روایت عشایرنشینی سردار سلیمانی در مستند «ردی از یک مرد»

شانزدهمین جشنواره مستند ایران سینماحقیقت به دبیری محمد حمیدی مقدم از بیستم تا بیست و پنجم آذر ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

مستند ردی از یک مرد ساخته ساسان فلاح‌فر در روی پرده‌های پردیس سینمایی ملت در جشنواره سینما حقیقت اکران شد.

ردی از یک مرد به  روایت سال‌های دوری که سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی عشایر‌نشین‌ بود می‌پردازد.

ساسان فلاح‌فر کارگردان اثر ردی از یک مرد گفت: در ساخت این فیلم خواستم از زاویه دیگری دیگر حاج‌قاسم را بشناسم و ایشان را به دیگران بشناسانم.

او از اهمیت و رسانه‌ای شدن این اثر گفت: نکته مثبتی که جشنواره امسال دارد این است که هر مستند دو اکران دارد. اکران اول من خیلی خوب بود و تقریبا می‌توان گفت حدود یک پنجم سالن خالی بود. با اینکه این فیلم در روز اول جشنواره اکران شد، فکر نمی‌کردم این تعداد به تماشای مستند بنشینند.  

فلاح فرد ادامه داد: پس از اکران ردی از یک مرد با تعداد بسیاری در خصوص مشکلات فنی و دیگر مسائل به بحث و گفتگو پرداختیم که ان‌شاءالله مسائل برطرف شود.

ساسان فلاح‌فر از چالش‌های ساخت و پروسه مستند ردی از یک مرد گفت: زمان محدودی را برای تصویر برداری مستند و حضور در روستا داشتیم. تنها در سیزده روز طاقت فرسا تصویر برداری را انجام دادیم. یکی از مهم‌ترین دلایل تصویر برداری این بود که لهجه غلیظ آن مکان باعث می‌شد تا صحبت‍‌های آن‌ها را متوجه نشوم و مدیر تولید مستند که اصالت آن از آنجا بود، بسیار به من کمک کرد تا صحبت‌ها را متوجه شوم و کار را ادامه دهم.

روایت عشایرنشینی سردار سلیمانی در مستند «ردی از یک مرد»

او در خصوص مشکلات در طول پروسه کار گفت: مشکلا مختلفی بود برای مثال سرما و گرما و روز‌هایی نیاز به دو تصویر از یک فرد داشتیم آن روز آفتابی بود و روز دیگر ابری که کار را خراب می‌کرد. مشکلات متعددی بود، اما در نهایت این مستند ۷۸ دقیقه‌ای توانست در جشنواره سینماحقیقت حضور پیدا کند.

فلاح‌فر در خصوص دلیل انتخاب موضوع حاج‌قاسم پاسخ داد: خیلی مهم است که ما در مورد قهرمان‌های حقیقی‌ای که داریم کار‌های مختلفی از زاویه‌های متفاوتی بسازیم. به نظر من تازه این شروع کار است تا مستندسازان بیایند و از زوایای جدید و مختلفی که شخصیت حاج‌قاسم دارد کار بسازند تا این فرد را از حالت یک بعدی دربیاوریم. زیرا هر زمانی که اسم حاج‌قاسم می‌آید اکثرا یاد جنگ، سوریه و لبنان می‌افتند، اما من خواستم این کار شروعی برای دیدن از زاویه جدید باشد.