرینی در فیلم ها/ از کشیدن دندان تا تحمل نیش ده‌ها زنبور

اگرچه در سال‌های اخیر جکی چان بدلکاری‌های مرگبار خود را به افراد جوانتر سپرده است، اما او در دوران جوانی و آغاز بازیگری اش در دهه ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۰، بدون شک یکی از برترین بازیگرانی بود که بدلکاری هایش را خودش انجام می‌داد. اما این بدلکاری‌ها و شهرت جهانی بدون هزینه نبوده. او بار‌ها و بار‌ها حین بدلکاری‌ها دچار شکستی از نواحی مختلف شده و چندین بار هم دچار سوختگی و آسیب دیدگی از ناحیه سر شده است. او می‌گوید تنها انگیزه اش برای انجام بدلکاری‌ها این بوده که به تقلید از بروس لی متهم نشود.