چرا ساخت فیلم شهید بروجردی اتفاق مهمی است؟

سال‌ها است می‌شنویم قرار است فیلم یا سریالی درباره شهید محمد بروجردی ساخته شود اما این مهم رخ نداد و حالا «غریب» پرچمدار این اتفاق شده‌است. از قضا باتوجه به اتفاقات اخیر کشور، ضرورت ساخت چنین فیلمی بیش از همیشه احساس می‌شود و در عین حال باید متولیان فرهنگی را به دلیل اهمال و تعلل مواخذه کرد. چرا فیلم شهید بروجردی اتفاق مهمی است؟


سکانس اول/ اهمیت بروجردی
انقلاب اسلامی ایران از سال 57 تا امروز همواره در مواجهه با انواع اتفاقات و جریاناتی بوده است که کمی تعلل، می‌توانسته نتایج سنگین و جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. از مهمترین این جریان‌ها، تلاش گروه‌های مختلف تجزیه طلب و از سوی دیگر فعالیت مستمر سازمان منافقین است که برای رسیدن به مقاصد خود با از بین بردن اتحاد میان مردم و ایجاد نفاق و دشمنی از هیچ تلاشی دریغ نکردند. اما آنچه در طول این سال‌ها به‌ویژه در دوران دفاع مقدس توانست مانعی برای این تجزیه طلبی‌ها و دشمنی‌ها باشد، حضور افرادی بود که با حکومت بر قلب‌ها و همراهی با مردم توانستند در این راه موفق شوند. در روزهای اخیر که به‌واسطه درگذشت غم انگیز مهسا امینی دختر جوان کُرد اعتراضات زیادی مطرح شد و در ادامه به ناآرامی و آشوب رسید، بار دیگر اهمیت کار شهید بروجردی که نقش مهمی در اتحاد میان مردم داشت، متبلور شده است.

شهید بروجردی

سکانس دوم/ ضرورت یک اثر عینی

در این سال‌ها کتاب‌های زیادی درباره شهید بروجردی و شیوه فرماندهی او چاپ شده‌است. همه این آثار محترم هستند و در جای خود مهم. اما کیست که نداند تاثیر یک فیلم یا سریال به مراتب بیش از آثار مکتوب است؟ متاسفانه مسئولان فرهنگی و نهادهای مختلف در همه این سال‌ها کوتاهی کردند و برغم دورخیزها برای ساخت فیلم و سریال درباره شهید بروجردی، این مهم رخ نداد و حالا این طلسم با پروژه «غریب» شکسته شده.
کافی است از مردم درباره نقش او در اتحاد غرب کشور بپرسید تا پی ببرید کمتر کسی می‌داند این فرمانده چه کار بزرگ و مهمی انجام داده است. اگر یک فیلم یا سریال ساخته می‌شد و بدرستی می‌توانست این مفهوم را منتقل کند، اکنون یک آدرس روشن وجود داشت. اتفاقی که برای برخی فرماندهان دوران دفاع مقدس، مثل حاج احمد متوسلیان (ایستاده در غبار) ، شهید چمران (چ) ، شهید باکری (موقعیت مهدی) و ... افتاده‌است. این آثار توانستند بخشی از ویژگی‌ها و عملکردهای این فرماندهان را منتقل کنند؛ اما وقتی صحبت از شهید بروجردی می‌شود، یک نمونه عینی برای ارجاع به آن وجود ندارد و باید چشم انتظار «غریب» بود.

چرا ساخت فیلم شهید بروجردی اتفاق مهمی است؟

سکانس سوم/ درس های آقای فرمانده

پاییز سال 58 شهید بروجردی فرمانده سپاه غرب کشور با سازماندهی نیروهای بومی منطقه، سازمان پیشمرگان کرد مسلمان را تاسیس کرد. این نیروهای بومی با شناخت کافی از مسیرها، ارتفاعات و مردم منطقه به کمک سپاه آمدند و بدیهی است پیوستن چنین افرادی به سپاه کمک شایانی در عملیات‌ها و برقراری امنیت روستاها می‌کرد. شهید بروجردی معتقد بود باید به قلب مردم برویم و تا زمانی که صف مردم را از صف ضد انقلاب جدا نکنم دست به اسلحه نمی‌برم. این تفکر و نگاه شهید بروجردی بیش از هر چیز اتحاد میان مردم را به دنبال داشت و او با مدیریت افکار عمومی توانست مانعی برای دشمنی‌های داخلی باشد. مدیریت افکار عمومی در جریان اتفاق اخیر نیز بیش از گذشته مورد توجه است. از همان ابتدای ناآرامی‌ها عبدالله مهتدی، دبیرکل حزب تجزیه‌طلب کومله، در توئیتی نوشت: «این بار اعتصاب عمومی به کردستان محدود نماند و تهران و شهرهای بزرگ و کوچک تمام ایران را دربگیرد.» این موضع‌گیری با استقبال رسانه‌های بیگانه روبه‌رو شد و رسانه‌های مختلف با گفتگوهای پی در پی با اعضای کمیته مرکزی این جریان سعی در دامن زدن بر فضای آشوب و ناآرامی داشتند.

این اتفاق، ضرروت رجوع به مدیریت‌هایی از جنس شهید بروجردی را یادآور می‌شود. در دورانی که رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی با بمباران اطلاعاتی خود به‌ویژه در شرایط بحران، فرصتی برای تفکر و تأمل به مخاطبان خود نمی‌دهند، نیرویی لازم است تا با قدرت کلام و نفوذ خود بتواند از شکاف میان مردم و قرار گرفتن مقابل هم جلوگیری کند. همان کاری که امثال شهید بروجردی انجام دادند و به شیوه اقناعی، مردم را با انقلاب و آرمان‌های آن همراه کردند.

همانطور که افرادی مانند شهید محمد بروجردی، شهید احمد متوسلیان، شهید اصغر وصالی و سردار شهید قاسم سلیمانی درمیان مردم بودند و در اتفاقات مختلف باجدا کردن صف مردم از دشمنان در اتحاد و همبستگی ملی نقش داشتند، امروز هم مدیران و مسئولان باید قبل از هرچیز به دنبال راه‌های اتحاد و همبستگی ملی میان مردم باشند.

سکانس چهارم/ مسئولیت سنگین «غریب»

جای خوشحالی است فیلم «غریب» (محصول سازمان اوج و به کارگردانی محمد حسین لطیفی) که مدتی پیش کلید خورد، حالا به نیمه فیلمبرداری رسیده است و گروه سازنده برخلاف آثاری که در حین تولید به دلیل شرایط فعلی دچار دست انداز شده‌اند، به کار خود ادامه می‌دهند. آن طور که در خبر رسمی پروژه آمده است این فیلم قرار است نقش شهید بروجردی در اتحاد منطقه غرب را به تصویر بکشد و از این جهت می‌توان به محصولی تاثیرگذار امیدوار بود.

در این بزنگاه یک مسأله مهم دیگر را نباید فراموش کرد که حاصل تجربیات پیشین است. کمتر به یاد داریم اثری در حوزه دفاع مقدس ساخته شود اما خالی از گله و اعتراض سازندگان نباشد. نمونه اش «موقعیت مهدی» که در میانه کار، هادی حجازی فر از عدم همراهی ارگان های نظامی شکوه کرد و حتی گفت دیگر سراغ این ژانر نخواهد رفت! هرچند که باید سختکوش بود و در این مسیر مانند کارگردانان قدیمی دفاع مقدس اراده پولادین داشت.

چرا ساخت فیلم شهید بروجردی اتفاق مهمی است؟