اظهارات وزیرارشاددرباره سرنوشت اصناف خانه سینما

به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا ، سيد محمد حسيني امروز صبح ـ ۲۱ خرداد ماه ـ در مراسم افتتاح باشگاه خبرنگاران پليس و انجمن سينماي پليسي درباره لزوم وحدت در سينما سخن گفت و ادامه داد: در همه زمينهها تلاش كرديم كه در خدمت همه هنرمندان باشيم كه البته جمع كردن همه افكار و انديشهها كاري دشوار است.

وی با تاکید بر اینکه دنبال همگرایی هستیم نه تشتت ادامه داد: بر همین مبنا در جلسات اخیر شورای عالی سینما روی مباحثی مانند فعال شدن صنف‌های هنری تاکید شد.


حسینی در ادامه با ذکر مثالی درباره مشکلی که در انجمن خوشنویسان ایران ایجاد شده بود گفت: در انجمن خوشنویسان که همه اعضای آن افراد شریفی هستند نوعی دو دستگی ایجاد شده بود که در هر دو طرف افراد بسیار شریفی وجود داشتند اما ما گفتیم که باید طبق قانون انتخابات برگزار شود و هر کسی رای آورد مسئولیت انجمن خوشنویسان را برعهده بگیرد، اما برخی این موضوع را نپذیرفتند و بر خودرایی تاکید داشتند و ما هم به اجبار آن‌ها را کنار گذاشتیم در حالی که از چنین کاری راضی نبودیم.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش با بیان اینکه در سینما هم باید صنوف قانونی تشکیل شود اظهار کرد: آنچه که در شورای عالی سینما بحثشده این است که تمام صنوف سینمایی باید به صورت قانونی تشکیل شوند. همچنین در این جلسات مطرح شد که علاوه بر مباحثصنفی، تشکل‌های سینمایی و فعالیت‌های دیگری مانند برگزاری جشن، جلسات نقد، و … را هم باید داشته باشند که البته منعی ندارد و ما هم نمی‌گوییم که تمام این فعالیت‌ها باید در دست سازمان سینمایی باشد. این فعالیت‌ها بر اساس اساسنامه صنوف تا آنجا که می‌شود باید در دست سینماگران باشد و ما هم در این زمینه برای تدوین و تصویب اساسنامه صنوف به کمک سینماگران کمک می‌کنیم.


وی در پایان سخنانش در افتتاحیه باشگاه خبرنگاران پلیس و انجمن سینمای پلیسی تصریح کرد: در هر صورت همیشه اختلاف وجود دارد. انشاء الله همه مسایلی که رخ داده و هر چه که بوده و گذشته را نادیده بگیریم و در کنار هم بر مبنای قانون خدمت کنیم.

به گزارش ایسنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در نشست خبری باشگاه خبرنگاران پلیس هم به پرسش‌هایی درباره وضعیت خانه سینما پاسخ گفت.

حسینی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره آخرین وضعیت خانه سینما از دیدگاه وزیر ارشاد گفت: ما اعتقاد داریم فعالیت‌های صنفی در سینما باید انجام شود. لذا به زودی باید اصناف قانونی تشکیل شود تا بتوانند به خودشان و جامعه‌ای که در برمی‌گیرند خدمت کنند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: اما فراتر از مباحثصنفی سینماگران، فعالیت‌های فرهنگی، سینمایی، اجتماعی و … را نیز دارند که آن فعالیت‌ها باید در تشکلی تحت عنوان خانه سینما، باشگاه سینما و یا هر عنوان دیگری انجام شود که البته نیاز به اساسنامه جدیدی دارد که باید به کمک سینماگران نوشته شده و در جایی مانند شورای عالی سینما تصویب و عملیاتی شود. امیدواریم با همکاری خوب سینماگران این کار هر چه سریعتر انجام شود و همه در برابر قانون حاضر باشیم.


وزیر ارشاد در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفته می‌شد وزیر ارشاد موافق انحلال و سردار کارگر معاون اجتماعی ناجا و عضو شورای فرهنگ عمومی مخالف انحلال خانه سینما هستند نیز با تکذیب این مطلب گفت: ما از همه رسانه‌ها انتظار داریم که مطالب را بر اساس شایعات منتشر نکنند. این مطلب چند وقت قبل منتشر شده بود که به هیچ وجه واقعیت نداشت چرا که هماهنگی خوبی بین دستگاه‌های فرهنگی وجود دارد و در کارها اصل بر تعامل است آن زمان هم برخی بر اساس برداشت شخصی این را نوشته بودند.


مشروح گزارش خبرنگار ایسنا از این برنامه که با حضور محمد مهدی عسگرپور، فرهاد توحیدی و… برگزار شد، متعاقبا ارسال می‌شود.