واکنش دبیر شورای معارف سیما به فقدانِ سریال مناسبتی در تلویزیون

محمدحسین کشکولی مدت کوتاهی است مسئولیت شبکه قرآن و دبیری شورای معارف سیما را عهده‌دار شده است. او را پیش از این به عنوان مدیر دفتر پژوهش‌های کاربردی اداره کل پژوهش‌های صداوسیما به یاد می‌آوریم.

وقتی درباره خلأ سریال‌های مناسبتی تأثیرگذار و اصولی از او سؤال می‌کنیم با ما موافق است و به خبرنگار تسنیم می‌گوید: حتماً کارهای مناسبتی جان خواهند گرفت و تقویت می‌شوند. در حوزه مناسبتی خصوصاً برای اهل‌بیت تلاش‌مان را خواهیم کرد کارهایی که نشده و کم‌کاری‌هایی که صورت گرفته سامان پیدا کند. 

کشکولی معتقد است هنوز سریال‌های مذهبی و معارفی تلویزیون به هنگامِ پخش مجدد، مخاطب دارند و نشان می‌دهد این دست کارها چه برکتی دارند اما این باورم نافیِ کارهایی نیست که باید ساخته شوند و در ماه‌های رمضان و محرم، کارهای مناسبتی خوب، مؤثر و مخاطب‌پسندی روی آنتن شبکه‌های سیما بروند. 

دبیر شورای معارف سیما در پاسخ به این سؤال که آیا شبکه قرآن واردِ سریال‌سازی خواهد شد یا خیر، گفت: بنا شده سریال‌سازی در خود سیمافیلم پیش برود. این تصمیم سازمان است اگر قرار باشد سریال معارفی و مذهبی ساخته شود در سیمافیلم این اتفاق بیفتد. طبیعتاً ما هم کمک خواهیم کرد اما این به معنای نظارت نیست. البته در قامتِ شورای معارف، فضا به گونه‌ای دیگر است و کارهای مشاوره‌ای و اتاق فکری در دستور کار خواهیم داشت.

واکنش دبیر شورای معارف سیما به فقدانِ سریال مناسبتی در تلویزیون

وی با اشاره به مشاوره و استفاده از اندیشه‌های جمعی از نخبگان و فضلای حوزه برای اصلاح و تقویت سیاستگذاری‌های معارفی رسانه ملّی، افزود: کاری که در شورای معارف در دستور کار داریم استفاده از ظرفیت‌های فضلای حوزه و نخبگان و پژوهشگران‌شان است که رسانه را به خوبی درک می‌کنند. از ظرفیت‌شان بهره خواهیم برد که اساساً مسئله سیاستگذاری معارفی در سازمان صداوسیما، اصلاح، تقویت و عمقِ بیشتری پیدا کند. سرفصل بدهند و این اتفاق در همین ماه محرم هم افتاده که در حوزه‌های تولیدات معارفی به ما کمک کنند که یکی از آنها سریال است. 

کشکولی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره خلأ سریال‌های جدید و جذاب در ایام محرم که چند سالی کمتر در تلویزیون دیده شده و بیشتر «سیما» از سریال‌های ماندگارش برای این مناسبت‌ها استفاده کرده، خاطرنشان کرد: این انتقادها وارد است؛ سریال‌هایی که در حوزه معرفتی باشند را در اولویت‌مان قرار دادیم که صرفاً دینی هم نیستند. یعنی سریال‌هایی که انقلابی‌اند، دفاع‌مقدسی‌اند و حتی داستان‌هایی دارند که به فرهنگ بومی و واقعی مردم ایران برمی‌گردد اما در آنها معرفت نهفته است. فیلمنامه‌هایی در حال بررسی است، برخی از کارها در پیش‌تولیدند؛ نویدِ اتفاقات خوبی در عرصه سریال‌سازی را می‌دهم که در آینده‌ای نزدیک، شاهدِ این رونق خواهیم بود. 

او در خصوص ساختِ بهتر آثار دینی و مناسبتی برای سریال‌سازان توصیه‌ای داشت و تأکید کرد: در وهله اول، اولویت‌ها، محتواها و سرفصل‌هایشان را از کارشناسان عمیق دینی بگیرند. دوم، عرصه محتوای دین آن‌قدر جذاب، متنوع و دریافت‌شدنی برای جوان‌ها هست که یک مقداری وقت بگذارند و به علما و دست‌اندرکارانِ این حوزه، مراجعه کنند؛ حتماً به سوژه‌های جذاب و کاربردی‌ای دست پیدا خواهند کرد که به سراغِ کارهای کم‌محتوا و سطحی نخواهند رفت.

دبیر شورای معارف سیما در ادامه این گفت‌وگو نویدِ تقویتِ کارهای مناسبتی را داد و گفت: کارهای مناسبتی جان خواهند گرفت؛ مخصوصاً برای اهل‌بیت‌مان تلاش خواهیم کرد؛ کارهایی که نشده و کارهایی که کمتر سراغ‌شان رفته‌اند، رونق بیشتری نسبت به چند سال اخیر، بگیرد. 

او در پاسخ به سؤالی درباره توسعه مسابقه‌ها و برنامه‌های مربوط به احکام در تلویزیون، گفت: خوشبختانه در شبکه سه ابتکاری اتفاق افتاد و همان موشن‌گرافی کوتاه برای شبهات و موضوعات مربوط به احکام است و در شبکه دو مسابقه‌ای برای احکام در حالِ اجرا است. این برنامه‌ها تقویت و گستره بیشتری خواهند گرفت. در فضایِ شبکه قرآن هم به شکل نوجوانانه‌ای بحثِ پاسخ دادن به شبهات احکامی در دستور کار است. در فرآیندهایی، نوجوانان خدمت علما و بزرگان با محوریت یک طلبه می‌رسند و سؤالات‌شان را می‌پرسند. البته ناگفته نماند در موضوع احکام، نگاه‌مان صرفاً پرسش و پاسخی نیست بلکه دنبالِ فناوری‌های خلاقانه در فرم برنامه‌سازی، مستند و مسابقه‌ای و حتی کارهای نمایشی هستیم.

کشکولی نسبت به توجه به تبلیغات تلویزیونی و تبرّج و خودنمایی و انتقادات مربوط به آن نیز واکنش نشان داد و گفت: انتقادات وارد است و همه این مسائل را در شورای معارف سیما پیگیری خواهیم کرد.