امیدوار به سیاست‌های فرهنگی دولت سیزدهم هستم

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با ایام برگزاری بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم درباره روند تولید فیلم‌های قرآنی در دولت سیزدهم یادآور شده بود: بخشی از این فعالیت‌ها و برنامه‌ها در بنیاد سینمایی فارابی دنبال می‌شود و یکی از وظایف این بنیاد سفارش برنامه‌های قرآنی و بررسی فیلم‌های دینی است.

وی همچنین تصریح کرده بود: به دنبال آن هستیم که یکی، دو فیلم قرآنی را تا پایان امسال به اتمام تولید برسانیم.کشورهای جهان مهم‌ترین سیاست‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خود را برای فراگیری از طریق تولیدات هنری، زبان هنر با کمک هنرمندان برای مردمان خود فرهنگ‌سازی می‌کنند.در همین ارتباط محمد فیلی با بیان آنکه زبان هنر زبانی بی‌تکلف، صریح، تأثیرگذار و به‌دور از هرگونه تعارف است یادآور شد: به‌همین سبب است که تمامی جوامع و کشورهای جهان مهم‌ترین سیاست‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خود را برای فراگیری از طریق تولیدات هنری، زبان هنر با کمک هنرمندان برای مردمان خود فرهنگ‌سازی می‌کنند.

وی ادامه داد: با نگاهی به تاریخ معاصر انقلاب اسلامی و فراز و فرودهایی که طی بیش‌از ۴۰ سال اخیر در کشورمان آن را تجربه کرده می‌توانیم به جایگاه تأثیرگذار زبان هنر برای آرامش و امیدبخشی به جامعه از یک‌سو و از سوی دیگر تلاش و ترغیب بیشتر مردم برای همراهی و همدلی با یکدیگر در راستای مواجهه با مشکلات اجتماعی و اقتصادی پی ببریم.

امیدوار به سیاست‌های فرهنگی دولت سیزدهم هستم

بهره بردن از ظرفیت همراهی مفاهیم دینی با تولیدات هنری در تمدن ایرانی

بازیگر نقش شمر در سریال مختارنامه تصریح کرد: آمیختن مفاهیم و مبانی دینی و مذهبی در قالب تولیدات فرهنگی و هنری از دیرباز تا به امروز در بسیاری از فعالیت هنرمندان در عرصه‌های مختلف کشورمان بروز و ظهور داشته است. بخشی از آن به‌عنوان میراثی کهن در قالب حوزه معماری، کتابت و خوش‌نویسی به دست ما رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین نباید فراموش کنیم که در دوران مدرن، سینما و تلویزیون بیشترین تاثیرگذاری را در جذب مخاطب و همچنین انتقال فرهنگ و خرده‌فرهنگ‌ها با خود به‌همراه داشته‌اند. ما نیز اگر با برنامه‌ریزی دقیق، سرمایه‌گذاری لازم و حمایت از هنرمندان در راستای مقوله فرهنگ‌سازی در تمامی بخش‌های جامعه خصوصا رویکردهای دینی و مذهبی خود را مسلح کنیم می‌توانیم جامعه را بیش از پیش با سیاست‌های خرد و کلان فرهنگی و مبتنی بر آموزه‌های ملی، دینی و مذهبی کشورمان همراه کنیم.

در تولید آثار فرهنگی باید دست هنرمندان را باز گذاشت

نگرش دولت سیزدهم اتکا بر تفکر مردمی و روحیه انقلابی و جهادی است و من به گفته‌ها و سیاست‌های فرهنگی این دولت امید دارم

بازیگر فیلم‌های خروج و منطقه پرواز ممنوع با اشاره به حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه قرآن کریم و اشاره وی به تولید یک تا دو اثر سینمایی تا پایان سال جاری با محور کتاب آسمانی مسلمانان (قرآن کریم) گفت: مسئله مهم آن است که در تولید آثار فرهنگی باید دست هنرمندان را باز گذاشت. سیاست‌گذاران و دولت‌مردان در حوزه نقشه راه و ریل‌گذاری فرهنگی باید نقششان را به‌خوبی ایفا کنند اما در حوزه تولید و اجرا باید کار را به بدنه هنرمندان بسپارند.

بازیگر سریال‌ سلمان فارسی تصریح کرد: به شخصه بعد از شنیدن صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امیدوارم با اتکاء به وجود هنرمندان قدرتمند و اهالی پیش‌کسوت عرصه سینما و تلویزیون بتوانیم در تولید آثار سینمایی و تلویزیونی با اتکا بر مضامین دینی، قرآنی، آئینی و ملی کشورمان درخشان‌تر از سال‌های پیشین باشیم.

فیلی خاطرنشان کرد: نگرش دولت سیزدهم اتکا بر تفکر مردمی و روحیه انقلابی و جهادی است و من به گفته‌ها و سیاست‌های فرهنگی این دولت امید دارم. همچنین امیدواریم که در حوزه حمایت آن‌ها نیز پا را فراتر از جنبه شعار و گفتار قرار دهند و با اتکا به نیروی بالقوه هنرمندان و حمایت از آن‌ها به‌ویژه اهالی پیشکسوت عرصه سینما و تلویزیون مسیر را برای تولید آثار فاخر در حوزه آثار دینی در دو حوزه سینما و تئاتر هموار سازند.