ویژه برنامه‌های رادیو برای شب چله

فقط یک روز به آمدن یلدا مانده، یلدایی که قرار است نظاره‌گر نگاه‌های خسته و ملتهبی باشد تا فقط یک روز هم که شده، لبخند را به جان خسته ایرانیان بیندازد و روحشان را زنده کند. مگر ایرانیان چندبار دور هم جمع می‌شوند که با لبخند‌های یلدایی‌شان روز خداحافظی پاییز و از راه رسیدن زمستان را جشن بگیرند؟ 

شبکه‌های رادیویی همانند شبکه‌های سیما دست به دست هم دادند تا هم خستگی را از تن یلدا بیرون کنند و هم سفره‌های مردم را با موج رادیو به آن روز‌های دور پدر بزرگ‌ و مادر بزرگ‌ها ببرند و گذشته یلدایی را در خیال شنوندگان زنده کنند.

رادیو جوان با فرزاد حسنی شب یلدا را برگزار می‌کند 

ویژه برنامه «چه فرصتی چه شبی» کاری از رادیو جوان است که فرزاد حسنی اجرای آن را به عهده دارد و از ساعت ۲۲ تا ۰۱:۳۰ بامداد روی آنتن شبکه می‌رود. 

برنامه کافه رادیو هم با برگزاری پویش شاهنامه خوانی از مخاطبین و همراهان رادیو جوان می‌خواهد که شاهنامه فردوسی را بخوانند و با ارسال صدای خود به شبکه شریک برنامه‌های یلدایی باشند. 

«یلدا در باغ فیض» کاری از رادیو تهران 

شبکه رادیویی تهران همچون سال‌های گذشته با ویژه برنامه‌های شب یلدایی به ویژه برنامه «یلدا در باغ فیض» مهمان خانه‌های گرم مخاطبان است. برنامه «یلدا در باغ فیض» کاری از گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران است که از ساعت ۲۱ تا ۲۴ به صورت زنده ویژه برنامه یلدا را در باغ فیض  تقدیم حضور مخاطبان می‌کند. 

بخشی از برنامه با عنوان نوستالژیک طراحی شده که  با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها درباره آداب و رسوم شب یلدا گفتگو می‌شود. بخش ترانه خوانی و اجرای موسیقی زنده با مرور ترانه‌های یلدایی و نمایش‌های طنز هم روی آنتن می‌رود.

برنامه «شهر آفتاب» از ساعت ۶ تا ۸ با اطلاع رسانی درباره مراسم شب یلدا در تهران، روی موج اف. ام ردیف ۹۴ مگاهرتز می‌رود. از دیگر برنامه‌هایی که رادیو تهران تدارک دیده می‌توان به «بازار تهران» اشاره کرد که درباره وضعیت قیمت‌های میوه و آجیل در شب یلداست و از ساعت ۱۱ تقدیم مخاطبان می‌شود. 

برنامه «سعادت آباد» هم گفتگو‌های ویژه‌ای را درباره پیشینه و سنت‌های شب یلدا پخش خواهد کرد. «تهران ما سلامت» با موضوع پرخوری در شب یلدا و برنامه «تهران من» با بخش‌های طنز و نمایشی به این موضوع می‌پردازد.   

روایت خاطرات شب چله پدربزرگ مادر بزرگ‌ها در ویژه برنامه «صبا یلدا» رادیو صبا 

«صبا یلدا» عنوان یکی از ویژه برنامه‌های این شبکه رادیویی است، که در آخرین شب پاییزی مخاطبان را همراهی می‌کند. «صبا یلدا» با بخش‌های متنوع «سیاه بازی، خاطرات شب یلدا، حافظ خوانی، پخش آیتم‌های طنز، مهمانی و پخش موسیقی‌های شاد و خاطره انگیز» همراه مخاطبان می‌شود. 

این برنامه در قالب یک دورهمی صمیمی به مناسبت آخرین شب پاییزی با حضور صبایی‌ها و هنرمندان برگزار می‌شود. ارتباط تلفنی با شهر‌ها و استان‌های دیگر و جویای آداب رسوم ویژه شب یلدا در سایر نقاط کشور از بخش‌های دیگر این برنامه است. همچنین، راس ساعت ۲۰:۰۰ شب ارتباط تلفنی با حرم مطهر امام رضا علیه السلام برقرار می‌شود و خاطرات شب یلدایی از زبان خادمین امام رضا (ع) گفته می‌شود. 

ویژه برنامه‌های رادیو برای شب چله

شب‌نشینی یلدایی با حافظ‌خوانی و شاهنامه‌خوانی در رادیو فرهنگ 

برنامه «هزار و یک شب» رادیو فرهنگ به مناسبت پاسداشت آیین‌های شب یلدا، شب چله از ساعت ۲۰:۰۰ تا ۲۲:۰۰ مهمان سفره‌های یلدایی شنوندگان می‌شود. 

این برنامه ویژه پاسداشت آیین‌های شب یلدا کاری از گروه فرهنگ و هنر شبکه است که تهیه‌کننده برنامه خانم مردانی و گوینده آن آقای محمدیان باسمنجی و خانم اسحاق‌تبار هستند. 

