پژوهشگران اسکناس‌ ضدباکتری تولیدکردند

به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، در اين فرايند نانوذرات کلوئيدي فريت منگنز که داراي خواص ابرمغناطيسي است، با مولکولها يا مونومرهاي توليدکننده الياف در کاغذ ترکيب ميشود. اين روش قابل استفاده براي مواد بافته نشده بوده، به طوري که بعد از تبخير حلال ميتوان اين مواد را به صورت پليمر در آورد. با استفاده از اين روش ميتوان يک لايه نازک اطراف الياف ايجاد کرد، در نتيجه وقتي از الياف مذکور در توليد محصولي استفاده شود، محصول ميتواند خواص مغناطيسي و ضد آبي داشته باشد. اين گروه تحقيقاتي اعلام کردند که در اين روش ميتوان مقدار نانوذرات را با دقت تعيين و تنظيم کرد که با اين کار مقدار خاصيت مغناطيسي در محصول کاغذ نهايي قابل تنظيم خواهد بود.

از سوی دیگر با تغییر نانوذرات مورد استفاده در محلول، آنها توانستند خواص مختلف دیگری را در کاغذ ایجاد کنند. برای مثال با استفاده از نانوذرات نقره می‌توان خاصیت ضد باکتری در کاغذ ایجاد کرد. همچنین امکان تولید کاغذهای فلورسانس در این سیستم وجود دارد. همچنین با ترکیب مواد اولیه مختلف می‌توان چندین خاصیت را در یک کاغذ ایجاد و یا تمام خواص را در یک کاغذ یکجا فراهم کرد.

کاربرد کاغذهای ضد آب کاملا واضح و شفاف است، محققان برای کاغذهای مغناطیسی نیز کاربردهایی را یافته‌اند، آنها معتقدند که می‌توان از این کاغذها در تولید پول و اسکناس با امنیت بالا استفاده کرد. کاغذهای ضد باکتری نیز می‌تواند در بخش پزشکی، صنایع غذایی و حتی چاپ اسکناس مورد استفاده قرار گیرد. مقالات زیادی درباره این که پول‌ها حاوی مواد بیماری‌زایی بوده و می‌توانند موجب بیماری شوند، وجود دارد. از کاغذهای فلورسانس علاوه بر چاپ اسکناس می‌توان در تولید پوسترهایی استفاده کرد که به نور مشکی جهت ایجاد تصاویر ترسناک نیاز ندارد، همچنین می‌توان کتاب‌هایی تولید کرد که در تاریکی قابل خواندن هستند و یا کدهایی را در کاغذ پنهان کرد که تنها با تابش نور قابل مشاهده هستند.

یکی از ویژگی‌های بارز این نوع کاغذ آن است در حین داشتن ویژگی‌های فوق، هنوز همانند کاغذهای معمول می‌توان با خودکار روی آن نوشت.

نتایج این تحقیق که به رهبری «روبرتو سینگولانی» انجام شده، در نشریه «Journal of Materials Chemistry» به چاپ رسیده است.