تک‌فرزندان با چه چالش‌هایی مواجه‌اند؟

کتاب «بادبان‌ها را بکشید»؛ شامل 11 روایت از خانواده‌های ایرانی به‌تازگی از سوی انتشارات راه یار منتشر شد و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. کتاب حاضر که به کوشش جمعی از نویسندگان و با دبیری مریم حلاج تدوین شده و شکل گرفته است، به سراغ خانواده‌هایی رفته که با انتخاب چند فرزندی، خانواده خود را گسترش داده و مسیر زندگی خود را تغییر داده‌اند. 

کتاب تلاش دارد در این مسیر از راویان در موقعیت‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی استفاده کند؛ به همین دلیل در این اثر هم شاهد روایت مادری هستیم که در روستا زندگی می‌کند، هم مخاطب روایت مادری که برای حفظ موقعیت اجتماعی خود تا پای سقط جنین پیش رفته و هم شاهد زندگی زنی که پس از 10 سال تصمیم می‌گیرد زندگی خود را از این طریق تغییر دهد. نویسندگان کتاب حاضر برای رسیدن به این 11 روایت، سراغ 70 خانواده دارای سه فرزند یا بیشتر رفته و سپس در نهایت، با در نظر گرفتن تنوع موقعیت‌های جغرافیایی، تحصیلی، فرهنگی و ... به این 11 روایت رسیده‌اند. 

در مقدمه این اثر ضمن اشاره به هدف از نگارش این کتاب، به تمایل اکثر زوجین کشور به بچه‌دار نشدن یا بسنده کردن به یک یا دو فرزند اشاره می‌شود و در ادامه، آسیب‌های این نگاه به خانواده ایرانی از منظر روانشناسی و جامعه‌شناسی برشمرده می‌شود. در بخش‌هایی از این قسمت کتاب می‌خوانیم: خانواده‌ها دیگر بچه‌دار نمی‌شوند یا به یک یا دو فرزند اکتفا می‌کنند و بدیهی است این وضعیت در کشور ایران از آثار سیاست «فرزند کمتر، زندگی بهتر» و محصول ویژگی‌های فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی جاری است. این در حالی است که فرزندان خانواده‌های کم‌جمعیت از توجه افراطی والدین رنج می‌برند.

در این خانواده‌ها تمام توجه و تمرکز والدین بر آن یک یا دو فرزند است و این موضوع خودش را در کمال‌گرایی، استرس و اضطراب زیاد بچه‌ها نشان می‌دهد. از طرفی وابستگی والدین به فرزندانشان بیشتر است و این به نوبه خود موجب اضطراب والدین در ارتباط با فرزندان می‌شود. این وضعیت در گسترده کردن دایره ارتباطات و تجارب بچه‌ها نیز مؤثر است. چنین افرادی بیشتر احساس تنهایی می‌کنند و به دلیل مداخله افراطی والدین که ناشی از تمرکز بسیار زیاد بر فرزند است، در مجموع از استقلال و پختگی کمتری برخوردارند.

تک‌فرزندان با چه چالش‌هایی مواجه‌اند؟

 در بزرگسالی نیز به دلیل نداشتن خواهر و برادر، شبکه خویشاوندی دایی، عمو، عمه و ... تضعیف می‌شود و این مشکل در روابط بین نسلی بیشتر خودش را نمایان می‌سازد. نبود روابط غنی خویشاوندی در کودکی و بزرگسالی در بلند مدت به شکل‌گیری مشکلاتی مانند اضطراب، افسردگی و ... دامن می‌زند. ...

تحقیق کتاب «بادبان‌ها را بکشید» برعهده زینب ناجی‌ جمال و مریم حلاج بوده و تدوین آن توسط فاطمه شایان‌‌ پویا، طاهره مشایخ، سعیده تیمورزاده و فریده الیاسی‌‌فرد صورت گرفته است. افرادی که به روایت تجربیات خود از موضوع چند فرزندی می‌پردازند، از استان‌ها و مشاغل مختلف هستند؛ از اصفهان و کرمان گرفته تا شیراز و شهر ری. از کارگر و کارمند گرفته تا پزشک و بازاری. از سوی دیگر، تلاش شده تا هرکدام از روایت‌های کتاب با زبانی ساده و داستانی ارائه شوند تا یک روایت صرف از تجربیات خانواده‌ها نباشد و مخاطب را با خود همراه کند. 

انتشارات راه یار کتاب حاضر را در هزار نسخه و به قیمت 70 هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است.