اهانت به ساحت مقدس رضوی سکوت هنرمندان را شکست

حواشی جشنواره کن از سیاه‌نمایی «ترانه علیدوستی» از وضعیت ایران گرفته تا اهدای جایزه نخل طلا به «زهرا امیرابراهیمی» به عنوان تنها زن برگزیده این جشنواره به دلیل بازی در فیلم ضدایرانی و ضدشیعی عنکبوت مقدس واکنش‌های مختلفی‌ را در پی داشت، جشنواره‌ای که گاهی به جولانگاه هنرمندنماها و سلبریتی های غرب گرا تبدیل می شود که با وطن فروشی به دنبال باز کردن دکانی برای خود هستند.
البته این حواشی و واکنش آحاد مردم از جمله هنرمندان تنها به انتخاب این بازیگر و سیاه‌نمایی ترانه علیدوستی علیه ایران خلاصه نشد و اهانت مستقیم به ساحت قدسی حضرت شمس‌الشموس امام رئوف حضرت امام رضا(ع) و تشبیه آستان مقدس آن حضرت به عنکبوت و نیز توهین به واژه قرآنی «مقدس» دل هر انسان آزاده و مسلمانی را به درد آورد.

این مسئله موجب شد تا نه تنها اهالی سینما و رسانه بلکه فعالان فرهنگی و مذهبی جای جای ایران اسلامی ضمن محکومیت این اقدام خصمانه، خواهان برخورد با عوامل این فیلم شوند، مردم عادی هم در برابر این اتفاق سکوت نکرده و ضمن انتقاد به یک بام و دو هوا و تناقض‌های آشکار سلبریتی‌ها، توهین به ساحت مقدس امام رضا(ع) را محکوم کردند.

بسیاری از افراد حواشی این جشنواره و انتخاب بازیگر فیلم عنکبوت مقدس را به مسئله دین‌ستیزی کشور فرانسه که میزبان جشنواره کن است بی ارتباط نمی دانند و نسبت به اهمال کاری‌ها و نگاه دین‌ستیز این کشور گله کردند.

اقدامات هنجارشکنانه عده ای سلبریتی در جشنواره کن و اقدام توهین آمیز فیلم ضداسلامی و ضدایرانی عنکبوت مقدس موجب شد تا بسیاری از مسئولان و هنرمندان موضع شفافی نسبت به این اتفاقات تلخ و گزنده داشته باشند.

اهانت به ساحت مقدس رضوی سکوت هنرمندان را شکست

سازمان سینمایی کشور نیز در خصوص جشنواره سیاسی و ضدایرانی کن و حواشی مربوط به آن موضع شفاف گرفت که در بخشی از پیام آن آمده است؛ «این بار نیز در جشنواره فیلم کن که تحت سیطره و فرامین دولت فرانسه برگزار می‌شود شاهد آن بودیم که ساخته‌ای نه تنها صرفا  سیاسی بلکه شب نامه سخیف تصویری که  ماحصل ذهن مشوش فردی دانمارکی ایرانی تبار و  برآمده از زر استکبار است و به اعتقادات و ارزش‌های میلیون‌ها مسلمان و جمعیت عظیم شیعیان جهان توهین کرده مورد توجه این جشنواره قرار گرفته است،  این سیاهه تصویری باسوگیری اجتماعی، مذهبی و تحقیر  باورهای آیینی ایرانی اسلامی  درصدد است مسیری را رود که سلمان رشدی‌ها در آیات شیطانی و آتش زنندگان قرآن کریم رفته‌اند غافل از اینکه یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ.
‎سازمان سینمایی، ضمن محکومیت این اقدام جشنواره مذکور، و اعلام برائت خود و سینماگران از عوامل این اثر سیاه تصویری بر این نکته تاکید می‌کند که فرانسه و جشنواره فیلم کن می‌بایست نسبت به احساسات جریحه دار شده میلیون‌ها شیعه مسلمان در جهان پاسخگو باشند و این لکه ننگ ضد فرهنگی را از کارنامه حرفه‌ای خود بزدایند.

