راز‌های «امید» از زبان پیرمرد ۸۰ ساله روستایی

مستند «دیلگ» به کارگردانی مشترک عباس رفیعی مرغملکی و سید صفی‌الله حسینی در ششمین جشنواره مستند حضور دارد.عباس رفیعی مرغملکی درباره مستند خود توضیح داد: در زبان قشقایی، «دیلگ» به معنای امید است و این فیلم مستند روایتگر داستان زندگی پیرمردی از اهالی روستای مرغملک استان چهارمحال و بختیاری است که برخلاف هم سن و سال‌هایش امید زیادی به آینده دارد و هیچ‌گاه ناامید نمی‌شود.

وی اضافه کرد: داستان فیلم، روایت زندگی بهرام، ولی پور، پیرمرد ۸۰ ساله روستایی است که علیرغم اینکه تنها زندگی می‌کند و سن بالایی دارد، اما به شدت امید به آینده دارد و هنوز هم کار می‌کند تا بتواند روزی حلال به دست بیاورد. وقتی پای صحبت‌های او می‌نشینید، می‌بینید که حرف‌های جالبی را بر زبان می‌آورد. او معتقد است که تا آخرین لحظه عمر نباید از کار و تلاش دست کشید و ناامید شد. او از کسانی که فقط به دنبال کار‌های پشت میزنشینی هستند گلایه‌مند است و خودش را مثال می‌زند که علیرغم وجود معلولیت در پا و سن بالا باز هم کار می‌کند.

این مستندساز درباره چرایی ساخت این مستند بیان داشت: من اهل روستای مرغملک هستم و از سال‌ها قبل این پیرمرد را می‌شناختم. زندگی و کار او برایم جذاب بود و همیشه دوست داشتم فیلمی از او بسازم. در نهایت موفق شدم نظرش را جلب کنم تا مستندی از زندگی او بسازیم. پس از پست سرگذاشتن مراحل مقدماتی و پیش تولید، این مستند را در ۲ فصل تصویربرداری کردیم که خروجی آن یک فیلم ۲۵ دقیقه‌ای شده است.

راز‌های «امید» از زبان پیرمرد ۸۰ ساله روستایی

رفیعی درباره اهمیت ساخت مستند از ایل قشقایی و سوژه‌های بکر و پرداخت نشده که در این بخش وجود دارد توضیح داد و گفت: به نظرم ساخت مستند از ایل قشقایی جای کار خیلی زیادی دارد. درست است که در سال‌های اخیر، تعدادی از مستندسازان سراغ ساخت برخی از سوژه‌ها درباره ایل قشقایی رفته‌اند، اما هنوز هم سوژه‌های زیادی وجود دارد که به آن‌ها پرداخته نشده است. برای مثال می‌توانم مستند «اجاق» به کارگردانی علی بلندنظر را نام ببرم. این مستند در جشنواره‌های متعددی حضور داشت و موفقیت‌های زیادی را کسب کرد.

وی ادامه داد: درست است که در چند سال اخیر، مستند‌های بهتر و بیشتری نسبت به سال‌های قبل ساخته شده است، اما نباید فراموش کنیم که کشورمان ایل‌های بزرگی مثل ایل شاهسون، بختیاری و قشقایی دارد و هر کدام از آن‌ها پر از سوژه‌های ناب، اما ناگفته است. به نظرم مستندساز‌ها باید بیشتر سراغ این سوژه‌ها بروند و کار کنند.

او درباره فیلم بعدی خود گفت: مستند بعدی‌ام نیز درباره قشقایی است و سراغ اهالی ایل قشقایی در منطقه بروجن و شهرستان نقنه رفته‌ام.

عوامل تولید مستند «دیلگ» عبارتند از:
کارگردان: سید رفیع‌الله حسینی و خودم، تصویربردار: محمد قلی‌پور دشتکی، صدابردار: مرتضی احمدی و تدوین: مرضیه اسدی  و...