تقویت سواد رسانه‌ای مخاطبان با زبان طنز در «پاورقی»

برنامه «پاورقی» یکی از تازه‌های تولید شبکه دو سیماست که با هدف روشن شدن ابعاد اخبار منتشر شده در فضای مجازی با زبان طنز روانه آنتن می‌شود. «پاورقی» با استفاده از زبان طنز سعی در نمایان کردن لایه‌های پشت پرده اخبار و افرادِ مرتبط با اتفاقات در فضای مجازی دارد و سعی می‌کند بدون پیچیدگی‌های فرمی و زبانی، اخبار و اتفاقات روزانه را مرور کند.

«پاورقی» در 26 قسمت به تهیه‌کنندگی جواد فتحی و اجرای محمدرضا شهبازی شنبه تا سه‌شنبه حوالی ساعت 20 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود. جواد فتحی تهیه کننده و کارگردان «پاورقی» گفت: در این برنامه به اخباری می پردازیم که در بخش های خبری و رسانه های رسمی به آن پرداخته نشده و بیش تر در حوزه فضای مجازی است. اخبار مربوط به شخصیت های سیاسی، ورزشی، هنرمندان چه در داخل ایران و چه خارج از کشور همواره مورد توجه عموم مردم است که در «پاورقی» مورد توجه قرار می گیرد.

تقویت سواد رسانه‌ای مخاطبان با زبان طنز در «پاورقی»

کارگردان «پاورقی» ادامه داد: ما لایه‌های پشت پرده اخباری که برای مخاطبان حائز اهمیت و تاثیرگذار است نمایان می کنیم و تلاش داریم مخاطبان به این درک برسند اخباری که در فضای مجازی می بینند و می شنوند تا چه میزان سندیت دارد و چه اندازه صحت ندارد.

تهیه کننده برنامه خاطرنشان کرد: درواقع «پاورقی» به دنبال تقویت سواد رسانه ای مخاطبان است و این هدف را با آگاهی بخشی به مخاطب دنبال می کنیم. این که مخاطبان بدانند برای پذیرش خبر شناسایی منبع، زمان تاریخ انتشار، نویسنده و ..  بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: در «پاورقی» گاف های رسانه های غربی را هم عنوان می کنیم. رسانه های غربی تعمدا اشتباهات خود را بازگو نمی‌کنند که ما با ظرافت به این مساله می پردازیم.

فتحی تصریح کرد: برنامه از قلم طنزپردازان جوان بهره مند است که اخبار در فضای مجازی را رصد و انتخاب می کنند و در قالب طنز و شوخی ارائه می شود.

تهیه کننده «پاورقی» خاطرنشان کرد: سراغ تصویر و سندی که سندیت نداشته باشد هم نمی رویم و برای تمام مطالب که در برنامه عنوان می شود تصویر مستند یا ویدئو داریم.

فتحی در پایان با اشاره به سختی‌های طنز در قالب سیاسی خاطرنشان کرد: خیلی از موضوعاتی که در برنامه مطرح می شود سیاسی است و ما سعی کردیم این فضا را تلطیف کنیم و تمام تلاش مان این است که بین هجو و طنز تفاوت قائل شویم.