محمدرضا شفیعی نیز که تهیه‌کنندگی آثاری همچون سریال «وضعیت سفید»، «کیمیا»، «سرباز»، فیلم سینمایی «ضد» و.. را در کارنامه خود دارد، در دلنوشته ای که در اینستاگرام خود منتشر کرد، نوشت: «چقدر سخت است که عنکبوت صفتان بخواهند به مهربان‌ترین مهربانان دهن کجی کنند»

وی در بخشی دیگر از دل‌نوشته خود گفت: «توبه. ما را ببخش ای امام زیباترین‌ها از بی عملی برای شما. چقدر دلگیر است نمک خوردن و نمکدان شکستن آن هم با ولی نعمتی که جز رأفت و مهربانی کسی از او ندیده! چقدر سخت است که عنکبوت صفتان بخواهند به مهربان‌ترین مهربانان دهن کجی کنند، چه بد عهدی دارد. این دنیای کمتر از آب دهان بزی! با هزار بار آب توبه هم پاک نمی‌شود سینمایی که بخواهد به شما کم ادبی کند و وا عجبا که ما زندیم»

واکنش هنرمندان گلستانی به حواشی جشنواره کن/ خوش رقصی برای دشمن خیانت به خون شهداست

  همچنین در استان گلستان نیز عده ای از هنرمندان در گفتگو با رسانه‌های مختلف ضمن محکومیت اقدامات هنجارشکنانه در جشنواره کن از اظهارات سخیف بازیگران حاضر در این جشنواره و توهین به ساحت نورانی امام مهربانی‌ها برائت جستند و بر این مهم تأکید کردند که خوش‌رقصی برای دشمن خیانت به خون شهدا است و یک ایرانی نباید غیرت خود را به فرش قرمز چنین جشنواره سیاسی ببازد.

یکی از هنرمندان گلستانی، ماهیت جشنواره کن را ترویج بی حجابی و بی حیایی دانست و گفت: متاسفانه این جشنواره برای برخی از چهره ها و بازیگران به فرصتی برای خوش رقصی در مقابل دشمنان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران شده است.

«محسن حسن زاده» بر این مهم تاکید کرد که یک ایرانی در هرجای جهان که باشد؛ باید به تمدن، فرهنگ و خاک خود ببالد و غیرت خود را به فرش قرمز نبازد، فرش قرمزی که در جشنواره کن  پهن می شود با اهداف خاص است و دشمن از طریق آن به دنبال بهره برداری های سیاسی است.

یک تهیه کننده و کارگردان گلستانی ضمن محکومیت حواشی این جشنواره سیاسی در این باره بیان کرد: متأسفانه افرادی که در این چند ساله اخیر به عنوان هنرمندنما و ســلبریتی به نمایندگی از سینمای ایران روی فرش قرمز و در مراسم و محافل جشنواره کن حضور می‌یابند، به جای هویت بخشیدن به فرهنگ سرزمین مادری خودشان به صورت مام میهن چنگال می‌کشند.

«مصیب کوهی» نخل سوخته وطن را ارزشمندتر از نخل طلایی کن دانست و تاکید کرد: ترانه علیدوستی باید پاسخ دهد کشورش را به چه قیمتی به مزایده گذاشته است، تاریخ ثابت کرده آنان که شرف و آبرویشان را بفروشند چیزی عایدشان نخواهد شد و آن نخل طلایی که به شما نشان داده اند ثمره ای ندارد.

با وجود آنکه برخی هنرمندان و اهالی سینما این اقدامات هنجارشکنانه را محکوم کردند ولی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در قبال این مسئله هنوز موضع گیری نکرده.

این در حالی است که روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در توییتی به این حواشی واکنش نشان داد و در این باره نوشت:«ایران زمین به هنرمندانی افتخار می‌کند که با عشق آل الله، قدرشناس ایثار حافظان امنیت و سربلندی سرزمین‌مان هستند. هنرمندانی که زرق و برق جشنواره‌های سیاست‌زده و تبلیغات رسانه‌های مزدور اجنبی پرست، آنان را در مقابل باورهای بلند ملت قهرمان قرار نمی‌دهد.»

