اکتشاف دراعماق دریابا روبات زیرآبی خانگی!

به گزارش افکارنیوز به نقل ازايسنا، روبات زير آبي يا وسیله نقلیه كنترل از راه دور زيردريايي(ROV)از طريق كابل هاي ارتباطي يا توسط اپراتورهاي نزديك به دستگاه كه تصاوير ويدئويي ارسالي را به طور مستقيم مشاهده ميكنند، كنترل مي شود.

روبات های زیر آبی(ROV) با قیمت های چندین میلیون دلاری اغلب در اکتشافاتی مانند بررسی منافذ هیدروترمال(گرم آبی) در اعماق اقیانوس یا کشف بقایای کشتی های غرق شده مورد استفاده قرار می گیرند.

«اریک استاکپل» از مهندسان ناسا روبات زیر آبی OpenROV را به صورت منبع باز(open - source) طراحی کرده که بدون نیاز به دانش و مهارت خاص به راحتی سرهم بندی شده و می تواند امکان اکتشاف دریایی را برای علاقه مندان فراهم کند.

نسخه اولیه روبات OpenROV قابلیت شنا در عمق ۱۰۰ متری را دارد و دستگاه از طریق مرورگر وب بر روی رایانه کاربر که با سیستم لینوکس روبات در ارتباط است، کنترل می شود.

دستگاه دارای ابعاد ۱۵*۲۰*۳۰ سانتی متر و وزن ۲.۵ کیلوگرم است و نیروی مورد نیاز توسط هشت باتری C - cell تأمین می شود. همچنین داخل یک محفظه استوانه یی شکل از جنس اکریلیک، یک وب کم، چراغ های LED و سایر قطعات الکترونیکی تعبیه می شوند. این محفظه می تواند در جهت بالا و پایین حرکت کند تا دید مناسبی برای دوربین فراهم شود.

نیروی محرکه با سه موتور ۷۰۰ کیلوولتی تأمین می شود که دو پیشرانه افقی امکان حرکت جلو، عقب و چرخش و پیشرانه عمودی نیز تغییر عمق روبات را فراهم می کند.

کیت روبات زیر آبی با قیمتی در حدود ۷۵۰ دلار عرضه می شود.