آسیبی که سانسور به محتوای فیلم «دینامیت» زد

در هفته‌های گذشته نامه‌ای از سوی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر به معاون دادستان کشور خبرساز شده بود که در آن درباره دو فیلم سینمایی « دینامیت » و «گشت ۳» گفته شده بود، این دو فیلم به شکل سخیفی به تخفیف، تحقیر و تمسخر فریضه امر به معروف و نهی پرداخته‌اند. دبیر این ستاد ضمن اعلام جرم در این مورد، خواستار این شده بود که « وزارت ارشاد لااقل به میزان فروش دو فیلم مذکور منابع مالی جهت تولید فیلم فاخر و رسانه‌ای با هدف جبران مافات و تعظیم فریضتین الهی در اختیار ستاد قرار دهد.»

این نامه و درخواست مطرح شده با واکنش‌های مختلفی روبرو شد ولی گویا حالا که دست‌اندرکاران ستاد امر به معروف و نهی از منکر نسخه‌ی سانسور نشده‌ی فیلم «دینامیت» را دیده‌اند نظرشان نسبت به این فیلم تغییر کرده و حتی خواستار ساخت سری دوم آن شده‌اند.

در این باره سید مسعود اطیابی - کارگردان «دینامیت» - در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد: اخیرا جلسه‌ای با مسئولان ستاد امر به معروف و نهی از منکر داشتیم و با هم بخش‌هایی از قسمت‌های سانسور شده‌ی فیلم را- برای اکران عمومی 27 دقیقه سانسور شده بود - تماشا کردیم. این 27 دقیقه باعث شده بود محتوای اصلی فیلم گرفته شود و من بارها این را گفته بودم و دوستان هم که فیلم را دیدند با من هم‌نظر بودند و گفتند نسخه کامل‌تر فیلم محتوای درستی داشته است.

فیلم دینامیت

او با اشاره به اینکه بحثی درباره درخواست مالی و شکایت ستاد در این جلسه عنوان نشد، گفت: جلسه خیلی محترمانه‌ای داشتیم. من نقطه نظرات خودم را در مورد شیوه‌های امر به معروف داشتم و در این گفت‌وگو به نتیجه و تعامل خوبی رسیدیم. ما با این جلسه نشان دادیم که می‌توان گفت‌وگو و تفاهم کرد، می‌توانیم همدیگر را درک کنیم و وضعیت را با نقد و بررسی دوستانه پیش ببریم. کسانی که من با آن‌ها برخورد داشتم آزاداندیش و منطقی بودند و توانستیم همدیگر را قانع کنیم.

اطیابی در پاسخ به اینکه آیا با توجه به درخواست این ستاد برای ساخت «دینامیت 2»، قصد دارد ْآن را بسازد؟ گفت:‌باید ببینیم قسمت چه می‌شود.

این کارگردان که سال قبل فیلم «دینامیت» را به عنوان فیلم پرفروش سال روی پرده داشت، این روزها «انفرادی» را در حال اکران دارد.