نمایش "شب انار" قصه چشم‌انتظاری چهل ساله یک مادر است

اکبر قهرمانی که نمایش «شب انار» را از شهرستان پرند در بیست وهفتمین جشنواره تئاتر استان تهران روی صحنه می‌برد، گفت: «شب انار» که اثری تک پرسوناژ است، قصه دلدادگی‌ و عشق مادر نسبت به فرزند را مطرح می‌کند.

وی با بیان اینکه به صحنه بردن نمایش «شب انار» دغدغه سال‌های این کارگردان تئاتر بوده است اظهار کرد: این نمایش که داستانش توسط علیرضا سعیدی کیاسری به نگارش در آمده، قصه چهل سال انتظار مادری را به تصویر می‌کشد که برای بازگشت فرزند چشم به در مانده است و در چهل و یکمین شب یلدا می‌پذیرد که پسرش هرگز به خانه باز نخواهد گشت.

قهرمانی تاکید کرد: در «شب انار» که به شب یلدا به عنوان یکی از آیینها و سنت‌های ایرانیان در آخرین شب پاییز اشاره دارد، به عاشقانه‌های یک مادر پرداخته‌ام. در این اثر سعی کرده‌ام  شب متفاوتی را در کنار دوستان هنری بسازم و مخاطب نمایش هم شب یلدایی کاملا متفاوت را نظاره گر باشد.

وی که برای اولین بار است در جشنواره تئاتر استان تهران شرکت می‌کند درباره وجه تمایز این رویداد هنری با دیگر جشنواره‌ها گفت: تا امروز که نمایش‌های ارائه شده توسط هیات بازبین مورد ارزیابی قرار گرفته همه چیز از جمله تخصیص سالن برای بازبینی و مشاوره و راهنمایی مسئولان انتخاب آثار بسیار خوب بوده است. اینکه سالن‌های استاندارد برای بازبینی واجرا به گروه‌ها اختصاص داده ‌شد و ارزیابی آثار با برنامه‌ای مشخص به صورت زنده و به دور از هرگونه شتابزدگی صورت گرفت باعث ایجاد نظم در کارها و آرامش گروه‌ها و هیات داوران در انتخاب نمایش‌ها شد بنابراین قطعا وقتی برای بازبینی اینقدر اهمیت داده می‌شود قابل پیش‌بینی است که جشنواره با مدیریت امیرحسین شفیعی به نتایج خوبی دست خواهد یافت و آثار با استقبال خوبی مواجه می‌‌شود.

شب انار

وی در ادامه تاکید کرد: هماهنگی برای تعامل و بهره‌مندی از نگاه کارشناسی هیات بازبین با هدف ارتقای سطح کیفی آثار اتفاق بسیار خوبی بود چراکه مشاوره خوب هیات بازبین در بازیگری، کارگردانی، فضاسازی‌ها موجب تقویت آثار خواهد شد و همین امر نقطه قوت جشنواره تئاتر استان تهران است.

قهرمانی بیان کرد: بازبینی حضوری، تخصیص سالن استاندارد و همراهی هیات بازبینی با گروه‌ها و مشاوره نکته طلایی این دوره از جشنواره تئاتر استان تهران بود که برای اولین بار در یک جشنواره هنری شاهد بودم.

وی همچنین در ادامه افزود: اینکه اجراها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که گروه‌های نمایشی بدون هیچ عجله و شتابزدگی آثار خود را ارائه و سالن‌ها را تحویل گروه بعدی دهند یکی دیگر از امتیازات و اتفاقات خوب جشنواره تئاتر استان تهران است که باعث افزایش تمرکز گروه‌های اجرایی نمایش‌ها می‌شود. ایجاد امکانی برای اینکه گروه‌ها بتوانند از دیگر آثار نمایشی راه یافته به جشنواره دیده کند، یکی از مهم‌ترین فرصت‌هایی است که در جشنواره تئاتر استان تهران مهیا شده است.

بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان تهران، با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران و با همکاری اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران، حوزه هنری استان تهران و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به دبیری امیرحسین شفیعی از 1 تا 6 آذرماه برگزار می‌شود.