معرفی برگزیدگان سی و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم

برگزیدگان سی و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم امشب در حوزه هنر‌ی با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی،رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه معرفی شدند.این مسابقات در سه بخش قرائت، ترتیل و حفظ قران کریم تجمیع شده است. از اهداف برگزاری این مسابقات می توان به تکریم منزلت قرآن کریم به عنوان کتاب زندگی تکریم و منزلت قاریان و حافظان قرآن کریم،ایجاد موج قرانی در بین اقشار مختلف جامعه و ایجاد وحدت و همبستگی بین امت اسلامی اشاره کرد.

مسابقات بین المللی قرآن کریم به صورت غیر حضوری و با حضور قاریانی از سراسر جهان برگزار شد.در نهایت ۶۹ نفر به مرحله نهایی این مسابقات راه یافتند.

بنابه گفته رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه  امسال به دو نیمه شعبان منور شد و ما دو شعبان را درک کردیم. ان شاء الله ما و کشورهای اسلامی دانش، بینش و بصیرت را درک کند و به بینش قرآنی خود را نزدیک کنیم. گویا برای رئیس جمهور عارضه ای پیش آمده است به همین دلیل در مراسم اختتامیه حضور نیافتند. دوره سی‌وهشتم را شبکه‌های متعدد داخلی و خارجی پوشش داده‌اند. رقابت‌ها در شبکه‌های اجتماعی ۴۵ میلیون بازدید داشت و در شبکه شاد فقط ۲۰ میلیون بازدید‌کننده داشت.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی می‌گوید: چند هزار بقعه سال‌ آینده کرسی‌های تلاوت، ترتیل و حفظ قرآن را برگزار می‌کنند، همچنین شورای توسعه فرهنگ قرآنی ساماندهی مسابقات قرآن و ساماندهی موضوع حفظ قرآن را به ما واگذار کرده است.قرآن در قیامت به زیباترین تصویری  محشور می‌شود که می‌توانیم تصور کنیم. خدا به قرآن خطاب می‌کند و ‌می‌گوید؛ سرت را بالا ببر هرچه بخواهی انجام می‌دهم. شفاعت کن شفاعت تو مقبول است. قرآن معاذی بنده به بنده قرار می‌گیرد. در برابر فردی قرار می‌گیرد و می‌گوید این فرد به من توجه نداشت در برابر فرد دیگری قرار می‌گیرد و می‌گوید این فرد مرا خواند و به دستوراتم عمل کرد.

در این محشر انسان‌هایی هستند که مرا ضایع نکردند از سوی دیگر انسان‌هایی هستند که به من توجه نکردند. خداوند به قرآن می‌گوید به واسطه تو بهترین ثواب‌ها را می‌دهم و به واسطه تو بدترین عذاب‌ها را می‌دهم.وحی منزل وحی از ناحیه خدای متعال است. اگر وحی نمی‌آمد همه ما در کتن جهل می‌ماندیم. حرکت نمی‌کردیم. پیش نمی‌رفتیم. وحی آمد که سفره این ضیافت الهی را برای کمال بشر پهن کند. خدواند استطاعت بهره گیری از این ضیافت را به انسان ها داده است. 

در این مراسم از حسین صفری، قاری قرآن جوانی که به تازگی درگذشت،یاد شد. وی در زمینه ساخت تیتراژ مسابقات بین المللی قرآن کریم با برادرانش همکاری کرد. 

لزوم پرداختن مراکز مرتبط با فرهنگ به اشاعه فرهنگ قرآنی در کشور 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هزارن بقعه در کشور در کنار کانون های فرهنگی مساجد، مدارس و دانشگاه ها و  ۲ هزار و پانصد موسسه فرهنگی در کشور که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیتشان را دریافت کردند،هزاران مدرسه در مقاطع مختلف از کودکستان ها گرفته تا دوره های پایانی دبیرستان در کشور فعالیت می کنند. این ها شبکه بزرگی را تشکیل می دهند که باید در کنار یکدیگر به ترویج و اشاعه فرهنگ قرآنی بپردازند.

بنا به گفته محمد مهدی اسماعیلی، اگر حوزه سینمای کشور به حد مطلوب و موردنظر فاصله داریم باید در جشنواره ها فیلم هایی با موضوع ترویج و اشاعه فرهنگ قرآنی پرداخته شود.قرار بود ریاست جمهوری در مراسم اختتامیه مسابقات بین المللی قرآن کریم حاضر شوند به دلیل خستگی ناشی از سفر و کارهای روزمره ای که تا پاسی از شب انجام می دهند، نتوانستند در این مراسم حاضر شوند.سلامشان را به شما حاضران در جمع می‌رسانم.

شیوع بیماری کرونا تمام فعالیت های مهم و روزمره ما از جمله برگزاری مسابقات قرآنی را تحت تاثیر قرار داد. امسال باوجود این بیماری مسابقات بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

برگزیدگان سی و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در بخش های مختلف معرفی شدند 

هادی موحد امین از کشورمان به مقام نخست  رشته قرائت در این رقابت ها رسید. 

معرفی برگزیدگان سی و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم

رشته قرائت

هادی موحدامین از جمهوری اسلامی ایران

ثمرالدین صمداف از تاجیکستان

اویس احمدیان از افغانستان

رشته ترتیل

سیدحجت ترحمی از جمهوری اسلامی ایران

حسین ابراهیم از مصر

مصطفی زاهد از مراکش

رشته حفظ کل قرآن کریم

حسان محمد بکور از سوریه

محمد رفعت البناء از اندونزی

هیثم صفر احمد از کنیا

نفرات برتر مسابقات بانوان در رشته حفظ کل قرآن

طاهره نائبی موحد از جمهوری اسلامی ایران

زهرا عبدالجبار از عراق

عاشورا امانی از تانزانیا

در بخش هفتمین دوره مسابقات دانش آموزی 

حفظ کل قرآن کریم

صالح احمد تکریم از اندونزی

محمدرضا جعفرپور

صور ابراهیم از ساحل عاج

زهرا خلیلی از جمهوری اسلامی ایران

اسما صالح از تانزانیا 

 حمیرا کنش رتبه سوم از ترکیه

در بخش قرائت 

امیر علی یادگاری از جمهوری اسلامی ایران

محمدصادق محمدی از افغانستان

ادیب طه لطیفی از آلمان

مریم سبزه زاری از ایران

نادیه نور فتویه از اندونزی

فاطمه سلامی از لبنان

پنجین مسابقات بین المللی نابینایان

حفظ کل قرآن کریم

امیدرضا رحیمی رتبه اول از جمهوری اسلامی ایران 

رامی تحامی الحمید رتبه دوم از  سوریه 

احمد جارالله عبدالله رتبه سوم از  عراق 

فاطمه یونس از لبنان

مریم شفیعی از جمهوری اسلامی

فاطمه علی جبر از عراق