افشاگری از پشت‌پرده شاخ‌های مجازی

شاهد احمدلو که تجربه بازیگری در فیلم‌ها و سریال‌های زیادی را دارد، این روزها تازه‌ترین فیلم سینمایی خود را در مقام کارگردان با نام «مورچه خوار» روی پرده سینماها دارد. این فیلم بعد از «سینما خر» (مشمشه) که با زبانی طنز به نقدی سینما می‌پرداخت، اثر دیگری است که با همان نگاه طنز این بار سراغ موضوع فضای مجازی رفته که در هفته‌های اخیر بحث آن به‌خاطر طرح صیانت بسیار داغ بوده است.

پیش‌تر در خبرها آمده بود که «مورچه خوار» تیر ماه اکران می‌شود، اما زمان اکرانش به اسفند ماه رسید و شاهد احمدلو در این‌باره در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد: زمانبندی برای اکران این فیلم بنا به صلاحدید تهیه‌کننده پیش رفت و تشخیص ایشان این بود که فیلم در این زمان اکران شود چرا که قطعاً آرام‌تر شدن فضای ناشی از شیوع کرونا برای ما مهم بود و خوشبختانه شاهد هستیم که اوضاع کمی بهتر شده است. اگرچه ممکن است اکران در این مقطع با توجه به نزدیک شدن سال جدید و حجم کارهای آخر سال مردم ریسک باشد، اما با توجه به بازخوردی که در چند سانس از مردم گرفتم خوشبختانه استقبال اگر فراتر از حد انتظار ما نبوده باشد، حتما در حد انتظار بوده است.

این فیلم تاکنون بیش از ۲۸۰ میلیون تومان در حدود یک هفته فروش داشته و احمدلو  ابراز امیدواری می‌کند که با فروکش کردن پیک ششم کرونا و افزایش ظرفیت مجاز بلیت‌ فروشی سینماها مخاطب بیشتری به سینما برود. او یاداور می‌شود که با وجود داشتن ظرفیتی نصف برخی ظرفیت فیلم‌های دیگرِ در حال اکران، فروش فیلم قابل قبول بوده و با بیشتر شدن سانس‌ها و سالن‌ها مخاطبان بیشتری این فیلم را تماشا خواهند کرد.

احمدلو در ادامه افزود: به زودی بیلبوردهای شهری برای تبلیغ فیلم نصب خواهد شد. همچنین قرار است تیزرهای تلویزیونی هم پخش شوند. البته تلویزیون قواعد و چارچوب‌های خاص خود را برای پخش تیزر دارد ولی به هر حال من بچه تلویزیون هستم و به‌خاطر کارهایی که در تلویزیون داشتم آشنایی بیشتری با قواعد دارم و امیدوارم تیزرها به خوبی پخش شوند.

افشاگری از پشت‌پرده شاخ‌های مجازی

وی درباره موضوع فیلم که با یکی از بحث‌های روز جامعه هم مرتبط است، گفت: «مورچه خوار» یک طنز اجتماعی است که زندگی فردی را که بر حسب اتفاقی ساده و حتی احمقانه تبدیل به یکی از ستاره‌های دنیای مجازی می‌شود، روایت می‌کند. این فیلم آن چیزی را که ما در فضای مجازی می‌بینیم نشان می‌دهد. شاید بهتر باشد بگویم که «مورچه خوار» یک افشاگری در مورد پشت پرده زندگی پوشالی شاخ‌های مجازی است همانطور که در خلاصه داستان فیلم هم همین را مطرح کردیم که احمق‌ها را معروف نکنیم.

او گفت:‌ تمام فیلم‌های سینمایی که ساختم اگر کمدی هم بوده حتما لایه‌هایی از واقعیت زندگی ما انسانها را به همراه داشته و این فیلم هم مثل «چند میگیری گریه کنی» یا حتی «سینما خر» با یک زبان طنز حرف خود را روایت می‌کند ولی در پسِ آن یک تفکر وجود دارد که در مورد «مورچه خوار» سبب می‌شود بیشترِ مخاطبان با آن ارتباط برقرار کنند.

احمدلو با اشاره به اینکه «فضای مجازی برای مخاطب سلیقه‌سازی می‌کند و بر همین اساس «مورچه خوار» آگاهی بخشی دارد، افزود: این فیلم بسیار شبیه دنیای مجازی است، یعنی همان طور که در بخش جستجوی (explorer) اینستاگرام، فیلم‌هایی با موضوع‌های مختلف می‌بینید، این تنوع در ساختار فیلم مورچه خوار هم لحاظ شده است و بجز این، ما تلاش کردیم یک فیلم شریف و با ادب برای سطح وسیعی از مخاطبان سینما بسازیم.

او در پایان درباره پیش‌بینی‌اش از وضعیت اکران فیلم در روزهای آینده با توجه به نزدیک بودن آغاز اکران نوروزی هم گفت: «مورچه خوار» مسیر خود را قطعاً باز می‌کند و ما ایمان داریم که بیشترِ مخاطبانی که سراغ این فیلم بروند آن را دوست خواهند داشت. با این حال طبق مصوبه شورای صنفی نمایش این فیلم تا خردادماه روی پرده خواهد بود.

در «مورچه خوار»نسرین مقانلو، مهدی کوشکی، مارال فرجاد، لیندا کیانی، رضا شفیعی‌جم، نیما شاهرخ شاهی، شهین تسلیمی، ایمان اشراقی و خاطره حاتمی بازی کرده‌اند.