آشنایی با میدان‌های تاریخی ایران و داستان‌هایشان

وقتی چند خیابان ارتباطی با هم داشته باشند و به یک محوطه دایره‌ای شکل برسند به آن دایره میدان گفته می‌شود. انتخاب اسم برای میادین شهر از حساسیت زیادی برخوردار است. اسم شخصیت‌های مهم یا تاریخ‌های مهم که در آن اتفاقات خاصی در هر کشور افتاده باشد به عنوان اسم میدان انتخاب می‌شود. بعضی میدان‌ها به دلیل قدمتی که دارند از اهمیت فراوانی برخوردار هستند. اهمیت برخی میادین به دلیل وجود یک ساختمان یا مجسمه یا اتفاقی است که در گذشته‌های دور در آن رخ داده است.  

میدان حسن آباد ؛ تهران

در بافت تاریخی تهران میدانی به اسم میدان حسن آباد وجود دارد. در گذشته اسم این میدان ۳۱ شهریور، ملک‌المتکلمین، هشت گنبد و پهلوی بوده است. این میدان دقیقا در تقاطع خیابان امام خمینی با خیابان حافظ و وحدت اسلامی واقع شده است.

اهمیت میدان حسن آباد به دلیل ساختمان‌های گنبدی اطراف میدان است. این چند بنا در سال ۱۳۰۹ ساخته شده‌اند. حدود ۷۰ سال بعد این میدان در لیست آثار ملی ایران ثبت شد.

اطراف میدان حسن آباد چهار ساختمان ساخته شده است. این ساختمان‌ها هر کدام دو گنبد دارند که در مجموع هشت گنبد می‌شوند. هشت گنبد میدان حسن آباد قرینه هم ساخته شده‌اند. شکل گنبدها منحنی ساخته شده است. ساختمان‌ها گرداگرد میدان در چهار گوشه به صورت منظم قرار گرفته‌اند. تمامی خیابان‌های اطراف میدان حسن آباد که به میدان منتهی می‌شوند سنگفرش دارند.

در این میدان می‌توانید روی سنگفرش‌های اطراف میدان قدم بزنید. شمال میدان حسن آباد به بازار مبلمان اداری و لوازم چوبی مثل میز و صندلی اختصاص دارد. اطراف میدان حسن آباد قفل‌، ابزار و یراق‌آلات، کاموا و سیسمونی فروش‌ها هر کدام یک قسمت میدان را دراختیار دارند. در صورتی که به شهر تهران سفر کردید، بازدید از این میدان را فراموش نکنید. با رزرو هتل می توانید اقامت راحت و سفر لذت بخشی داشته باشید. 

میدان ضدطیاره ؛ مشهد

آشنایی با میدان‌های تاریخی ایران و داستان‌هایشان

یکی از قدیمی‌ترین میدان‌های شهر مشهد میدان پانزده خرداد است. این میدان در سال ۱۳۰۹ احداث شده است و اردیبهشت نام‌گذاری شده است. این میدان به میدان ضد هم معروف است. خیابانی به اسم امام رضا به میدان پانزده خرداد می‌رسد که مسیر مستقیم به حرم امام رضا (ع) است.

میدان پانزده خرداد که به میدان ضدطیاره معروف شده است به دلیل وجود پدافند پایگاه نیروی هوایی و ضدهوایی بوده است. در سال ۱۳۱۵ یک ضدهوایی در این میدان نصب کرده شد. کلمه طیاره به مرور از اسم میدان حذف شد و اسم میدان به ضد معروف شد.   

نماد میدان پنج ستون دارد که هر ستون نماد یک دهه رشد و پیشرفت در زمان خودش بوده است. در شهر مشهد به میدان، فلکه گفته می‌شود. میدان پانزده خرداد را فلکه ضد می‌شناسند و با این اسم صدا می‌زنند. 

میدان نقش جهان ؛ اصفهان

آشنایی با میدان‌های تاریخی ایران و داستان‌هایشان

میدان مرکزی شهر اصفهان میدان نقش جهان است. در اطراف میدان نقش جهان بناهای تاریخی زیادی وجود دارد. تاریخ ثبت در فهرست آثار ملی ایران بهمن ۱۳۱۳ بوده است. سال ۱۳۵۸ این میدان ثبت جهانی شد و جزء اولین آثار ایرانی ثبت شده در یونسکو بوده است.

بناهای تاریخی اطراف میدان مسجد شاه، مسجد شیخ لطف‌الله، عالی قاپو و سردر قیصریه هستند. عمارت سردر قیصریه ورودی بازارهای شهر اصفهان است. اطراف میدان غیر از بناهای قدیمی حجره نیز زیاد دارد. حجره‌ها در دو طبقه اطراف میدان قرار دارند. حجره‌ها صنایع دستی اصفهان را به نمایش و فروش می‌رسانند. عکس بخشی از میدان پشت اسکناس‌های دوهزارتومنی به تصویر کشیده شده است.

یکی از جذابیت‌های میدان مستطیل بودن آن است. چهار بنای موجود در میدان همگی در میانه اضلاع قرار گرفته‌اند. طول میدان نقش جهان ۵۶۰ متر و عرض آن ۱۶۰ متر ثبت شده است. دلیل اینکه میدان، نقش جهان نام گرفته است باغ نقش جهان در محل احداث میدان است. در زمانی که باغ نقش جهان وجود داشت فضایی که در حال حاضر میدان وجود دارد «در کوشک» نامیده می‌شد.

میدان چهار شیر؛ اهواز

چهار مجسمه سنگی از چهار شیر نشسته نماد میدان چهار شیر هستند. این چهار شیر رو به هر کدام از ورودی‌های شهر نشسته‎اند. سال ساخت میدان ۱۳۳۸ است و در گذشته‌های دور دروازه ورودی شهر اهواز بوده است. این میدان در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این میدان نماد شهر اهواز، مرکز استان خوزستان است. شیرهای میدان چهار شیر از جنس بتن ساخته شده است. شهر اهواز مانند همه شهرها توسعه پیدا کرده است و در حال حاضر میدان در میانه شهر اهواز واقع شده است. اکثر گردشگرانی که اهواز آمده باشند یک عکس یادگاری با نمای سنگی چهار شیر خواهند داشت. اسم فعلی میدان چهار شیر، شهید بندر شده است.

میدان صاحب آباد؛ تبریز

یکی از قدیمی‌ترین میدان‌های ایران میدان صاحب آباد است. خیابان دارایی تبریز به میدان صاحب آباد منتهی می‌شود. میدان صاحب آباد به نام‌های میدان حسن پادشاه یا صاحیب آواد میدانی نیز معروف است. تغییرات به وجود آمده در معماری میدان از شکوه و عظمت این میدان تاریخی کاسته است.

مدت ۴۰۰ سال میدان صاحب آباد تبریز مرکز فرماندهی پادشاهانی مانند شاه طهماسب و شاه اسماعیل بوده است. بنایی در میدان از قدیم باقیمانده است که به مجموعه صاحب‌الامر معروف است. این بنا ارزشمند و تاریخی است. صاحب آباد، میدان حکومتی شهر تبریز است.  

میدان صاحیب آواد بنای ابتدایی میدان نقش جهان اصفهان است. پایه این میدان را نیاکان صفویان بنا نهاده‌اند. صاحب آباد از ارزش تاریخی فراوانی برخوردار است. زیبایی و وسعت میدان گردشگران زیادی را به تحسین وادار کرده است. شکل میدان نسبت به گذشته تغییر زیادی داشته است.