روشی جذاب برای ترویج کتاب‌خوانی در روستاهای دورافتاده

فریده گودرزی، تهیه‌کننده برنامه «کتاب‌بان» گفت: با برنامه «کتاب‌بان» مروجین کتابخوانی را معرفی و تشویق می‌کنیم. بیشتر مروجین با حداقل امکانات در روستا‌های صعب‌العبور کودکان را با کتاب‌خوانی آشنا می‌کنند. این افراد با دستِ خالی که ممکن است به نان شب هم محتاج باشند، کودکان را با داستان آشنا می‌کنند.

به گفته گودرزی، بعضی از این مروجین با کوله‌ای از کتاب به روستا‌های دورافتاده می‌روند و بدون هیچ هزینه‌ای کوله را به مدت یک ماه در آن مناطق می‌گذارند و اکثر آن‌ها بدون هیچ حمایت دولتی به ترویج کتاب‌خوانی می‌پردازند.

 برنامه کتاب بان  از سال ۱۳۹۸ کار خود را با محوریت ترویج کتاب‌خوانی آغاز کرده و موضوعاتی که تا‌به‌حال در این زمینه پخش شده می‌توان به جلب توجه خیرین برای ترویج کتاب، ضرورت آموزش مستمر برای کتابداران روستایی، ویژگی‌های ترویجگر ممتاز، ترویج خواندن با محوریت ادبیات کلاسیک، چگونه ذهن کودکان را با کتاب‌خوانی نهادینه کنیم، چگونه می‌توان از طریق فضای مجازی به ترویج کتاب‌خوانی کمک کنیم. کدام راه برای ترویج کتاب‌خوانی غلط است راه درست ترویج کتاب‌خوانی در فضای مجازی چیست. راه‌های پرورش خلاقیت در مخاطبین، چگونه فناوری نوین را در خدمت ترویج کتاب‌خوانی قرار دهیم، اشاره کرد.

پیش از این، پریچهر نسرین‌پی، پژوهشگر حوزه کودک گفته بود، سالیان سال است که خیرین نقش موثری در زمینه کمک به افراد کم‌برخوردار دارند. تعدادی از خیرین هستند که علاوه‌بر اینکه کار فرهنگی انجام می‌دهند، به معاش افراد هم کمک می‌کنند.

به گفته این پژوهشگر حوزه کودک، خانه برای آینده موسسه‌ای است که علاوه‌بر اینکه به تغذیه کودکان اهمیت می‌دهد، کلاس‌های آموزشی و کتاب‌خوانی را برای کودکان فراهم می‌کند و برای مادران کلاس‌های آموزشی مانند خیاطی، بافتنی و ... در نظر گرفته است.
همچنین، بخشی از این برنامه به حضانت کتاب‌خوانی کودکان بدسرپرست اشاره شده بود و این مروج کتاب‌خوانی معتقد بود، باتوجه به اینکه کودکان بدسرپرست شبانه‌روزی در مراکز بهزیستی نگه‌داری می‌شوند، تجربه اندکی برای زندگی دارند و تنها از راه کتاب می‌توانند تجربه‌شان را بیشتر کنند.

روشی جذاب برای ترویج کتاب‌خوانی در روستاهای دورافتاده

برای کتاب‌خوانی این کودکان باید یک مددکار علاقه‌مند به کتاب وجود داشته باشد و نقش مشوق را برای کتاب‌خوانی آن‌ها داشته باشد. از طرفی، نقش مربی برای کتاب‌خوانی این است که کودکان کلمات را اشتباه به کار نبرند.

مروج کتاب‌خوانی می‌تواند مربی‌ها را با ذائقه کتاب‌خوانی کودکان آشنا کند و این آگاهی را به آن‌ها بدهد که کودک می‌تواند هر زمان که بخواهد کتاب بخواند و هر کدام از آن‌ها می‌توانند از هر روشی برای کتاب‌خوانی استفاده کنند. به گفته نسرین‌پی، وقتی کودک کتاب را غلط نخواند، پایه ادبیات فارسی‌شان ریخته می‌شود‌.