به گزارش افکارنیوز ، صادق کرمیار، کارگردان مجموعه تلویزیونی "خاطرات مرد ناتمام" در پاسخ به این سئوال که اتفاقات این مجموعه در سال ۱۳۲۷ میافتد چقدر در اینباره تحقیق کردهاید؟ به مهر گفت: تحقیقات وسیعی برای این پروژه داشتیم. سیدعلی میرفتاح و ابوالفضل زرویی مدتها روی متن کار کردند تا متن مشکل نداشته باشد.

وی ادامه داد: البته باید تاکید کنم که ما به خود وقایع تاریخی نپرداخته‌ایم و تنها به تحلیل و تفسیرهای اتفاقات تاریخی اشاره کردیم. در مجموع به هیچ کدام از شخصیت‌های خاص تاریخی نپرداخته‌ایم تا پاسخگوی آن شخصیت باشیم. گرچه در این مجموعه تلویزیونی مباحثی درباره آیت الله کاشانی، دکتر مصدق، فدائیان اسلام، رفتار توده‌ای‌ها مطرح می‌شود، اما فقط تحلیل‌ها مدنظر ما بود نه خود اتفاقات.

این کارگردان درباره وقفه چند ساله در تولید این پروژه توضیح داد: زمانی که آقای فرجی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک بود این کار تصویب شد، اما بعد از مدتی ایشان به شبکه دو رفتند و به‌عنوان مدیر شبکه دو منصوب شد، به همین دلیل این مجموعه به سرانجام نرسید. وقتی آقای فرجی به شبکه یک برگشت، پیگیر این مجموعه تلویزیونی شد و همراه عباس اکبری مدیر وقت گروه سریال‌های شبکه یک این مجموعه را راه‌ اندختند. به همین دلیل وقفه سه ساله در کار پیش آمد.

کرمیار در پاسخ به این سئوال که با توجه به انبوه تولیدات تلویزیون برای انتخاب بازیگران با مشکلی روبه‌رو نشدید؟ گفت: خوشبختانه بازیگرانی که مدنظر داشتیم انتخاب‌های اول و دوم ما بودند. محمود پاک‌نیت انتخاب اول ما بود و ارتباط خوبی هم با فیلمنامه برقرار کرد. امین زندگانی هم وقتی فیلمنامه را خواند با اینکه با پروژه دیگری صحبت کرده بود، اما ترجیح داد سر این کار بیاید.

وی ادامه داد: آقای مهرداد ضیایی هم سر پروژه دیگری بود، اما بعد از مطالعه فیلمنامه و صحبتی که با هم داشتیم، پذیرفت. در مجموع جذابیت فیلمنامه و کاراکترهای قصه باعثشد تا دوستان راغب شوند در این کار ایفای نقش کنند. سیامک صفری با اینکه اجرای تئاتر داشت، اما قبول کرد در این مجموعه بازی کند.

این کارگردان اشاره کرد: سارا خویینی‌ها، سروش صحت و محمدرضا داودنژاد هم به ما لطف کردند و بازی در این مجموعه را پذیرفتند، چرا که اکثر دوستان گفتگوهای جدی با پروژه‌های دیگر کرده و حتی قرارداد هم بسته بودند، اما آنها را کنسل کردند و سر این پروژه آمدند.

کرمیار در پاسخ به این سئوال که چطور شد در این مجموعه تصمیم گرفتید سنت‌های قدیمی از جمله دور هم نشینی‌های خانواده‌ها را احیا کنید؟ توضیح داد: یکی از معضلات روز جامعه متلاشی بودن خانواده‌ها است. آمار طلاق این مسئله را نشان می‌دهد. ما چیزی به نام جعبه جادویی داریم که از وقتی این جعبه به خانه‌ها آمد به دور هم نشینی‌های خانواده‌ها آسیب رساند. الان خانواده‌ها دور هم جمع نمی‌شوند تا حرف بزنند.

وی ادامه داد: همه فقط برای دیدن برنامه‌های این جعبه دور هم جمع می‌شوند. این در حالی است که در گذشته همین دور همنشینی‌ها باعثشده بود تا خانواده‌ها مسائل خودشان را مطرح کنند. همین مسئله مانع از بروز بسیاری از بیماری‌های روحی در میان مردم می‌شد.

این کارگردان در پایان گفت: مردم ما حرف زدن را یادشان رفته و در تنهایی خودشان هستند. اگر کسی در حق‌شان بدی می‌کند، به فکر انتقام هستند تا اینکه بخواهند گفتگو برقرار کنند. گفتگو درباره مشکلات ساده‌ترین راه است، اما در میان مردم فراموش شده است. گفتگوهای اینترنتی جای دور هم نشینی‌های خانواده‌ها را گرفته و همه را به انزوا کشانده است. هر کس در تنهایی است. ما در مجموعه " خاطرات مرد ناتمام " این مسائل را یادآوری می‌کنیم که امیدواریم مورد توجه مردم قرار بگیرد.