به گزارش افکارنیوز به نقل از پايگاه خبري - تحليلي عصر ايران، روز شنبه در مرکز فرهنگ و هنر اوناسیس آتن جلسه نمادین محاکمه سقراط برگزار شد و بسیاری از حقوقدانان معتبر اروپایی و آمریکایی به عنوان وکلا و اعضای هیئت منصفه در این محکمه حضور یافتند.





در این محکمه نمادین برخی از وکلا نقش شاکی و برخی دیگر نقش مدافع را بازی کردند و در نهایت اکثر اعضای هیئت منصفه و حاضران در جلسه به برائت سقراط از اتهامات وارده رای دادند.





سقراط در سال ۳۹۹ قبل از میلاد در محکمه‌ای در آتن به اتهام توهین به خدایان و منحرف کردن جوانان، به مرگ با نوشیدن جام شوکران محکوم شد و در حالی که بسیاری از دوستان و شاگردان سقراط از وی خواستند تا مقدمات فرارش از زندان را فراهم کنند، اما سقراط با نپذیرفتن این موضوع در نهایت جام شوکران را سرکشید و به تصمیم دادگاه گردن گذاشت. دلیل اصلی محاکمه سقراط در دادگاه به قدرت رسیدن دوباره طرفداران دموکراسی در آتن بود. در سال ۴۰۴ قبل از میلاد، آتن در نبرد با همسایه جنوبی خود، اسپارت، شکست خورد و پس از آن شکست ۳۰ سیاستمدار تحت حمایت و تایید دولت اسپارت در آتن به قدرت رسیدند که به شدت مخالف دموکراسی بودند.



در این دوران چهار ساله، الیگارشی حاکم(حکومت ضد دموکراسی یک طبقه معدود)، حقوق دموکراتیک مردم آتن را نادیده گرفت و تعداد افرادی که از حقوق شهروندی بهره‌مند بودند را از ۴۵ هزار نفر به ۳۰۰۰ نفر تنزل داد و بدون محاکمه ۲۵۰۰ آتنی را اعدام کرد.



طی این دوران بیشتر دموکرات‌ها به خواست حکمرانان جدید مجبور به ترک آتن شدند، اما در ماه مارس سال ۴۰۳ دموکرات‌ها توانستد بخشی از حومه آتن را به تصرف خود درآورند و بالاخره در سال ۴۰۰ قبل از میلاد، دوباره اصول دموکراسی را در آتن برقرار کنند.



پس از حاکم شدن دوباره دموکراسی خواهان، دادگاه‌هایی برای محاکمه عوامل حکومت الیگارشی و حامیان آنها برگزار شد و سقراط نیز به اتهام همکاری با آنها محاکمه شد.





سقراط در جریان حکومت چهار ساله ۳۰ مستبد در آتن، جزء ۳۰۰۰ شهروند آتنی بود که حقوق شهروندی‌شان از سوی حکومت مستبد تضمین شده بود و به همین خاطر دموکراسی خواهان آتنی پس از رسیدن مجدد به قدرت، وی را متهم به همکاری با دولت مستبدان کردند و در دادگاه وی را به بهانه منحرف کردن جوانان و توهین به خدایان محکوم به مرگ کردند.



سقراط در جریان دادگاه هیچ دفاعی از خود در برابر اتهامات وارده نکرد و این ظن را تقویت کرد که با حکومت ۳۰ مستبد همکاری داشته است. وی هیچ‌گاه دموکراسی و نظام دموکراتیک را نستود و اعضای هیات منصفه دادگاه در نهایت می‌بایست درخواست یکی از طرفین(شاکی یا متهم) را می‌پذیرفتند و در حالی که این فیلسوف شهیر در دادگاه از خود به خوبی دفاع نکرد و حتی تاکید می‌کرد که برای فعالیت خود در زمان حکومت قبلی باید مورد تقدیر نیز قرار گیرد، دادگاه در نهایت سقراط را محکوم به مرگ کرد و مقرر نمود او با نوشیدن جام زهر جان بدهد که چنین هم شد و سقراط در زندان درگذشت… و اینک بعد از ۲۴۰۰ سال، حکم تبرئه او صادر شد.