آغاز دوره پاسخ گویی در رسانه ملی

حدود سه ماه از انتصاب پیمان جبلی به عنوان رئیس جدید سازمان صداوسیما می‌گذرد. نگاهی به این دوره کوتاه، نشان می‌دهد رسانه ملی در ابعاد مختلفی به روشنی تغییر کرده که در حوزه اخبار و معاونت سیاسی، بیش از هرچیز مشهود بوده است. در عین حال مشی شخصی جبلی نیز به عنوان فردی که کار را از سطح خبرنگاری و گزارشگری آغاز کرده، متفاوت از دوره گذشته است.

در ماه آذر که به تازگی به پایان رسید، پیمان جبلی اتفاقاتی را رقم زد که هرچند کوچک بود اما نشان از دوره تازه‌ای از پاسخ گویی و شفاف‌سازی دارد. مطابق اعلام روابط عمومی رسانه ملی، در 16 آذر او به اولین رئیس رسانه ملی تبدیل شد که با دانشجویان دانشگاه صداوسیما دیدار کرد؛ اتفاقی که تا پیش از آن در دوره‌های گذشته سابقه نداشت.

آغاز دوره پاسخ گویی در رسانه ملی

۳ مرتبه پاسخ گویی به رسانه ها

پیمان جبلی در آذر همچنین سه بار پاسخ گوی پرسش‌های خبرنگاران شد: در حاشیه سه مراسم جداگانه شامل اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند در 8 آذر، همان دیدار با دانشجویان دانشگاه صداوسیما در 16 آذر و مراسم افتتاح رادیو مقاومت در 30 آذر. پاسخ گویی جبلی به پرسش‌های خبرنگاران در حاشیه جشنواره مستند، برای نخستین بار در سال‌های اخیر اتفاق افتاد؛ پس از دوره‌ای چند ساله که رؤسای قبلی این رسانه علاقه‌ای به گفت و گو با رسانه‌های دیگر نشان نمی‌دادند وتنها گهگداری پاسخ گوی باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری صداوسیما و شبکه خبر(هرسه متعلق به خود رسانه ملی) می‌شدند که آن هم طبعا از پرسش‌های جدی و چالشی خالی بود و به نوعی مونولوگ از سوی رئیس رسانه ملی با دوربین‌ها مشابهت داشت.

همه این‌ها در حالی است که خبرنگاران حوزه تلویزیون، به یاد ندارند عبدالعلی علی‌عسکری در طول دوره پنج سال و نیمه خود، سه بار چنین کاری کرده باشد، چه برسد به آن که این اتفاق تنها در یک ماه به وقوع پیوسته باشد.

نگاهی به پاسخ های جبلی

در عین حال نگاهی به پرسش‌های رسانه‌ها و پاسخ‌های جبلی، نشان می‌دهد او در این مصاحبه‌ها، به شفاف‌سازی و پاسخ گویی پرداخته و وعده‌های بی‌پایه نداده است. انتقادها به گفت و گوی تلویزیونی رئیس جمهور، پخش برنامه‌های صریح گفت و گومحور در سیما، سریال حاج‎قاسم سلیمانی، بازگشت عادل فردوسی‌پور و برنامه «90»، تعیین تکلیف شبکه نمایش خانگی، ادغام‌ها در رسانه ملی، توقف تولید سریال‌ها و... از جمله مسائلی بوده که در این گفت و گوها مطرح شده و جبلی به آن‌ها پاسخ داده است.

پیمان جبلی که خود از بدنه رسانه است، اگر با همین فرمان پیش برود، می‌تواند دور تازه‌ای از پاسخ گویی و شفاف‌سازی را در رسانه ملی آغاز کند که در نهایت به عنوان الگویی برای سایر دستگاه‌ها در کشور مطرح شود

 

نویسنده : مصطفی قاسمیان