«موقعیت مهدی» ۱۲ میلیارد تومانی شد

فیلم سینمایی « موقعیت مهدی » به کارگردانی هادی حجازی‌فر توانست بعد از دو ماه اکران در سینماهای کشور به فروشی معادل ۱۲ میلیارد تومان دست پیدا کند، رقمی که برای یک فیلم دفاع مقدسی یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود.

موفقیت موقعیت مهدی در گیشه سینمای ایران در حالی رخ می‌دهد که تنها دو فیلم کمدی از این فیلم بیشتر فروش داشته اند. موقعیت مهدی در گیشه توانسته از تمامی آثار سینمای اجتماعی فروش بیشتری داشته باشد. فیلمی که احتمالا به زودی راهی اکران آنلاین خواهد شد.

شاید در نگاه نخست حضور موقعیت مهدی در اکران نوروزی سال جاری یک ریسک محسوب می‌شد، حضور یک فیلم در ژانر دفاع مقدس و با حال و هوایی روایی و تراژیک این احتمال را به وجود می‌آورد که این فیلم سینمایی نتواند فروش خوبی در گیشه داشته باشد اما در نهایت و بعد از گذشت نزدیک به دو ماه اکران این فیلم با عبور از مرز ۱۰ میلیارد تومان فروش توانسته رکوردی جذاب در تاریخ سینمای دفاع مقدس به ثبت برساند.

این در سال جاری به عنوان موفق‌ترین فیلم غیر کمدی در گیشه شناخته می‌شود، موقعیت مهدی در مقایسه با سایر آثار غیر کمدی فروش بالایی داشته و نقدهای بسیار خوبی را هم از آن خود کرده است، فیلمی که شاید آغازی بر تحول در سینمای دفاع مقدس باشد.

«موقعیت مهدی» ۱۲ میلیارد تومانی شد

یکدست است، فیلم به دنبال شعار و یا گرفتن طرف خاصی نیست، آنچه واقعیت است را به نمایش می‌گذارد، با آنچه مخاطب از سینمای دفاع می‌شناسد فاصله داشته و نمایی تازه از تاریخ معاصر را به نمایش می‌گذارد.

از جمله نکات حائز اهمیت درباره فیلم موقعیت مهدی عدم استفاده از بازیگران چهره است، شاید به غیر از هادی حجازی و همچنین ژیلا شاهی اکثریت بازیگران این فیلم سینمایی چهره‌های شناخته شده در سینما نیستند، چهره‌هایی که معمولا تضمین فروش آورده و در تمامی مواقع بازیگران اصلی فیلمها را تشکیل می‌دهند.

ایجاد اتمسفر درست و همچنین تاکید حجازی فر بر ادای دیالوگها به زبان ترکی باعث شده تا باورپذیری فیلم به اوج برسد، شاید اگر فیلم همچون اکثریت آثار سینمای کشور صرفا به زبان فارسی پایتخت گفتگو می‌کرد مخاطب با این درجه از فضای خودمانی و گرم روبرو نمی‌شد.

بازی روح الله زمانی نیز یکی دیگر از نقاط قوت فیلم است، نوجوانی که راهی جبهه‌ها شده و چالش‌هایی را در سن خود تجربه می‌کند، این نگاه یکی از جذاب‌ترین نگاه‌های موقعیت مهدی است، اینکه مخاطب متوجه می‌شود رزمندگان دوران دفاع مقدس چالشهایی متفاوت از جنگیدن در میدان نبرد را هم تجربه کرده‌اند، چالش‌هایی که گاها شخصیت آنها را شکل داده است.

فیلم سینمایی موقعیت مهدی قدمی تازه و اثربخش در سینمای دفاع مقدس است، سینمایی که در دهه شصت و هفتاد دوران اوج خود را پشت سر گذاشت اما به یکباره در دهه هشتاد و نود افت محسوسی را تجربه کرد، سینمایی که می‌تواند بار دیگر با نگاهی متفاوت میزبان تماشاگرانی باشد که نیازمند داستان و ژانر جدید در سینمای دو سویه اجتماعی کمدی امروز هستند.