مجسمه‌های «موآی» در آتش سوختند

آتش‌سوزی احتمالا عمدی در «جزیره ایستر» (وابسته به شیلی) صدمات جبران‌ناپذیری به مجسمه‌های باستانی «موآی» وارد کرده است. این مجسمه‌ها که ارتفاع برخی از آن‌ها به چهار متر می رسد، توسط قبیله بومی «پلینزی راپا نویی» در بیش از ۵۰۰ سال پیش ساخته شده‌اند.

«پدرو ادموندز پائوآ»، شهردار «جزیره ایستر» در یک برنامه رادیویی با بیان این‌که آتش‌سوزی در سوم اکتبر ۲۰۲۲ در نزدیکی آتشفشان «رانو راراکو» آغاز شده و ممکن است عمدی باشد، گفت: «خسارت ناشی از آتش‌سوزی قابل جبران نیست.»

«آریکی تپانو» که به عنوان مدیر جامعه بومی «مائو هنوآ»، «پارک ملی راپا نویی» را مدیریت می‌کند، نیز این آسیب را «غیرقابل جبران» توصیف کرد و هشدار داد که «عواقب آن فراتر از آن چیزی است که چشم‌ها می‌توانند ببینند.» «کارولینا پرز داتاری»، معاون میراث فرهنگی شیلی نیز این اظهارات را تایید کرد.

مجسمه‌های «موآی» در آتش سوختند

هنوز مشخص نیست که چه تعداد از تقریباً ۱۰۰۰ مجسمه جزیره در اثر آتش‌سوزی که در ۱۴۸ هکتار از جزیره دورافتاده، گسترش یافته، آسیب دیده است.

«شورای راپا نویی» در بیانیه‌ای در رسانه‌های اجتماعی تایید کرد که منطقه‌ای که مجسمه‌ها در آن واقع شده‌اند به روی عموم مردم بسته شده است تا یک گروه حفاظتی، میزان خسارت وارد شده را ارزیابی کند.

مجسمه‌های «موآی» در آتش سوختند