پاسداشت فرهنگ کهن ایرانی در نوروز ۱۴۰۱ با رادیو فرهنگ

علیرضا حبیبی مدیر شبکه رادیویی فرهنگ از ویژه برنامه‌های پخش این شبکه در سال نو خبر داد و گفت: رادیو فرهنگ نوروز ۱۴۰۱ برنامه‌هایی با محوریت سبک زندگی و ریشه شناسی نوروز و آداب و رسوم نوروزی در شهر‌های مختلف را تدارک دیده که در این بین میان ساز نوروز، صبح نوروز، سرزمین نوروز، پویش سفرنامه نویسی برگ‌هایی در آغوش بهار، نوروز در گذر زمان از شاخص‌ترین این برنامه‌هاست.

برای لحظه تحویل سال این شبکه با نام "هفت سین" روز یکشنبه ۲۹ اسفند ساعت ۱۷:۰۰ تا ۲۲:۰۰ همراه شنوندگان است. در این برنامه ترکیبی شاد و بهارانه با همراهی بزرگان فرهنگ و ادب، به اهمیت گرامیداشت سنت ایرانی، احترام به بزرگان و احیای خرده فرهنگ‌ها و توجه به پیام دوری از دورهمی‌ها در شرایط خاص کرونایی پرداخته می شود.

گروه جامعه شبکه فرهنگ، هم برنامه‌های "هفت سین"، "صبح نوروز"، "ساز نوروز" و "پلیس هوشمند و نشاط نوروزی" را تهیه دیده است.

 گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ با ویژه برنامه‌های "پیشواز بهار"، "وطن فارسی"، "نیشدارو"، "نیستان"، "حریر سخن"، "نوروز با هنرمندان"، و "ایل بانگ" به استقبال بهار می‌رود‌.

پاسداشت فرهنگ کهن ایرانی در نوروز ۱۴۰۱ با رادیو فرهنگ

برنامه "نیستان" هم ساعت ۲۲:۰۰ تا ۲۳:۰۰ با محوریت‌های سرگذشت نوروز در حوزه موسیقی، بررسی قطعات فاخر نوروزی با حضور کارشناسان خبره موسیقی، تهیه گزارش‌های مختلف از استان‌ها درباره برنامه‌های نوروزی،ازشبکه فرهنگ پخش خواهد شد.

به گفته حبیبی، برنامه "نوروز با هنرمندان" روز‌های شنبه تا پنج شنبه به صورت ضبطی ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۵:۰۰ با حضور هنرمندان شاخص در حوزه‌های مختلف هنر، از جمله موسیقی، سینما، تئاتر، هنر‌های تجسمی، هنر‌های سنتی، شعر و... پخش می‌شود و برنامه "ایل بانگ" به تهیه کنندگی و اجرای استاد صادق چراغی؛ آهنگساز و نوازنده برجسته در ایام نوروز روز‌های جمعه ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۵:۰۰ با محوریت پرداختن به موسیقی اقوام با موضوع نوروز، گفتگو با هنرمندان موسیقی محلی و مقامی، و اشعار و آیین‌های نوروزی خوانده شده روانه آنتن می‌شود.

 این گروه با ویژه برنامه "سرزمین نوروز" که با همکاری موسسه فرهنگی اکو، موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر به معرفی ۱۴ کشور حوزه تمدنی نوروز در قالب مجموعه شنیداری و مکتوب، معرفی آیین‌ها و رسوم فارسی زبانان، آیین‌ها و آداب و رسوم جاری در کشور‌های حوزه زبانی فارسی و فارسی زبانان اختصاص دارد به استقبال نوروز و سال جدید می‌رود و هرروز ساعت ۱۲:۴۵ تا ۱۴:۰۰ به صورت زنده پخش خواهد شد.

مدیر رادیو فرهنگ  می گوید؛ رسالت گروه کتاب شبکه رادیوی فرهنگ مبتنی بر معرفی کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی و حمایت از نویسندگان و ناشران و مترجمان است بر همین اساس نیز ویژه برنامه‌های "آمد بهار جان ها" و "کتابستان" در ان روز‌های بهاری تدارک دیده شده است.

گروه تولید و تامین‌ این شبکه رادیویی با "نوروز در آیینه ملل" و "زمزمه‌های بهاری" به استقبال بهار ۱۴۰۱ می‌رود و برنامه‌های «نغمه‌های بهاری»، «بهارنشین»، «بهار جان»، «نوروزنامه» و «سعدی نامه»، «بهار نو» و «آنچه خود داشت» هم از دیگر برنامه‌های هستند که گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ برای نوروز مردم تدارک دیده است.