«گاندو» مجموعه ای مخاطب پسند

آخرین روز تیرماه بود که خبر رسید، با بازپخش قسمت نخست فصل دوم گاندو که پیش از این در نوروز روی آنتن رفته بود، تا ۴۰ شب این سریال از شبکه سه روی آنتن خواهد رفت. پخش سریال «گاندو» در حالی از ۳۱ تیرماه بدون اعلام قبلی آغاز شد که پیش از این، در نوروز ۱۴۰۰ فصل دوم سریال گاندو در ۱۳ قسمت روی آنتن شبکه سه رفته و با ۶۱ درصد مخاطب، نصاب سریال‌های امنیتی تلویزیون را جابجا کرده بود. اما در پایان این ۱۳ قسمت از سوی شبکه سه، وعده داده شد که باقی قسمت‌های این سریال جنجالی پس از انتخابات روی آنتن برود.

فصل دوم «گاندو» به کارگردانی جواد افشار ، نویسندگی آرش قادری و تهیه کنندگی مجتبی امینی محصولی از موسسه شهید آوینی است که بر مبنای پرونده‌های واقعی، به موضوع تقلای سرویس‌های امنیتی انگلیس در ایران و مبارزه مدافعان امنیت برای مقابله با نفوذ آنها در کشور می‌پردازد.

 «گاندو2» نگاه ویژه به مضمون و محتوای ملی
اما یک منتقد سینما و تلویزیون در خصوص این سریال گفت: آنچه گاندو را از سایر آثار مشابه داخلی، متمایز و ممتاز می کند، مضمون و محتوای ملی و ساختارحرفه ای آن است.
«جبار آذین» اظهارکرد: مجموعه تلویزیونی گاندو جزو بهترین آثار اکشن و حادثه ای و در ردیف برترین سریال‌های پلیسی امنیتی تلویزیون ایران محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: آنچه گاندو را از سایر آثار مشابه داخلی، متمایز و ممتاز می کند، مضمون و محتوای ملی و ساختار حرفه ای آن است. گاندو، یک مجموعه اکشن و حادثه ای موفق و مخاطب پسند است، چراکه مختصات نوشتاری و تصویری این نوع فیلم ها و سریال ها در آن لحاظ شده و یکی از عناصر جذابیت گاندو در حیطه سرگرم سازی مخاطب است.
وی اظهارکرد: گاندو، سریالی پلیسی و امنیتی است و آرش قادری در جایگاه فیلمنامه نویس و جواد افشار در مقام کارگردان و سایر عوامل هنری کوشیده اند، ملزومات گونه آثارپلیسی را در گاندو، مدنظر قرار دهند.گاندو، به دلیل گزینش مضامین اجتماعی با رویکرد ملی، چاشنی واقعیت و تخیل و چیدمان آنها در قالب یک اثر امنیتی و رعایت ظرایف و دقایق و مؤلفه های تولیدات امنیتی با استفاده از امکانات و ابزار و حمایت های لازم ساخت آثار امنیتی و به کارگیری مناسب و واقع نمای  نیروهای اطلاعاتی، امنیتی، حفاظتی و انتظامی در نقاط گره آفرین وگره گشای داستان گاندو، عناصر دراماتیک را در جایگاه مقبول نمایشی خود قرار داده است.
آذین تصریح کرد: گاندو، افزون بر این ویژگی ها، یک اثر اجتماعی و سیاسی هم است؛ از همین رو مجموعه ای جامع به حساب می‌آید و پشتوانه پژوهشی در حد لازم در خصوص موضوع های امنیتی، سیاسی و اجتماعی، گاندو 2 را هم در امتداد و پله ای بالاتر از منظر ساختار و پرداخت هنری از فصل نخست آن جای داده است.
وی ادامه داد: تولید آثار پلیسی امنیتی به دو دلیل بسیار سخت، حساس، پرهزینه و واکنش برانگیزاست. نخست، لزوم وجود امکانات، ابزار و ادوات و حمایت در تولیدات پلیسی و استفاده درست و مطلوب آنها در اثر ، که گاندو در این مورد خوب عمل کرده است. و دوم، حساسیت ها و باورها و سلایق سیاسی و گروهی که گاندو و تمام این نوع تولیدات را در معرض تماشا و قضاوت و برخورد قرار می دهد.

 «گاندو ۲» محصول نگاه هوشمندانه سازندگان آن است
یک منتقد دیگر سینما و تلویزیون هم گفت: کلیت ماجرا در «گاندو ۲» به درستی پیش می‌رود و هدفی را که گروه سازنده و سفارش دهنده پیش‌بینی کرده‌اند برآورده شده و از این جهت به نظرم این مجموعه عالی و موفق عمل کرده است.
«حسین سلطان محمدی» در گفت‌وگو با میزان درباره ویژگی‌های سریال «گاندو ۲» تصریح کرد: ژانر مجموعه تلویزیونی «گاندو ۲» از ژانر‌های مرسوم و مورد اقبال در دنیای تولیدات تصویری- چه در ایران و چه در خارج از ایران- است و در هر کشوری پاسخگویی خوبی هم از جانب مخاطب دارد. اینگونه مجموعه‌ها جذابیت زیادی دارند و باعث کنجکاوی مخاطبان هستند و هر چقدر با موضوعات روز جامعه همراهی و نزدیکی داشته باشند؛ توفیق بیشتری هم به دست می‌آورند و مورد اقبال بیشتری قرار می‌گیرند.
وی افزود: سریال «گاندو» در میان مجموعه کار‌های تصویری صدا و سیما از معدود کار‌هایی است که موضوعات را به شدت نزدیک به موضوعات روز جلو برده و در این زمینه موفق عمل کرده است. مسیر طراحی تولید این سریال چه سری اول و چه سری دوم آن نشان دهنده نگاه هوشمندانه سازندگان اثر است و می‌تواند راهگشای آینده کار تصویری در تلویزیون باشد تا موضوعات روز هرچه سریع‌تر به مرحله تصویرسازی برسند.
این منتقد با سابقه سینما با اشاره به اینکه ساخت آثاری از این دست می‌تواند به قضاوت و جهت‌دهی درست مخاطبان ما کمک کند و از این لحاظ هم حائز اهمیت است، بیان کرد: دنیای تصویری پیشرفته که عمدتا غرب پیشتاز آن است و موضوعات روز را به سرعت تبدیل به آثار تصویری می‌کند و بیننده را با موضوع اصلی همراه نگه می‌دارد و به قضاوت و جهت دادن به ذهنیت مخاطب چشم دارد باید در جامعه ما هم مورد توجه و عنایت قرار بگیرد. از این جهت تولید مجموعه‌هایی در ژانر‌های معمایی، پلیسی و امنیتی ضرورت جامعه و نیاز دنیای امروزی جامعه ما است. در همه جا این مهم ضرورت اساسی دارد؛ به خصوص کشور ما که در بُعد برون مرزی مخالفان جدی زیادی دارد و بحث‌های جاسوسی یکی از بحث‌های جدی است ، باید مورد عنایت و توجه بیشتری هم باشد.