شخصیت‌هایی که نقش دزد و پلیس را ایفا کرده‌اند

به بهانه هفته نیروی انتظامی که از ۱۳ مهر آغاز و تا ۱۹ مهر ادامه دارد به معرفی برخی از شخصیت‌های هنری سینما تلوزیون که در نقش‌های پلیسی و خلافکار  پرداخته شده است که تعداد بسیاری از آن‌ها دارای آثار هنرمندی متعددی هستند.

بازیگران معروف در نقش پلیس

علی دهکردی
علی اسماعیل‌پور دهکردی زاده متولد ۱۳۴۴ هنرمندی ایرانی است. او بازی در سینما را از سال ۱۳۷۰ با فیلم از کرخه تا راین به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا آغاز کرد و فارغ التحصیل بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران است. او در کنار بازی در ژانرهای اجتماعی در بسیاری از فیلم‌های تلوزیونی با ژانر پلیسی به ایفای نقش در لباس پلیس پرداخته است.

لیلا اوتادی
لیلا اوتادی  متولد ۱۴ مرداد ۱۳۶۲ بازیگر هنرمند اهل تهران است. او از دوران کودکی به بازیگری علاقه‌ داشت و کار خود را با بازی در فیلم چشمان سیاه آغاز کرد. او در فیلم‌های سینمایی تلوزیونی به ایفای نقش در ژانرهای جنایی پرداخته و به عنوان پلیس خانم در کنار دیگرهنرمندان به بازی پرداخته است.

حبیب دهقان‌نسب
حبیب دهقان نسب متولد ۱۷ تیر ۱۳۲۸ بازیگر اهل شیراز است. او به خاطر عشق به بازیگری تحصیلات خود را در همین رشته انتخاب کرد، او فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنر‌های زیبا دانشگاه تهران است. او که فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۶ آغاز کرد در بسیاری از فیلم‌های اکشن در نقش پلیسی دلسوز به ایفای نقش پرداخته است.

داریوش فرهنگ
داریوش فرهنگ درخشانی متولد ۶ آذر ۱۳۲۶ کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر ایرانی است که در فیلم‌های ایرانی اکثرا به عنوان سرهنگ نیروی انتظامی به ایفای نقش پرداخته است.

شخصیت‌هایی که نقش دزد و پلیس را ایفا کرده‌اند

پوریا پورسرخ
پوریا پورسرخ متولد ۴ تیر سال ۱۳۵۶ بازیگر سینما و تلویزیون ایرانی است. او در چند فیلم سینمایی به ایفای نقش در شخصیت پلیس امنیتی پرداخته است.

عبدالرضا اکبری

عبدالرضا اکبری متولد ۱۴ فروردین ۱۳۳۲ اهل کرمان است که در تئاتر، تلویزیون و سینما نقش آفرینی کرده‌است. او پدر پندار اکبری بازیگر است و در فیلم‌ها با ژانرهای پلیسی اکثرا به عنوان سرهنگ آگهی به ایفای نقش پرداخته است.

حسین یاری
حسین یاری بازیگر ایرانی سینما و تلویزیون و رسانه متولد ۱۶ دی ۱۳۴ است که از سال ۱۳۵۸ با بازی در نمایش «گندم‌های خونین» کار خود را آغاز کرد. او در سریال تلوزیونی هوش سیاه به عنوان مامور مخفی امنیتی به ایفای نقش پرداخت.

بازیگران معروف نقش منفی

رویا نونهالی
رویا نونهالی بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون متولد ۲۴ بهمن ۱۳۴۱ است. وی در بسیاری از فیلم‌های جنایی در نقش شخصیت منفی به ایفای نقش پرداخته است. نونهالی در سریال خواب و بیداری در نقش ناتاشا توانست نظر مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند‌.

لیلا برخورداری
لیلا برخورداری بازیگر نقش منفی سریال‌های تلوزیونی و فیلم‌های سینمایی است که دارای فوق لیسانس بازیگری از دانشکده هنر‌های زیبا است‌.

کاظم بلوچی
کاظم بلوچیکارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر اهل شیراز است. وی فعالیت هنری خود را با بازی در تئاتر «ساکت» به کارگردانی جعفر والی آغاز کرد. شروع کار وی در رادیو تلویزیون با بازی در برنامهٔ رادیویی «تئاتر هفته» و در سینما با ایفای نقشی کوتاه در فیلم گزارش عباس کیارستمی آغاز شد‌. وی در فیلم‌های سینمایی تلوزیونی به ایفای نقش در شخصیت منفی پرداخته است.

مهدی فخیم‌زاده
مهدی فخیم‌زاده متولد ۲۰ تیر ۱۳۲١ بازیگر، کارگردان فیلم، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده فیلم است. فخیم‌زاده به کارگردانی و فیلمنامه نویسی فیلم‌های پلیسی و جنایی پرداخته است و خود نیز به ایفای نقش در این فیلم‌ها پرداخته است. وی در اکثر فیلم‌های خود شخصیت منفی داشته و تنها در یک فیلم به بازی در شخصیت دزد و پلیس پرداخته است.

پانته‌آ بهرام
پانته‌آ بهرام متولد ۱۳ اسفند ۱۳۴۸ بازیگر ایرانی است. او برای بازی در فیلم و تئاتر نامزد و برندهٔ جوایز گوناگونی از جشنواره فیلم فجر شده‌است. آبهرام در اکثر فیلم‌های تلوزیونی در قالب شخصیت منفی به ایفای نقش پرداخته است.

امیر آقایی
امیر آقایی متولد ۱۰ مرداد ۱۳۵۴ بازیگر و نویسنده ایرانی است که در فیلم‌های سینما تلوزیون اکثرا شخصیتی منفی و خلافکار داشته است.

کامران تفتی
کامران تفتی متولد ۱۹ فروردین ۱۳۵۸ هنرپیشه سینما، تلویزیون و تئاتر، خواننده و مجری ایرانی است که در فیلم‌های سینما و تلوزیون اکثرا به ایفای نقش در شخصیت منفی پرداخته است. وی در این فیلم‌ها معمولا خلافکار بود.

شهرام حقیقت‌دوست
شهرام حقیقت دوست متولد ۲۷ اسفند ۱۳۵۱ در رشت متولد شد‌. وی بازیگر ایرانی و دانش‌آموخته کارشناسی رشته تئاتر از دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر است که در فیلم های ایرانی اکثرا به عنوان خلافکار بازی می‌کرد‌.

کیکاووس یاکیده
کیکاووس یاکیده متولد ۲۰ بهمن ۱۳۴۷ است‌. او دوبلور، بازیگر و شاعر ایرانی است که در بسیاری از فیلم‌های ایرانی شخصیتی منفور و خلافکار داشته است‌.