آیا چیدمان فیلم‌ها در جدول جشنواره فجر با قرعه‌کشی اتفاق می‌افتد؟

یزدان عشیری مشاور رئیس سازمان سینمایی ، مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی و چهلمین  جشنواره فیلم فجر درباره برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای نشست‌های پرسش و پاسخ جشنواره چهلم گفت: درباره مجری این نشست‌ها هنوز جمع‌بندی کامل صورت نگرفته اما نتیجه صحبت‌های اولیه در شورای مربوطه و همفکری با دبیر جشنواره بر این اساس بوده که نشست‌ فیلم‌ها در جشنواره مجری‌محور و در قالب پرسش و پاسخ، با حضور اهالی رسانه و عوامل اصلی فیلم‌ها باشد.

عشیری درباره حضور اعضای انجمن منتقدان به عنوان مجری در نشست‌های پرسش و پاسخ گفت: با توجه به نقش و جایگاه منتقدان سینمایی در آگاهی بخشی فرهنگی، هنری و اجتماعی فیلم‌ها، ارزشگذاری بر آثار، ارزیابی و تحلیل فیلم‌ها از جهات مختلف یا حتی ضریب بالای تأثیر نظر منتقدان بر اقتصاد سینما و فروش آثار و همچنین جدی تر دیدن حوزه نقد در سینمای ایران باید از ظرفیت منتقدان و نویسنگان سینمای و اعضای انجمن منتقدان در موقعیت های بهتر و درستی استفاده شود و این مهم مستلزم وجود بازه زمانی بیشتر از فضای جشنواره است که قطعاً در جشنواره و نشست‌های پرسش و پاسخ ممکن نیست و به همین دلیل استفاده مجری در این جایگاه مناسب‌تر به نظر می‌رسد. این برآیند نظرسنجی و ارزیابی از جامعه منتقدین و رسانه است.

آیا چیدمان فیلم‌ها در جدول جشنواره فجر با قرعه‌کشی اتفاق می‌افتد؟

مدیر روابط عمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر در ادامه تأکید کرد: درباره حضور نمایندگان رسانه‌های مختلف در جشنواره و همچنین ثبت‌نام‌های صورت گرفته از سوی رسانه‌ها قطعاً پس از خروجی نهایی از سوی جشنواره اطلاع رسانی لازم صورت می‌گیرد. ملاک و معیار انتخاب اهالی رسانه برای حضور در جشنواره بر اساس مجوزدار بودن رسانه مربوطه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیت سالانه رسانه در حوزه سینما و جشنواره فجر، فراگیر بودن رسانه و رویکرد تخصصی آن‌ خواهد بود. با توجه به محدودیت‌های موجود قطعاً غربالگری‌ها بر اساس این 4 شاخصه صورت می‌گیرد که البته در شیوه‌نامه ثبت‌نام اهالی رسانه نیز به طور کامل قید شده است.

وی درباره سینمای اهالی رسانه و محل برگزاری جشنواره گفت: هنوز درباره این موضوع جمع‌بندی نهایی صورت نگرفته ولی  قطعاً یکی از سالن‌های امتحان‌پس‌داده این سال‌ها به عنوان سینمای اهالی رسانه انتخاب خواهد شد. تمام تلاش ما بر این است که جشنواره‌ای در خور نام جشنواره فیلم فجر و سینمای ایران داشته باشیم. مشخص شدن مسائلی چون میزان ضریب اشغال سالن‌های سینما نیز بر اساس دستورالعمل‌های پزشکی و پروتکل‌های اجتماعی خواهد بود که باید ببینیم در زمان برگزاری جشنواره از نهادهای مربوطه چه دستورالعملی صادر می‌شود اما با توجه به شرایط ویژه‌ای که وجود دارد تعاملات لازم با نهادهای مربوطه صورت خواهد گرفت.