حسینیه شبکه‌های رادیویی در ایام محرم ۱۴۰۱

شبکه‌های رادیویی با فرا رسیدن ماه محرم به استقبال و گرامیداشت این ماه رفته‌اند.

رادیو فرهنگ

«حسینیه ایران» امسال نیز همچون دو سال گذشته با هدف کمک به ترویج امر به معروف و نهی از منکر، کمک به دمیدن روحیه ایثار و فداکاری در جامعه، تلاش برای زنده نگه داشتن حماسه حسینی و روحیه عزتمداری و عمق بخشی به عزاداری حضرت سید الشهدا (علیه السلام)  باهمکاری رادیو زیارت در شب‌های محرم از ساعت ۲۲:۰۰ روی آنتن رادیو فرهنگ می‌رود. 

رادیو ورزش

«شور حسینی» عنوان برنامه‌ای است که به موضوع ایثار، جوانمردی، شهادت و نشر این فرهنگ عاشورایی در بین جوانان و ورزشکاران می‌پردازد و هر روز از ساعت ۵ صبح به مدت ۹۰ دقیقه روی آنتن می‌رود. 

رادیو ایران 

«خیمه گاه خورشید»: برنامه تعزیه خوانی است که از جمعه ۷ مرداد ساعت ۲۲:۰۰ پخش می‌شود.

«روایت رهایی»: روز شمار وقایع محرم و صفر سال ۶۱ هجری قمری که همزمان با دهه اول محرم از شنبه ۸ مرداد ساعت ۵:۳۰  و ۱۰:۰۰  پخش می‌شود.

«یک دو صدا»: فصل یازدهم این برنامه رادیویی با توجه به فرا رسیدن ایام عزاداری سالار شهیدان با محوریت شهادت سید و سالار شهیدان از شنبه ۸ محرم ساعت ۱۷:۳۰ پخش می‌شود.

«دیباج»: مسابقه‌ای با خوانش اشعار عاشورایی که از‌ی شنبه ۸ مرداد ساعت ۱۷:۱۰ پخش می‌شود.

حسینیه شبکه‌های رادیویی در ایام محرم ۱۴۰۱

رادیو صبا 

ویژه برنامه تولیدی «به روایت فرات» به تهیه کنندگی انسیه شمس اللهی روایتی است از رجزخوانی‌های دلاورانه‌ی ستارگان درخشان کربلا، آنگاه که در مدار عشق حسین درخشیدند. این برنامه از زبان رود فرات به روایت رجزخوانی‌ها در روز عاشورا می‌پردازد که از روز اول محرم هر روز ساعت ۱۴ تقدیم مخاطبان می‌شود. 

ویژه برنامه «ردیف عاشقان» به تهیه کنندگی مهدی استاد احمد با  شعار «با ادیبان» با اجرای اساتید ادبیات «اکبر کتابدارد و روح الله احمدی» مروری بر آثار ادبی و آیینی دارد و به شعر خوانی شاعران در رثای ابا عبدالله حسین (ع) می‌پردازد این برنامه از هشت مرداد در ۱۳ قسمت هر شب ساعت ۲۲ تقدیم شنوندگان می‌شود.

درویژه برنامه «القصه» آن‌هایی که علاقمند گویندگی هستند، هر کدام برگ‌هایی از کتاب «سقای آب و ادب» را می‌خوانند تا در کنار هم سمفونی زیبایی از کلام و صدا  برای ادای دین به علمدار با وفای، سالار شهیدان خلق کنند. این برنامه به تهیه کنندگی رضا عزتی از هشت مرداد در هر شب ساعت ۲۱:۳۰ همراه مخاطبان می‌شود.

«دفتر سرخ» ویژه  برنامه‌ای است  برای روایت قصه‌ها و داستان‌های عاشورایی با لحن دلنشین امیرحسین مدرس که از روز اول محرم هر روز ساعت ۱۳:۳۰ تقدیم مخاطبان می‌شود. 

رادیو تهران

تنظیم رادیویی کتاب «فتح خون» اثر شهید مرتضی آوینی در ۱۴ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای از شنبه ۸ مرداد، برابر با یکم محرم، تا روز جمعه ۲۱ مرداد، برابر با چهاردهم ماه خون و قیام، ساعت ۲۱ از رادیو تهران پخش خواهد شد. 

رادیو جوان 

دو برنامه «حوالی حرم» به صورت تولیدی و «هیئت جوانان حضرت علی اکبر (ع)» به صورت زنده از کربلای معلی روی آنتن رادیو جوان خواهد رفت. در این برنامه با تهیه مستند‌ها و گزارش‌های مردمی، حال و هوای زائرین ایرانی و کشور‌های مختلف در حرم امام حسین (ع) منعکس خواهد شد. 

برنامه «تکیه رادیو» که هرروز از ساعت ۱۵ به رویداد‌ها و مراسم‌های فرهنگی ویژه ایام محرم در شهر‌های مختلف ایران و کشور‌های اسلامی می‌پردازد. 

رادیو گفت‌و‌گو 

ویژه برنامه «از سکوت تا بایکوت» و با حضور کارشناسان هر روز ساعت ۱۰ صبح به روی آنتن می‌رود.

«منازل العُشاق «به مرور تاریخی حرکت کاروان اسیران و معرفی منازل و اتفاقات پیش آمده برای کاروان امام حسین ع اشاره دارد و ویژه برنامه «فرهنگ بدون مرز» را با حضور رایزن‌های فرهنگی ایران در کشور‌های مختلف تولید شده است.

هنر تعزیه و شبیه خوانی‌های مطرح هم در مجله ترکیبی «شبیه او» با حضور نویسندگان، پژوهشگران هنر‌های آیینی و اجرای تعزیه‌های مرتبط در ۱۰ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای سیر تحول هنر تعزیه و شبیه خوانی را مرور و بررسی می‌کند. 

«ماه به روایت آه»  نیز  مستندی گفتگو محور پیرامون پیام عاشورا و مولفه‌های عزاداری صحیح است و در ۱۳ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای به روی آنتن می‌رود.

«مقصد بهشت» عنوان دیگر برنامه رادیو گفتگو برای دهه اول محرم است و در ۱۳ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای به  خوانش و بررسی آثار موفق عاشورایی معاصر در قالب شعر و نوحه می‌پردازد.