قدمت به تصویر کشیدن اژد‌ها در سینما

تعجبی ندارد که بیشتر ما در دوران کودکی دوست داشتیم اژد‌هایی را از نزدیک ببینیم، زیرا اژدها دهه هاست که پایه اصلی فیلم‌های کودکان است و آثار زیادی از آن‌ها به عنوان یکی از شخصیت‌های اصلی و تاثیرگذار در فیلم‌های سینمایی و انیمیشنی استفاده اند. این فیلم‌ها پیوند ناگسستنی با ژانر فانتزی دارند.‌

می‌توان گفت که اوایل دهه ۹۰ میلادی هر سال حداقل یک فیلم سینمایی ساخته شده که در آن از اژد‌ها به عنوان یک شخصیت مهم استفاده شده روندی که البته در سال‌های اخیر کند شده است. شاید یکی از آخرین دفعاتی که یک اژد‌ها در فیلم سینمایی دیده شد به سه گانه «هابیت» به کارگردانی پیتر جکسون مربوط شود که مخاطبان سینمایی را هیجان زده کرد. در این گزارش سابقه‌ای از به تصویر کشیده شدن اژد‌ها در فیلم‌های سینمایی می‌خوانید و با محبوبترین آن‌ها آشنا خواهید شد.

تاریخچه‌ای کوتاه از به تصویر کشیدن اژد‌ها در آثار سینمایی

شاید بتوانیم بگوییم که دیزنی بیشتر از هر کمپانی دیگری در آثارش از اژد‌ها استفاده کرده است و اولین فیلمی که در اینجا قصد داریم به آن بپردازیم اثری از این کمپانی است. این کمپانی در سال ۱۹۴۱، انیمیشن « اژد‌های مردد » را منتشر کرد و از آن زمان هر چند وقت یک بار از اژد‌ها در آثارش بهره برد. در انیمیشن «اژد‌های مردد» از این موجود افسانه‌ای به عنوان یک موجود باهوش استفاده شد و در داستان آن نیز به رابطه دوستی یک بچه با اژد‌ها پرداخت.

تاریخچه‌ای کوتاه از به تصویر کشیدن اژد‌ها در آثار سینمایی

ری هری‌هاوزن تهیه‌کننده فیلم، آفریننده جلوه‌های ویژه و برنده جایزه اسکار، در سال ۱۹۵۸ تصمیم گرفت، در فیلم «هفتمین سفر سندباد» از اژد‌ها به عنوان یک هیولا استفاده کند که جان سندباد را تهدید می‌کند. اژد‌های نگهبان در این فیلم برای مخاطبان آن دوره کاملا واقعی به نظر می‌رسید چرا که به صورت واقعی هم ساخته شده بود و کارتونی نبود.

سال بعد از آن یعنی ۱۹۵۹، دیزنی انیمیشن «زیبای خفته» را منتشر کرد که در آن شخصیت شرور به یک اژد‌های عظیم و سیاه تبدیل می‌شد. در این انیمیشن بود که کودکان با یکی از جدیدترین کاراکتر شرور آشنا شدند. همچنین باید اشاره کنیم که دهه‌ها بعد از اکران «زیبای خفته»، با الهام از این اثر یک اژد‌های دیگر را در فیلم «افسون زده» خلق کرد.

تاریخچه‌ای کوتاه از به تصویر کشیدن اژد‌ها در آثار سینمایی

در انیمیشن «شمشیر در سنگ» محصول سال ۱۹۶۳، دیزنی برای اولین بار از یک اژد‌ها برای لحظات کمدی بیشتر استفاده کرد. داستان در مورد یک نفر است که در جنگل به کلبه یک جادوگر به نام مرلین می‌رسد. مرلین تصمیم می‌گیرد تا با تبدیل کردن او به ماهی، سنجاب و پرنده و اژد‌ها درس‌های زندگی را به او یاد دهد.

اژد‌های پیت محصول سال ۱۹۷۷ و باز هم اثری از دیزنی که دوباره به داستان یک پسربچه و اژدهایش اشاره می‌کند. این اثر با موسیقی زیبای خود در واقع ترکیبی از انیمیشن و لایو اکشن بود و بر خلاف کلیشه هایی از حضور اژد‌ها در فیلم به هیچ وجه اثر ترسناکی نبود. البته چند سال بعد دیزنی در سال ۱۹۸۱، در همکاری با پارامونت فیلم وحشتناک «اژد‌ها کُش» را تولید کرد. «اژد‌ها کُش» فیلمی است که نویسنده Den Of Geek، آن را اثر مورد علاقه خود معرفی می‌کند و می‌گوید در کودکی آن را دوست داشتی و زمانی که آن را در سینما تماشا کرده از دیدن آن شگفت زده و وحشت زده شده است.

تاریخچه‌ای کوتاه از به تصویر کشیدن اژد‌ها در آثار سینمایی

البته اگر می‌خواهید این اثر را به کودکان خود نمایش دهید، باید بدانید که آثار سینمایی مربوط به کودکان در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی فضای دارک‌تر و تاریک‌تر نسبت به آثار فعلی دارند. برای مثال صحنه‌های خشونت بار زیادی در فیلم‌های «کرول» و «کریستال تاریک» وجود دارد که مناسب کودکان نیستند. «اژد‌ها کُش» نیز از این قاعده مستثنی نیست. در سال ۱۹۸۲ نیز دو فیلم «کیو» و «مبارزه اژدها» منتظر شدند که نویسنده به یاد دارد سکانس هاس خشونت آمیزی داشته است. فیلم «داستان بی پایان» اثری فانتزی از سینمای آلمان است که در زمان خود (۱۹۸۴) یکی از جذابترین فیلم‌های حماسی محسوب می‌شد.

تاریخچه‌ای کوتاه از به تصویر کشیدن اژد‌ها در آثار سینمایی

«مولان» محصول سال ۱۹۹۸ که باز هم اثری از دیزنی است، یکی دیگر از آثار محبوبی محسوب می‌شود که یک اژد‌ها البته با جثه و ظاهری متفاوت در آن استفاده شد. سال ۲۰۰۱، برای اژدهایان و حضورشان در سینما سال خوبی بود؛ چرا که در آثار موفقی مثل «شهر ارواح» و مجموعه انیمیشن‌های «شرک» از آن‌ها بهره گرفته شد. آثاری که هر دوی آن‌ها از بهترین آثار انیمیشنی تاریخ شمرده می‌شوند و در زمینه فروش نیز موفق عمل کردند. در سال ۲۰۰۲ و در فیلم سینمایی «سلطه آتش» با بازی کریستین بیل جنبه ترسناک تری از اژدهایان دیدیم. این فیلم در مورد دورانی است که زمین به تسخیر اژد‌هایی عظیم درآمده انسان‌ها در تلاش هستند آن را نابود کنند.

تاریخچه‌ای کوتاه از به تصویر کشیدن اژد‌ها در آثار سینمایی

یکی از انیمیشن‌های که اژد‌ها به وفور در آن دیده می‌شود و نقش اساسی در تعیین خط داستان دارد، انیمیشن «چگونه اژد‌های خود را آموزش دهید» محصول سال ۲۰۱۰ است. این انیمیشن در مورد پسر جوانی است که موفق می‌شود اژد‌های خود را تربیت و آن را رام کند.

تاریخچه‌ای کوتاه از به تصویر کشیدن اژد‌ها در آثار سینمایی