از بخش‌های برنامه می‌توان به فال گرفتن به غزلیات حافظ با اجرای رشید کاکاوند، تجلی یلدا در شعر فارسی از گذشته تا امروز در بیان عبدالمهدی مستکین، نقل و نقالی شاهنامه با اجرای مرشد محمد‌رضا معجونی، یلدا در کشور‌های حوزه زبان فارسی با حضور شاعران و نویسندگانی از کشور‌های افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، هند و اندونزی اشاره کرد. 

«شب اناری» روی آنتن رادیو سلامت می‌رود 

شبکه رادیویی سلامت، همزمان با شب یلدا، روز چهارشنبه از ساعت ۲۲ به مدت ۱۲۰ دقیقه، ویژه برنامه برنامه «شب اناری» را از موج اف. ام ردیف ۱۰۲ مگاهرتز تقدیم مخاطبان خود می‌کند. 

این برنامه دارای بخش‌های متنوع و مختلفی نظیر «یلدا در ایستگاه پرستاری» گزارشی از بیمارستان‌های کشور در شب یلدا، «از گوشی به دور» در خصوص افرادی که در شب یلدا گوشی به دست هستند، «ایران سرای من» که به آداب و رسوم شب یلدا در استان‌های کشور می‌پردازد، «به یادت هستم» که با محوریت احترام به سالمندان و اهمیت وجود یاس‌های سفید در خانواده و جامعه روی آنتن می‌رود، «در باب یلدا» بررسی مفهوم یلدا در فرهنگ غنی ایران از زبان استاد کاکاوند، «یلدای مهربانی» که گزارشی از خیرین سلامت است، «یک ثانیه بیشتر» که به موضوع قدر زمان را بدانیم، می‌پردازد. 

همچنین بررسی باید‌ها و نباید‌های تغذیه ای، تاثیر شب یلدا بر کودکان، مسابقه، خاطره گویی، داستان خوانی، و حافظ خوانی از دیگر بخش‌های این برنامه است.   

ویژه برنامه «یلدا و لبخند» روی موج رادیو ایران 

ویژه برنامه «یلدا و لبخند» در شب یلدای امسال روی شاهنامه و شاهنامه خوانی تمرکز بیشتری دارد و این برنامه میزبان مرشد ابوالفضل ورمزیار، شاهنامه خوان است. همچنین، قطعاتی از شاهنامه خوانی زنده یاد مرشد، ولی الله ترابی برای پخش در نظر گرفته شده و مهمانان ویژه برنامه «یلدا و لبخند» می‌توان به استاد امیر نوری، پروانه معصومی، سعید بیابانکی، کورش زارعی، امیر پارسی، آرزو جعفر پور و... اشاره کرد. این برنامه چهارشنبه ۳۰ آذر از ساعت ۲۰ تا ۲۴ روی آنتن رادیو ایران می‌رود. 

«یلدای انتظار» رادیو قرآن روی موج ۱۰۰ 

«یلدای انتظار» عنوان ویژه برنامه رادیو قرآن در شب یلداست که با ایجاد فضایی مفرح و شاد در طولانی‌ترین شب سال با امید به ظهور حضرت مهدی (عج) به دلیل تشابه مضمون شب یلدا با ظهور حضرت مهدی (عج)، نام یلدای انتظار معرف این حقیقت است. به پخش آیین اختتامیه فصل دوم جشنواره قرآنی صد نیز خواهد پرداخت. 

این برنامه شامل بخش‌ها و آیتم‌های متنوعی از قبیل گزارش صد شامل پخش گزارش از سرای سالمندان کهریزک، حال و هوای بازار‌های کشور در شب یلدا و گزارش گفتگو با شرکت کنندگان ملیت‌های مختلف است که روز چهارشنبه ۳۰ آذرماه از ساعت ۱۹:۰۵ روی رادیو قرآن موج اف ام ردیف ۱۰۰ مگاهرتز پخش خواهد شد. 

رادیو اقتصاد به مطالبات سفره چله مردم می‌پردازد 

برنامه «مجله کشاورزی» در هفته منتهی به شب یلدا به مطالبات سفره هفت چله مردم می‌پردازد و مطالبات مردم را از مسئولان جویا می‌شود. این برنامه بیشترین تمرکزش بر روی آجیل، میوه و تنقلات است که میزان عرضه و نظارت بر قیمت گذاری‌ها را زیر ذره بین می‌برد.  

«شوگار» شب یلدای رادیو نمایش با پیشکسوتان خاطره ساز

سی ام آذر ماه رادیو نمایش با پخش ویژه برنامه «شوگار» به استقبال شب یلدا می‌رود. این برنامه با حضور هنرمندان مطرح و پیشکسوت رادیو به آیین‌ها و رسوم شب یلدا در بین اقوام ایرانی و برگزاری این مراسم‌ها در بین خانواده‌ها می‌پردازد. «شوگار» سی ام آذر ماه ساعت ۲۲ الی یک بامداد از آنتن شبکه رادیویی نمایش پخش می‌شود.