«انفرادی» هم انتظارات را برآورده نکرد

اواخر سال 1400 و پیش از تصویب قطعی بلیت 45 هزار تومانی سینما ، در همین صفحه نوشتیم که این نرخ باعث حذف بیشتر سینما از سبد کالاهای فرهنگی مخاطبان خواهد شد. لاجرم آن چه قابل پیش‌بینی بود، اتفاق افتاد و اکران 1401 در حالی آغاز شد که بهای بلیت سینما از همان روز نخست، 50 درصد بالا رفت و این تغییر از همان روز اول، روی شمار تماشاگران تأثیر گذاشت. با این که ترکیب خوبی شامل دو فیلم کمدی پرفروش، بهترین فیلم جشنواره فجر و دو فیلم اکشن و پلیسی خوش‌ساخت برای اکران نوروز معرفی شد، اما استقبال علاقه مندان سینما به حدی پایین بود که تعجب همگان را برانگیخت. کاهش چشمگیر میزان تماشاگران، با وجود افزایش بهای بلیت، روی فروش فیلم‌ها هم تأثیر گذاشت، تا جایی که فیلم‌های اکران 1401 با وجود نمایش در زمان طلایی نوروز، از فیلم‌های پاییزی 1400 کمتر فروختند!

و «انفرادی» آمد

در چنین شرایطی بود که « انفرادی » به عنوان راه نجات سینمای ایران از رکود، پا به میدان گذاشت. پیش از اکران عمومی فیلم، در اظهارنظرها و مصاحبه‌های سینمادارها و پخش‌کنندگان، می‌شد رد پای این نگاه را دید که با اکران فیلم‌های کمدی پرفروش، سینما جان خواهد گرفت؛ به ویژه «انفرادی» که از آن نام هم برده می‌شد. این فیلم ویژگی‌هایی داشت که هیچ اثر دیگری نداشت. سازندگانش که در سال‌های اخیر، با دو قسمت «تگزاس» گیشه را ترکانده بودند، به تازگی با «دینامیت»، رکورد فروش را شکسته و به مرز 60 میلیارد تومان نزدیک شده بودند. به آن‌ها اضافه کنید رضا عطاران را که نامش برای موفقیت نسبی هر اثری کافی است. به همین دلایل این تصور به وجود آمد که «انفرادی» می‌تواند به رکود ناشی از گرانی بلیت سینما غلبه کند. پیش از شروع اکران اثر، حتی ابراهیم عامریان تهیه‌کننده فیلم از رکورد 100 میلیاردی فیلم سخن گفت!

«انفرادی» هم انتظارات را برآورده نکرد

شکست مأموریت غیرممکن

با همه آن چه گفته شد، انتظاری که از «انفرادی» می‌رفت، به هیچ وجه برآورده نشد. فیلم از 7 اردیبهشت نمایش داده شد و در هفته اول، 5 میلیارد و 877 میلیون تومان فروخت. هفته دوم این رقم کمی بالاتر رفت و به 5 میلیارد و 929 میلیون تومان رسید، اما افت فروش از هفته سوم آغاز شد که گیشه آن را به 5 میلیارد و 95 میلیون تومان تقلیل داد. در هفته چهارم وضع خراب‌تر شد و «انفرادی» به رقم 4 میلیارد و 273 میلیون رسید. فیلم جدید رضا عطاران در دو هفته اخیر، هر هفته بیش از 800 میلیون تومان افت فروش داشته است که فروش هفتگی آن را تا روز سه‌شنبه (پایان هفته پنجم) به رقمی حول و حوش 3 و نیم میلیارد تومان خواهد رساند. بنابراین تردیدی نیست که «انفرادی» با گیشه 23 میلیاردی در یک ماه، یک فیلم شکست‌خورده نیست، اما انتظارها برای نجات سینمای ایران را برآورده نکرده است. شاید به همین دلیل است که سینماداران قرار است شانس خود را با اکران فیلم‌های هندی بیازمایند؛ چراکه اگر «انفرادی» نتواند گیشه را نجات بدهد، هیچ فیلم ایرانی دیگری نیز نمی‌تواند.