یک سیمرغ جدید به جشنواره فیلم فجر اضافه شد

جشنواره فیلم فجر از اولین رویدادهایی بود که محمد خزاعی همزمان با نشستن بر مسند ریاست سازمان سینمایی آن را دستخوش تغییر کرد. ادغام و انحلال جشنواره جهانی فیلم، کلیدواژه اصلی این تحول بود تا سرانجام در گام چهل و یکم نمود اصلی آن عیان شود. حالا با انتشار فراخوان چهل و یکمین دوره آن می‌توان تفاوت‌های این جشنواره با دوره قبلی را دید.

از اولین تغییرات این دوره از جشنواره حذف بخش فرهنگی است؛ موضوعی که سال گذشته همزمان با الحاق یک باره اش به این رویداد مورد انتقاد رسانه‌ها هم قرار گرفت.

تغییر دیگر افزوده شدن یک سیمرغ به جوایز است؛ « سیمرغ بلورین جایزه ویژه جشنواره» عنوان جایزه تازه‌ای است که جشنواره چهل و یکم برای اولین بار به خود می‌بیند.

از دیگر موضوعاتی که همواره در طول چند دوره اخیر جشنواره بر آن تاکید می‌شد، حضور ۲۲ فیلم در بخش رقابتی جشنواره فیلم فجر بود، اما بر اساس فراخوان چهل ‌و یکم محدودیت معرفی حداکثر ۲۲ فیلم برای بخش سودای سیمرغ حذف شده است.

یک سیمرغ جدید به جشنواره فیلم فجر اضافه شد

سال گذشته شرط اهدای سیمرغ پویانمایی حضور حداقل سه فیلم در این بخش بود، اما امسال تعداد این آثار به دو فیلم تقلیل پیدا کرده و سیمرغ به یکی از این دو فیلم اهدا می‌شود.

الحاق بندی جدید به فراخوان این دوره از جشنواره مبنی بر گرفتن تعهدنامه از صاحبان آثار از تغییرات عجیب جشنواره چهل‌ویکم است. در فراخوان امسال اشاره شده است: «پس از اعلام نظر هیئت انتخاب و راهیابی آثار به جشنواره‌، تهیه‌کننده با حضور در دبیرخانه، فرم دستور العمل و ضوابط حضور اثر در جشنواره را رویت می کند  و متعهد به رعایت ضوابط و مقررات مندرج در آن می‌شود، در غیر این صورت فیلم‌های رزرو جایگزین خواهد شد.» تغییری که پیش از این در فراخوان جشنواره وجود نداشت.

نکته دیگر این که در فراخوان دوره‌های گذشته صراحتاً نبود امکان انصراف فیلم‌های راه یافته به بخش‌های اصلی تاکید شده بود که این بند در فراخوان جشنواره امسال درج نشده است.