«سمپاش»؛ پویانمایی با ۴۵ جایزه جهانی

پویانمایی « سمپاش » به نویسندگی و کارگردانی فرنوش عابدی و از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این روزها نامش از تمام جشنواره‌های فیلم در سطح ملی و بین‌المللی شنیده شده می‌شود و جوایز را یکی پس از دیگری از آن خود می‌کند.

داستان پویانمایی «سمپاش» 

داستان پویانمایی «سمپاش» در مورد یک دیار و سرزمینی است که در آن رویش هرگونه گل و گیاهی ممنوع است و ارتشی به نام «سمپاش» وظیفه نگهداری و شکار گیاهان و کسانی که از آن‌ها نگهداری می‌کنند را دارد. «سمپاش»  فضای علمی-تخیلی دارد که در آن، ویران‌شهری نقطه مقابل آرمانشهر است.

در مراسم اختتامیه سی و نهمین جشنواره بین المللی  فیلم کوتاه تهران؛ برگ زرین این جشنواره به فرنوش عابدی به عنوان بهترین کارگردانی پویانمایی «سمپاش» تعلق گرفت.

فرنوش عابدی، کارگردان پویانمایی کوتاه «سمپاش» گفت: در واقع فیلم‌نامه اولیه این کار تقریبا در سال ۸۹_۹۰ نوشته شده بود، اما به دلایلی این فیلم‌نامه مدتی کنار گذاشته شد.

وی افزود: یکی دو بار هم تلاش کردم، ولی خب شرایط ساخت این انیمیشن نبود و در این مدت فیلم‌های دیگری ساختم. تا اینکه از طرف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای همکاری دعوت شدیم که من این فیلم‌نامه را مطرح کردم.

«سمپاش»؛ پویانمایی با ۴۵ جایزه جهانی

فرنوش عابدی افزود: سال ۹۸ استارت کار «سمپاش» را زدیم و تقریبا دو سال برای ساخت این فیلم زمان گذاشتیم. برای ساخت این فیلم یک تیم ۱۰ الی ۱۲ نفر بودیم. خوشبختانه حدود شش ماه است که ساخت انیمیشن «سمپاش» به اتمام رسیده است و تا کنون حدود ۴۵ جایزه گرفته است.

به گفته عابدی، یکی از جوایز مهم پویانمایی «سمپاش» جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران بود که خیلی مهم بود. برایم جالب بود که سمپاش تنها انیمیشنی بود که از طرف ایران در بخش بین الملل حضور داشت و تنها فیلم ایرانی بود که نامزد بخش بین المللی جشنواره فیلم کوتاه شده بود.

سمپاش

او ادامه داد: این پویانمایی در چندین جشنواره حضور داشته است. برای مثال جشنواره بنگالورو هندوستان که یکی از جشنواره‌های مهم مورد تایید اسکار بوده است، جشنواره شومی‌شوتز نیوزلند، نامزد پویانمایی جشنواره آستین تگزاز که مورد تایید اسکار است و جشنواره سیگراف، کره جنوبی که سمپاش در این جشنواره‌ها حضور داشته است. جایزه‌ها رتبه‌های مختلف دارند و هر فیلمی زمانی که یه تعداد جایزه می‌گیرد همه مدل جوایز در آن وجود دارد.

عابدی در انتهای صحبت‌های خود در خصوص هزینه ساخت این فیلم گفت: چون زمان نوشتن فیلم‌نامه و ساخت این فیلم طولانی بود، نمی‎ توان هزینه مشخصی را برای آن برآورد کرد، زیرا برای این فیلم همچنان در حال هزینه کردن هستم.

سمپاش