مدرسه تلویزیونی؛ بیمارستانی که رستوران شد!

نشست خبری علی عبدالعالی مدیر شبکه آموزش درباره رویکردهای جدید مدرسه تلویزیونی ایران امروز سه شنبه ۲۹ شهریور ماه در صداوسیما برگزار شد.

علی عبدالعالی در ابتدا در توضیحی درباره مدرسه تلویزیونی ایران بیان کرد: امسال اتفاقی رخ خواهد داد که صددرصد در حوزه حرکت تحولی و عدالت آموزشی حرکت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: طرح تحولی مدرسه تلویزیونی ایران ناظر به دو اتفاق است ابتدا یک طرح آموزشی است چراکه در کشور ما عدالت آموزشی به شدت مغفول است. مرور بیانات رهبری درباره این مورد خاص نشان دهنده این کوتاهی است. تعبیری که ایشان به کار می‌برد این است که آموزش و پرورش ما باید به سمتی برود که نصیبی که دانش آموزی در شمال تهران از آموزش دارد با دانش آموزی در منطقه محروم برابر باشد.

مدیر شبکه آموزش با طرح سوالی عنوان کرد: آیا سهم همه بچه‌ها و دانش آموزان در همه کشور یکسان است؟ هدف اول این طرح حرکت به سمت عدالت آموزشی است به این معنا که هرکسی در خانه تلویزیون دارد به بهترین محتوای آموزشی دسترسی داشته باشد.

مدرسه تلویزیونی؛ بیمارستانی که رستوران شد!

 

وی اضافه کرد: ایامی که کرونا بود اعدادی بین چهار تا پنج میلیون نفر داشتیم که دسترسی به اینترنت و آموزش خوب نداشتند. در حالی که بیش از ۶۰ میلیون دستگاه تلویزیون و با دسترسی بالای ۹۹.۵ درصد داریم. اگر محتوای کامل و جامع و جذابی داشته باشیم حتماً یک قدم به سمت عدالت آموزشی حرکت خواهیم کرد.

مدیر شبکه آموزش با تاکید بر سرگرمی اظهار کرد: وقتی می‌بینید در یک سایت یک اثر پویانمایی چهار میلیارد بازدید داشته است یعنی دانش‌آموز امروز با زمان ما فرق دارد. آموزش امروز باید آمیخته به سرگرمی باشد. در طرح تحولی مدرسه تلویزیونی ایران به سمتی حرکت می‌کنیم که هرکسی در خانه تلویزیون دارد بتواند از آن بهره ببرد.

وی ادامه داد: در روزگاری یک باره کشور با پدیده مدرسه نرفتن به علت کرونا مواجه شد. سه روز بعد از آن با طرح مدرسه تلویزیونی ایران مواجه شدیم انگار که یک بیمارستان سرپایی سریع باید برپا می‌کردیم. طرح تحولی مدرسه ایران همراه با سرگرمی است و آنقدر محتوا خوشمزه و جذاب است که بچه‌ها منتظر بازی و آزمایش و اتفاقات جالب هستند.

وی درباره کنداکتور شبکه تصریح کرد: حجم کنداکتور در دبستان باعث شد سراغ دروس فارسی علوم و ریاضی برویم. در همه مقاطع هم کلاس جذابی در حوزه قرآن داریم. ظاهر این برنامه در شبکه آموزش است و این حجم درس در آنجا نمی‌شود به محض اینکه این کنداکتور پر شود سراغ کانال‌ها و شبکه‌های دیگر هم می‌رویم.

وی در پاسخ به سوال مهر درباره تغییر رویکردها با توجه به بازگشایی مدارس گفت: امروز به جای بیمارستان سرپایی یک رستوران داریم مثلاً معمایی مطرح می‌شود و از بچه‌ها می‌خواهیم آن را حل کنند. رستورانی که ویژه همه بچه‌های ایران است و همه آموزش‌ها در آن خوشمزه و جذاب است.

عبدالعالی در پاسخ به سوال دیگری درباره انتقادها به معلمان در دوره پیش عنوان کرد: در مدرسه تلویزیونی ما کمک کار معلم هستیم معلم ممکن است نتواند پای تخته همانگونه باشد که اینجاست. ما اینجا از معلم بازیگرها استفاده می‌کنیم. چهره‌هایی که حتی آنها را می‌شناسید و حالا پای کار می‌آیند.