وقتی فیزیک کوانتومی دریچه‌ای به جهنم باز می‌کند

فیزیک کوانتوم و ایده‌های شگفت‌انگیزش بستر خوبی است برای ساخت فیلم‌های رازآلود و ترسناک. «انباری» یکی از این فیلم‌های هالیوودی است که توانسته ظرفیت‌های خوب فیزیک و ریاضی را به‌عرصه سینما بیاورد و یک فیلم سرراست و جذاب بسازد که البته بیشتر از آن‌که ترسناک باشد معمایی است. با ما باشید برای معرفی «انباری»، فیلمی که در آن یک فیزیک‌دان فرمول ورود به بُعدی دیگر را پیدا می‌کند. 

 

دروازه‌ای به‌ جهنم

فیلم مثل بسیاری از آثار ژانر وحشت ، داستان یک خانواده است که عمارتی بزرگ و مجلل را با قیمتی مناسب خریده‌اند تا در آن زندگی کنند. پدر و مادر خانواده در کار بازاریابی فضای مجازی هستند و آن‌چنان که باید به فرزندان اهمیت نمی‌دهند. دختر خانواده هم در فضای مجازی مورد تمسخر و تحقیر قرار گرفته و وضعیت روحی خوبی ندارد. وضعیت وقتی پیچیده می‌شود که دختر بعد از پیداکردن یک گرامافون قدیمی غیب می‌شود. مادر خانه را جست‌وجو می‌کند و متوجه می‌شود روی در و دیوار خانه فرمول‌های عجیبی حکاکی شده است. مرد مرموز به داستان اضافه می‌شود، کسی‌ که بعد از یک تصادف نبوغ عجیبی در ریاضی پیدا کرده و وظیفه دارد تا فرمول را برای خانواده رمزگشایی کند. فرمول عجیبی که مشخص می‌کند چرا قیمت این عمارت ارزان بوده، چه بر سر ساکنان قبلی آمده و چرا دختر خانواده غیب شده است.

وقتی فیزیک کوانتومی دریچه‌ای به جهنم باز می‌کند

 

چرا ببینیم؟

مسلما با یک شاهکار در ژانر وحشت مواجه نیستیم، اما فیلم در حد خودش مخاطب را همراه می‌کند. داستان برای کسانی‌ که به پیوند علم و سینما، به‌خصوص در حوزه کوانتوم علاقه دارند نکات جالبی دارد. اشاره‌های جالب به نظریات شرودینگر، مباحث جالب نظری و پیوند آن‌ها با ژانر وحشت، البته با ریتمی ملایم. در این فیلم از ناگهانی ظاهرشدن یک چهره وحشتناک، یا تکه‌تکه کردن قربانیان خبری نیست. در عوض داستان از نفوذ شیطان در یک خانواده می‌گوید، از این‌ که علم بدون تعهد و اخلاق چه بر سر جامعه می‌آورد و...