آغاز خوشایند و بحث‌برانگیز رقابت «خنداننده‌ها»

دوشنبه‌ شب بالاخره فصل سوم مسابقه « خنداننده‌شو » رسما شروع و رقابت استعدادهای این مسابقه آغاز شد. در هر قسمت از مسابقه شاهد پنج اجرا خواهیم بود و از میان آن‌ها به انتخاب داوران، یک نفر مستقیم به مرحله بعد صعود می‌کند، سه نفر به مرحله آرای مردمی راه می یابند و یک نفر از دور مسابقه حذف می‌شود. آغاز فصل جدید مسابقه «خنداننده‌شو» پس از سه سال، شور و هیجان تازه‌ای به « خندوانه » می‌دهد و به واسطه انتخاب کمدین برتر، توجه مخاطبان به برنامه نیز بیشتر از قبل می‌شود. در شب اول مسابقه چه گذشت و داوران چه عملکردی داشتند؟

آغاز خوشایند و بحث‌برانگیز رقابت «خنداننده‌ها»

 

اجرای خوب امیرعلی نبویان

طبق روال دو فصل قبلی مسابقه، به دلیل حضور رامبد جوان در جمع داوران «خنداننده‌شو»، اجرای مسابقه به چهره دیگری سپرده شده و امیرعلی نبویان اجرای آن را برعهده گرفته است. پیش از این، امیر کربلایی‌زاده و احسان کرمی مجریان فصل اول و دوم «خنداننده‌شو» بودند و اجراهای خوبی داشتند. امیرعلی نبویان به دلیل توانایی‌اش در طنزپردازی و روحیه شوخ‌طبعی که دارد، انتخاب مناسبی برای اجرای «خنداننده‌شو» بوده است. نبویان در شب اول مسابقه با شوخی‌های بجا و تزریق هیجان به اندازه برای اعلام اسامی برندگان، اجرای خوبی داشت و دچار افراط نشد. در شب اول «خنداننده‌شو»، برنامه با رامبد جوان آغاز شد و او از لحظه شروع مسابقه روی صندلی داور نشست، با وجود این به نظر می‌رسد بهتر است در شب‌هایی که مسابقه پخش می‌شود، امیرعلی نبویان از ابتدا اجرای برنامه را برعهده داشته باشد و رامبد جوان را تنها در مقام داور در برنامه ببینیم.

قضاوت داوران

رامبد جوان، حسن معجونی و امیرمهدی ژوله ترکیب داوران فصل سوم را شکل داده‌اند. غیر از امیرمهدی ژوله، معجونی و جوان پیش از این تجربه داوری استعدادهای «خنداننده‌شو» را داشته‌اند. هر سه چهره با توضیحات دقیق و جزئی خود ارزیابی مناسبی از اجراها داشتند و در مجموع به نقاط قوت و ضعف شرکت‌کننده‌ها در کنار هم اشاره کردند. فعلا در شب اول، هر سه داور درباره پنج اجرا اتفاق نظر داشتند و در تایید صحبت‌های یکدیگر نکاتی را در نقد یا تحسین اجراها مطرح کردند. امیرمهدی ژوله به دلیل سابقه و تخصصی که در نویسندگی دارد، علاوه بر اجرای شرکت‌کنندگان، کیفیت متن و پرداخت شوخی‌ها را نیز مورد ارزیابی قرار می‌داد و به نکات خوب و جالب توجهی درباره اجراها اشاره می‌کرد. رامبد جوان توضیحات مفصلی درباره عملکرد استعدادها داشت و حسن معجونی هم برای بیان نظر خود توضیحاتی منطقی ارائه کرد.

زمان طولانی برنامه

گفت‌وگو با شرکت‌کنندگان قبل و بعد از اجرا و نشان دادن حال و هوای آنان جزئی از مسابقه و جزو جذابیت‌های آن است، اما بهتر است زمان کمتری به این بخش اختصاص داده شود تا مسابقه با ریتم تندتری جلو برود و زمان برنامه نیز طولانی نشود. مدت زمان قسمت اول «خنداننده‌شو 3» با پنج اجرا، تقریبا 2 ساعت بود. در فصل سوم مسابقه یزدان فتوحی چهره آشنای «خنده بازار» و مجید افشاری فینالیست «خنداننده‌شو 1» به عنوان مربی در کنار استعدادها حضور دارند و پیش از آغاز اجرای شرکت‌کنندگان، لحظات کوتاهی از صحبت‌های آنان با خنداننده‌ها نمایش داده می‌شود.

واکنش‌های منفی به رای نهایی

گذشته از عملکرد داوران در قضاوت درباره اجرای شرکت‌کنندگان، انتخاب نهایی آنان سوال برانگیز بوده است. از میان شرکت‌کنندگان شب اول، نیما سهرابی در مقایسه با دیگران توانست نظر مثبت داوران را بیشتر جلب کند. رامبد جوان، حسن معجونی و امیرمهدی ژوله در مجموع از این شرکت‌کننده تمجید کردند و تنها به زمان‌بندی اجرایش انتقاد داشتند. حتی در پایان برنامه زمانی که شرکت‌کننده‌ها به روی صحنه آمدند، وقتی نام نیما سهرابی اعلام شد، امیرمهدی ژوله ایستاده او را تشویق کرد که نشان از تحسین فراوان او بود. اتفاقا امیرعلی نبویان نیز به این موضوع اشاره کرد. با وجود این، نیما سهرابی به مرحله آرای مردمی راه یافت و انتخاب داوران برای صعود به مرحله بعد شرکت‌کننده دیگری به نام مصطفی احمدی بود که درباره اجرای او ایراداتی را مطرح کرده بودند. انتخاب عجیب داوران این شائبه را به وجود آورد که آنان با فرستادن سهرابی به مرحله آرای مردمی و انتخاب احمدی به عنوان دومین کمدینی که بعد از سهرابی مورد تاییدشان بود، رای مردم را به سمت و سویی که در نظر داشتند هدایت کردند. چون بالطبع مخاطبان بین چهره‌ای مثل نیما سهرابی که بر سر اجرای خوب او، اتفاق نظر وجود داشت و دو چهره دیگر، به احتمال زیاد به او رای خواهند داد. رای داوران از سوی مخاطبان هم به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و واکنش‌های منفی فراوانی را برانگیخته است. تعدادی از کاربران فضای مجازی با اشاره به این احتمال که ممکن است سهرابی در مرحله آرای مردمی پیروز نشود، این انتخاب را «ناعادلانه» دانسته‌اند و گروهی دیگر از کاربران هم با اشاره به کیفیت اجرای احمدی، از انتخاب او به عنوان شرکت‌کننده‌ای که به مرحله دوم می‌رود و انتخاب داوران اظهار تعجب کرده‌اند. نکته جالب این که عصر دیروز رامبد جوان و امیرعلی نبویان در یک لایو اینستاگرامی که در پی کامنت‌های فراوان مخاطبان برگزار شد، در این باره صحبت کردند. رامبد گمانه مخاطبان درباره عمد هیئت داوران برای کمک به صعود نیما سهرابی از طریق آرای مردمی را تأیید کرد و آن را حق داوران برنامه دانست.

مائده کاشیان