«آی بی ام»، رکورد سریعترین ابررایانه دنیا را شکست

به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، ابررايانه ساخت شركت آي بي ام كه براي سازمان ملي امنيت اتمي آمريكا طراحي شده در صدر جدول سريعترين رايانههاي جهان قرار گرفت.

این فهرست هر دو سال یک بار منتشر شده و شامل ۵۰۰ رایانه پرسرعت جهان است. این نخستین بار از ماه نوامبر ۲۰۰۹ است که آمریکا در رتبه اول این فهرست قرار می‌گیرد.

ابررایانه برنده Sequoia نام داشته و محل آن آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور در کالیفرنیا عنوان شده است.

این سیستم برای ساخت مدل‌های پیچیده به کار می‌رود که به دانشمندان امکان آزمایش سلاح‌های اتمی را بدون نیاز به انجام آزمایش در دنیای واقعی می‌دهد.

به گفته مقامات آمریکایی، سرعت این رایانه به قدری است که ۶.۷ میلیارد نفر باید ۳۲۰ سال با ماشین‌ حساب‌های دستی کار کنند تا قادر به انجام محاسباتی باشند که Sequoia فقط در عرض یک ساعت صورت می‌دهد. سیستم مزبور حدود یک دهم هکتار فضا اشغال می‌کند که این میزان استاندارد به شمار می‌آید. Sequoia نیازمند نیروی الکتریکی بالایی بوده و قبض برق آن در سال جاری میلادی نزدیک به هشت میلیون دلار خواهد بود.

رایانه آمریکایی ۱.۵ برابر سریع‌تر از «K Computer» ساخت ژاپن است که دومین رایانه سریع حال حاضر جهان شناخته می شود. این ابررایانه همچنین ۲.۴۹ برابر از لحاظ انرژی کارآمدتر از رقیب ژاپنی عمل می‌کند.

سریع‌ترین ابررایانه امروزی ۲۷۳ هزار و ۹۳۰ بار سریع‌تر از پرسرعت‌ترین رایانه سال ۱۹۹۳ عمل می‌کند.

جک دونگارا دانشمندعلوم کامپیوتر مدعی است که انجام محاسباتی که در سال ۱۹۹۳ سه روز کامل برای سریع‌ترین رایانه زمان می‌برد، هم‌اکنون در عرض کمتر از یک ثانیه صورت می‌گیرد.