سیستم VAR در جوکر استفاده می‌شود اما در فوتبال نه!

دربی کسل کننده کم موقعیت به اندازه چند بازی اشتباه داوری داشت. یکی از مهم‌ترین این اشتباهات در دقایق پایانی اتفاق افتاد. تکل فرشاد فرجی روی رودی ژستد که داور اعتقادی به پنالتی نداشت. این درحالی بود که استقلالی ها می گویند از آسمان هم می‌شد این خطا را دید. 

شهرآورد تهران و تصمیمات داور بازهم به همه ما یادآوری کرد فوتبال ایران چقدر احتیاج به VAR دارد. شاید اگر کمک داور ویدویی در دربی تهران وجود داشت، شاهد این همه حاشیه نبودیم و داورها هم مجبور نبودند چنین فشار بالایی را تحمل کنند. 

خنده دار نیست  مسابقه جوکر که این روزها از فیلیمو پخش می‌شود برای تشخیص خنده‌های شرکت کنندگان، از ویدیو و به اصطلاح VAR استفاده می‌کند. سیامک انصاری برای نشان دادن خنده، جلوی مانیتور می‌آید و به شرکت کنندگان و مردم می‌گوید "ای آدم‌ها شما هم خنده را دیدید؟" اما در فوتبال که کمک داور ویدویی از نان شب هم واجب‌تر است، خبری از VAR نیست. 

سیستم VAR در جوکر استفاده می‌شود اما در فوتبال نه!

سازندگان این برنامه فهمیده‌اند بدون کمک تکنولوژی نمی‌توانند عدالت را برقرار کنند و ممکن است حق کسی در یک اتاق کوچک که تعداد محدودی در آن حضور دارند خورده شود. چگونه است اهالی فدراسیون فوتبال همچنان منتظر نشسته‌اند و اشتباهات داوری را نظاره می‌کنند؟

شاید اگر VAR بود الان مربی‌های طلبکار استقلال و پرسپولیس به جای پاسخ‌گویی طلبکار نبودند! آنها به جای اینکه پاسخ گوی عملکرد خود باشند، تنها از داوری حرف می‌زنند و توپ را به زمین دیگران می‌اندازند. 

فدراسیون فوتبال با آوردن VAR می‌تواند دست بالا را در برابر مربیان معترض فوتبال ایران را داشته باشد و جلوی رفتارهای آنها را بگیرد. کاش آنها از برنامه جوکر و یا حتی خندوانه یاد می‌گرفتند و هرچه زودتر کمک داور ویدویی را وارد فوتبال ایران می‌کردند.

فدراسیون فوتبال به جای اصرار به واردات یک اسباب بازی هنگ کنگی، می توانست خیلی زودتر از این ها از سیستم کمک داور ویدیویی مورد تایید فیفا که در ایران وجود داشت، استفاده کند و هم داوران را آموزش بدهد و هم عدالت را در لیگ برقرار سازد.