در شرایطی که دشمن تمام توان خود را برای ضربه به اسلام و فرهنگ ایرانی و اسلامی به کار  گرفته سکوت مسئولان به ویژه در حوزه فرهنگ پسندیده نیست و برای جامعه اسلامی گران تمام می‌شود، همانطور که سکوت برخی متولیان فرهنگی و خواب‌زدگی مسئولان این حوزه گران تمام شده و امروزه شاهد جولان ولنگاری فرهنگی و اشاعه فرهنگ بدحجابی در برخی نقاط کشور هستیم.

آن چیزی که مسلم است در رویدادهای تلخی مانند جشنواره کن، مجامع فرهنگی به ویژه مسئولان و دست‌اندرکاران فرهنگی باید در برابر هنرمندنماهایی که به غیرت جامعه دینی دهن‌کجی می‌کنند موضع گیری قاطع و شفاف بگیرند نه آنکه مهر سکوت بر لب بزنند.

البته اگر از سکوت محافظه‌کارانه هم گذر کنیم به نظر می‌آید علت دیگر فرار برخی مسئولان فرهنگی از موضع گیری شفاف درباره این قبیل اتفاقات، دستان خالی آنها در میدان داری و مقابله با هجمه ها و تهاجمات فرهنگی دشمن است؛ مدیرانی که برای ارائه فرهنگ ایرانی اسلامی از زبان هنر و تربیت هنرمندان تراز انقلاب اسلامی برنامه و اقدام اثرگذار و قابل توجهی ندارند.
 
 مردم از مسئولان فرهنگی انتظار دارند ضمن محکومیت و اعلام برائت از اظهارت سخیف برخی سلبریتی ها در جشنواره کن و فیلم ضدایرانی عنکبوت آستین همت را بالا بزنند و به سمت تولید آثار فاخر، مفید و موثر و تربیت هنرمندان در تراز انقلاب اسلامی اقدام کنند، قطعا بهترین راه کم‌اثر کردن این اقدامات ضدایرانی و ضدشیعی تربیت هنرمندان در تراز انقلاب اسلامی و تولید آثار فاخر است نه سکوت پیشه کردن.

 سکوت تامل برانگیز برخی از متولیان فرهنگ این مهم را در اذهان متبادر می کند که شاید بیش از آنکه نوک پیکان انتقاد را سمت ترانه علیدوستی‌ها بگیرم باید سمت مسئولان خواب زده حوزه فرهنگ بگیریم که قصد بیدار شدن ندارند؛ شاید در سایه کم‌کاری آنهاست که بازیگرنماهایی همچون ترانه علیدوستی قد علم می کنند.

اما در پایان، این روایت امام باقر(ع) برای همه ما به ویژه متولیان و مسئولان خواب‌زده فرهنگی فصل‌الخطاب است؛

امام باقر(علیه‌السلام) تکلیف مسلمانان را در برابر شنیدن بدگویی از امام چنین بیان فرموده‌اند: «مَنْ قَعَدَ فی مَجْلِس یسَبُّ فیهِ امامٌ مِنَ الْائِمَّةِ، یقْدِرُ عَلَی الْانْتِصافِ فَلَمْ یفْعَلْ، الْبَسَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الذُّلَّ فِی الدُّنْیا وَ عَذَّبَهُ فِی الْآخِرَةِ وَ سَلَبَهُ صالِحَ ما مَنَّ بِهِ عَلَیهِ مِنْ مَعْرِفَتِنا» کسی که در مجلسی بنشیند که یکی از ائمه را دشنام دهند و او بر یاری ما قادر باشد و یاری نکند، خداوند ذلت دنیا را بر او بپوشاند و در قیامت عذاب دهد و صلاحیت‌هایی که به واسطه معرفت او به ما، به وی داده است باز ستاند.»