۳ روایت موازی در «نیستان دی»

انتشارات کتاب جمکران نخستین رمان بزرگسال خود را درباره سردارقاسم سلیمانی، در فاصله کمتر از یک ماه مانده به سومین سالگرد شهادت ایشان روانه بازار نشر کرد.  

بعد از حادثه ترور سردار سلیمانی درباره این شخصیت سیاسی- نظامی کتاب‌های زیادی نوشته و وارد بازار نشر شده است؛ آثاری که هرکدام برای مخاطبانی خاص است و به معرفی این چهره اثرگذار در نظام جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد و از ابعاد مختلفی او را به جامعه ایرانی و جهانی معرفی می‌کند. انتشارات کتاب جمکران نیز اخیراً رمان «نیستان دی» را در همین راستا منتشر کرده است؛ رمانی که تلاش دارد با طرح ماجراها و وقایع مختلف، به بخشی از ابعاد اخلاقی سردار سلیمانی اشاره کند.  

در معرفی این اثر آمده است: نیستان در ادبیات عرفانی ما همان زادگاه اولیه آدم یا بهشت است اما نه یک بهشت مادی، بلکه بهشتی که سمبل آزادی و آگاهی انسان است. «نیستان دی»، رمانی است در مورد آزادی، آگاهی و آشنایی با انسانی که شخصیت اصلی رمان را به این بهشت معنوی رهمون می‌سازد. 

حسین زحمتکش زنجانی، محقق و نویسنده و دبیر ادبیات و شعر مجمع ناشران انقلاب اسلامی است و دو رمان «رومی روم» و «بوی نم باروت» را در کارنامه ادبی خود دارد. رمان «نیستان دی» جدیدترین اثر او، داستانی رئال با رگه‌های سورئالیستی است که با سه روایت موازی پیش می‌رود: 1- دوره معاصر (سال 1398) از زبان ماهان؛ 2- عصر مولانا جلال‌الدین بلخی (قرن هفتم هجری قمری)؛ 3- نمایشنامه‌ای سوررئال درباره سردار سلیمانی. 

نیستان دی

شخصیت اصلی داستان، پسری دانشجو به اسم «ماهان» است که در دانشکده هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، کارشناسی بازیگری می‌خواند و بسیار به شخصیت مولانا و مثنوی معنوی علاقه‌مند است. با این حال او به بیراهه رفته و با گرایش به گروه‌های انحرافی عرفانی، قصد دارد برای رسیدن به خدا و دیدن حقایق جهان قیامت، خودکشی کند. وی پیشتر شاهد خودکشی پدرش بوده که اختلالات روانی داشته و با فقر و اعتیاد، دست و پنجه نرم می‌کرده است و همین مسئله، بسیار در روحیه‌اش تأثیر می‌گذارد. 

ماهان به‌تازگی با فرقه جدیدی آشنا شده و به دنبال مرشد و راهنما می‌گردد. پیروان این فرقه با استفاده از مواد روان‌گردان، او را وادار می‌کنند که خودش را در یکی از میدان‌های اصلی شهر آتش بزند تا آن‌ها بتوانند از این حادثه، استفاده سیاسی کنند. وی طی ماجرایی با شخصیت سردار سلیمانی آشنا می‌شود و... .

در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم: 

زل می‌زنم به صفحه گوشی توی ،گوگل چشمم می‌افتد به سایت ویکی‌پدیا. بازش می‌کنم. کنار صفحه عکس جالبی ازش گذاشته؛ با لباس سبز سپاهی، آرم سپاه، سردوشی دوستاره و مدالی که به سینه‌اش انداخته. سر و ریشش تقریباً سفید است و لبخندی نمکی هم بر صورتش نقش بسته خیلی فرق دارد با تصویری که از او در ذهن داشتم؛ چهره‌ای عبوس با ابروهای تاخورده، همیشه عصبانی و تلخ، مثل برج زهرمار. برمی‌گردم به گوگل و صفحه تصاویرش را باز می‌کنم. این، آن قاسم سلیمانی‌ای نیست که می‌شناختم.

رمان «نیستان دی» به قلم «حسین زحمتکش زنجانی» در 256 صفحه و با قیمت 98 هزار تومان توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر و وارد بازار نشر شده است.