روایت یک خبرنگارِ بحران از مهم‌ترین بحران‌های فضای رسانه‌ای کشور

حامد هادیان خبرنگار بحران گفت: جنگ اوکراین نشان داد که رسانه ها چقدر می توانند برای منافع ملی مفید و برای همدلی کشور تاثیر گذار باشند. در کشور ما هم خبرنگاران می توانند برای حل مشکلات اثرگذار باشند اما متاسفانه به کارکرد درست خبرنگار توجه نمی شود.

 هادیان در ادامه افزود: در سازمان های مختلف، ما شاهد حضور روابط عمومی و مشاور رسانه ای زیادی هستیم که ضمن انعکاس اخبار سازمان باید بحران ها را هم رفع و رجوع کنند اما متاسفانه در این سال ها روابط عمومی ها جای خبرنگاران را گرفته اند و به نوعی جلوی خبرنگاران را گرفته اند. از طرفی اطلاعات غلط می دهند و این رویه برای مدیران سازمان ها کاملا جا افتاده است این درحالی است که مدیران باید نسبت به روابط عمومی نگاه بدبین تری داشته باشند.

او ادامه داد: از مشکلات دیگر در کشور ما و البته مدیران این است که می خواهند مشکلات را سریع حل کنند تا در صدر اخبار بیفتد در حالیکه این مساله اصلا برای فضای رسانه ای درست نیست. نباید این روال به عنوان یک اصل فرهنگ سازی شود که بحران در لحظه و آنی حل شود بلکه باید راه را برای حل تدریجی و پیگیری آن فراهم کرد، چون در غیر این صورت پیگیری های بعدی را با مشکل روبرو می کند. در سیل خوزستان استاندار تلاش داشت که مشکل و بحران سریع حل شود و همین خواسته را هم از دیگر مسئولان داشت. ای در حالی است که بحران کشور، یک روزه حل نمی شود و مدیران و مسئولان نباید پافشاری کنند از طرفی دیگر خبرنگاران هم از اعتقاداتشان نباید بترسند.

روایت یک خبرنگارِ بحران از مهم‌ترین بحران‌های فضای رسانه‌ای کشور

این خبرنگار بحران با اشاره به توجه ویژه اوکراین نسبت به حضور عکاسان و خبرنگاران برای پوشش جنگ گفت: در اوکراین شاهد دو مدل رفتار بودیم اینکه اوکراین در همان ابتدا درِ کشور خود را برای رسانه ها از جمله خبرنگاران و عکاسان باز کرد ولی روسیه بست. برای کشوری که در حال جنگ بود و سلاح برایش خیلی اهمیت داشت، رسانه و خبرنگار و عکاس هم به اندازه همان سلاح برایش کارکرد داشت.

هادیان ادامه داد: در همینجا احساس کردم رسانه ها چقدر می توانند برای منافع ملی مفید و برای همدلی کشور تاثیر گذار باشند. در کشور ما هم خبرنگاران می توانند برای حل مشکلات اثرگذار باشند. حتی اگر انتقاد صریح و تند هم داشته باشند، می توانند کشور را به هدف برسانند. متاسفانه در کشور ما به کارکرد درست خبرنگار توجه نمی شود و این مسئله نیازمند بازنگری است.