امیر جدیدی: رحیمِ «قهرمان» منفعل نیست

امیر جدیدی ، بازیگر ایرانی ستاره اصلی فیلم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی که به فهرست کوتاه اسکار نیز راه یافته است، بازیگر تازه کار ینیست، او پیش از این در بیش از دوازده فیلم ایرانی ظاهر شده و در ایران به عنوان یک تنیس باز حرفه ای به صورت موازی نیز فعالیت می کند.

جدیدی با  اصغر فرهادی کارگردان فیلم «قهرمان» روی کاراکتر خود با نام رحیم همکاری نزدیکی داشته است. کاراکتری که در حالی که به دلیل بدهی در زندان به سر می برد، کیف دستی گمشده ای پر از سکه های طلا را پس می دهد. اما اقدام او جرقه اقدامات دیگری را می زند که جنجال و هیاهویی ایجاد می کند.

اصغر فرهادی با «قهرمان» به دنبال سومین اسکار بین‌المللی خود است و جدیدی قصد دارد برای حمایت از فیلم به آمریکا سفر کند. این بازیگر درباره این فیلم با ورایتی صحبت کرده است که در اینجا آن را می خوانیم.

نقش رحیم را چگونه پیدا کردید؟

از دفتر آقای فرهادی با من تماس گرفتند و خواستند جلسه ای تشکیل دهیم. زمانی که با من تماس گرفته شد، مشغول فیلمبرداری فیلم دیگری بودم و به دلیل فیزیک بدنی آن شخصیتی که داشتم بازی می کردم، ورزش زیاد کرده بودم. بنابراین، وقتی من و آقای فرهادی همدیگر را دیدیم، اولین چیزی که او به من گفت این بود: تو باید همه چیز را در مورد خودت تغییر بدهی تا بتوانی شخصیت رحیم را بازی کنید- وزن کم کنی، کوچکتر شوی، صدایت را تغییر دهی، متفاوت راه بروی، سبک خود را تغییر دهی، زبان بدنت را عوض کنی و… و این اولین باری بود که با آقای فرهادی ملاقات می کردم.

 مرحله بعدی چه شد؟

وقتی فیلمنامه را خواندم، من و آقای فرهادی بلافاصله کار روی شخصیت را شروع کردیم و در حین تمرین، شخصیت را با هم خلق کردیم.

 

ما درباره این تصمیم گرفتیم که رحیم چگونه صحبت می کند، چگونه راه می رود، چگونه به مردم نگاه می کند، چگونه عصبانی می شود، چگونه گریه می کند و غیره.

من روی کاراکتر کار می کردم و بعد برای آقای فرهادی بازی می کردم و او (من را) راهنمایی می کرد. رحیم را اینگونه خلق کردیم.

پس هر دوی شما به این نتیجه رسیدید که رحیم به قول فرهادی «شخصیتی ساده در موقعیتی پیچیده» است؟

هر دو موافق بودیم که اجرای رحیم به عنوان یک کاراکتر درونگرای ساده بسیار سخت تر از آن است  که نقشش برونگرا باشد.

از آنجایی که رحیم یک شخصیت ساده است، مجبور شدیم عناصر کلیدی را به شخصیت او اضافه کنیم تا توجه مخاطب را به خود جلب کنیم. تماس چشمی رحیم جذاب ترین بخش نقش اوست، بنابراین مخاطب می تواند خشم و احساسات او را از چشمان رحیم در پشت نمایی که به دنیای بیرون ساخته بود، احساس کند.

او ظاهرا در برابر این همه آشفتگی ها و جنجال ها منفعل است.

من واقعا رحیم را به عنوان یک شخصیت «منفعل» نمی بینم. فکر می‌کنم او فقط چالش‌هایی را می‌پذیرد که زندگی به سرش می‌آورد، اما بعد واقعا تلاش می‌کند تا راه‌حل‌هایی برای معماهایی که با آن مواجه است بیابد. با این حال، او ممکن است همیشه در آن موفق نباشد.

ذات و ماهیت رحیم و انتخاب های او را چگونه توصیف می کنید؟

در کل رحیم را فردی وظیفه شناس می دانم. او واقعا سعی می‌کند وجدانش را پاک نگه دارد و با وجود اینکه در فیلم می‌بینیم که گاهی اوقات او در حال تقلا است، باز هم نمی‌خواهد برای رهایی از یک موقعیت سخت دروغ بگوید- حتی وقتی که کاملا حق دارد.

به قول فرهادی، «قهرمان» درباره این است که چگونه رسانه‌ها گاهی از مردم عادی قهرمان می‌سازند و انتظارات زیادی را فورا برای این شخصیت‌های قهرمان ایجاد می‌کنند. موافقید؟

من قطعا با صحبت های آقای فرهادی موافقم. به نوعی بخشی از کار رسانه ها «ایجاد و خلق» داستان ها یا در این مثال «قهرمان ها» است.

این فیلم نشان می‌دهد که چگونه یک جامعه به قهرمان نیاز دارد و یا چگونه مردم تمایل دارند کسی را قهرمان نشان دهند و بعدا از روی حسادت او را از بین ببرند. اما من فکر می کنم برای بقای یک جامعه، جامعه به یک «قهرمان» نیاز ندارد. هرکسی باید قهرمانِ خودش باشد. به نوعی، همه ما باید قهرمان خودمان باشیم و به یکدیگر کمک کنیم تا یکی شویم.