«نیکلا کوچولو» جایزه بزرگ آنسی را برد

شصت و یکمین دوره از جشنواره بین‌المللی انیمیشن آنسی دیروز (شنبه، ۲۸ خرداد) به پایان رسید و انیمیشن نیکلا کوچولو-نهایت خوشحالی (Little Nicholas – Happy as Can Be) ساخته آماندین فردون و بنجامین ماسوبر جایزه کریستال بهترین انیمیشن بلند را از آن خود کرد.

این انیمیشن که داستان یک پسربچه شیطان به نام نیکلاس را روایت می‌کند براساس یک مجموعه کتاب کودک مصور اثر رنه گوسینی و ژان ژاک سامپه ساخته شده است. انیمیشن نیکلا کوچولو که محصول مشترک فرانسه و لوکزامبورگ است، اولین بار ماه گذشته در جشنواره کن اکران شد.

«نیکلا کوچولو» جایزه بزرگ آنسی را برد

سال گذشته انیمیشن فرار کریستال بهترین انیمیشن را برد و در ادامه در شاخه جوایز اسکار از جمله اسکار بهترین انیمیشن بلند نامزد دریافت جایزه شد. در سال ۲۰۱۹ نیز انیمیشن من بدنم را گم کردم پیش از آن که نامزد اسکار بهترین انیمیشن بلند شود، جایزه کریستال آنسی را دریافت کرده بود. بنابراین احتمال راهیابی انیمیشن نیکلا کوچولو به فهرست نامزدهای نودوپنجمین دوره از جوایز اسکار با دریافت این جایزه قوت گرفت.

برندگان جوایز آنسی ۲۰۲۲ در یک نگاه

امسال انیمیشن ورود سگ‌ها و ایتالیایی‌ها ممنوع جایزه هیات داوران را دریافت کرد و دو انیمیشن بید کور، زن خفته و رابطه عشقی من با ازدواج به طور مشترک نشان هیات داوران را به خانه بردند.

جایزه بهترین انیمیشن در بخش استعداد نوظهور (Contrechamp) به انیمیشن ده‌ها شمال (Ikuta no Kita ) ساخته کوجی یامامورا از ژاپن رسید و جایزه کریستال برای بهترین انیمیشن کوتاه به آموک ساخته بالاز توری رسید.

خانه استیک جایزه هیات داوران برای بهترین انیمیشن کوتاه را برد و جایزه بهترین انیمیشن اول به انیمیشن سابقه اعطا شد.

وس اندرسن کارگردان مطرح آمریکایی نیز از جشنواره بین‌المللی انیمیشن آنسی دست خالی به خانه نرفت و با انیمیشن بیگانه جایزه هیات داوران برای بهترین فیلم سفارشی را از آن خود کرد.

جشنواره بین‌المللی انیمیشن آنسی یکی از معتبرترین رویدادها در عرصه پویانمایی در سطح بین‌الملل است که از دهه ۱۹۶۰ میلادی تاکنون هر ساله در آغاز ماه ژوئن در شهر آنسی فرانسه برگزار می‌شود. این رویداد در ابتدا هر دو سال یک بار برگزار می‌شد اما از سال ۱۹۸۸ به رویدادی سالانه تبدیل شد که برنامه‌ای منظم داشت. اما شیوع ویروس کرونا باعث شد نسخه سال ۲۰۲۰ این جشنواره صرفا برخط برگزار شود. با گذشت یک سال از این بحران در حوزه سلامت، شصتمین دوره جشنواره آنسی از ۱۳ تا ۱۹ ژوئن (۲۴ تا ۲۹ خرداد ۱۴۰۰) به صورت ترکیبی از رویدادهای حضوری و آنلاین برگزار شد.