نیم میلیون تماشاگر برای «لوپتو»ی 10 میلیاردی

پویانمایی بلند سینمایی « لوپتو » که از 11 آبان روی پرده رفته بود، دیروز بعد از نزدیک به 50 روز نمایش، گیشه خود را به 10 میلیارد تومان رساند و در جمع 40 فیلم ایرانی قرار گرفت که در باشگاه فیلم‌های 10 میلیاردی حضور دارند. این اثر به کارگردانی عباس عسکری، پس از « پسر دلفینی » که دور جدید موفقیت‌های اقتصادی پویانمایی‌های ساخت داخل را کلید زد، دومین پویانمایی ایرانی است که به این رقم می‌رسد.
از کرمان به ایران
درباره «لوپتو» پیش از این در همین صفحه خوانده‌اید. پویانمایی خوش‌ساخت ایرانی که در زمانه تمرکز شدید فیلم و سریال ایرانی در پایتخت، به شکل جالب توجهی محصول تهران نیست و در استودیو «فراسوی ابعاد» در شهر کرمان و با عوامل عمدتا اهل این استان تولید شده است. سازندگان فیلم از نام کرمانی «لوپتو» نیز برای اثر خود استفاده کردند تا بیش از پیش رنگ‌وبوی بومی داشته باشد. هرچند با پخش فیلم توسط موسسه بهمن سبز متعلق به حوزه هنری، این فیلم فرصت ویژه‌ای برای دسترسی به مخاطبان گسترده در سینماهای پرشمار متعلق به این نهاد یافت. تبلیغات پربسامد تلویزیونی نیز که حتی ممکن است به علت مسئولیت تهیه‌کننده آن در دوره جدید رسانه ملی باشد، مزید بر علت شد تا «لوپتو» بیشتر دیده شود و فروش مناسبی داشته باشد.

نیم میلیون تماشاگر برای «لوپتو»ی 10 میلیاردی


اثری پرهیجان و مخاطب‌پسند
در عین حال نباید از ویژگی‌ها و شایستگی‌های خود اثر نیز چشم پوشید. «لوپتو» قصه جذابی دارد که به مخاطب کودک و نوجوان، اعتماد به نفس می‌دهد و او را به یادگیری و تلاش ترغیب می‌کند. ماجراجویی شخصیت اصلی «لوپتو»، آن هم با کمک یک فرشته که تنها این کودک می‌تواند ببیند، به‌تنهایی برای درگیر کردن مخاطب کودک و نوجوان کفایت می‌کند. فیلم همچنین از نظر کیفیت متحرک‌سازی نیز واجد رنگ‌ولعاب مناسبی است که اگرچه از «پسر دلفینی» دیگر پویانمایی روی پرده کمی عقب‌تر می‌ایستد، ولی به گواه رضایت مخاطبان کودک و نوجوان، مورد قبول بسیاری از آن‌هاست. پیچ‌وخم مناسب قصه، طنز شیرین و قابل فهم و در نهایت دوبله درجه‌یک را می‌توان از دیگر نقاط قوت این پویانمایی بلند سینمایی دانست.
بالاترین نرخ پر شدن سالن
«لوپتو» در نهایت با ویژگی‌هایی که ذکر آن‌ها آمد، در گیشه 1401 سینمای ایران با جذب نزدیک به 420 هزار تماشاگر، در رتبه هشتم پرمخاطب‌ترین فیلم‌های سال قرار گرفته و با فروش 10 میلیارد تومانی، رتبه نهم جدول فروش امسال را به خود اختصاص داده است. در هفته گذشته (23 تا 30 آذر) که هفتمین هفته نمایش این فیلم در سینماها به شمار می‌آمد، «لوپتو» پس از «بخارست» در رتبه دوم جدول فروش قرار گرفت و جالب این که به نسبت این فیلم و همه آثار دیگر روی پرده، با بیش از 25 صندلی پر در هر سئانس، بالاترین نرخ صندلی‌های فروخته‌شده به ازای هر سئانس را رقم زد که نشان از ادامه استقبال مخاطبان از این اثر دارد. با این حال به نظر می‌رسد اعتماد بیشتر سینماداران به ژانر کمدی باعث شده «بخارست» به شکلی چشمگیر از سئانس‌های بیشتری برخوردار باشد و در نهایت به فروش بالاتری نیز دست یابد.
موفق در سینماسیار
«لوپتو» مانند شماری دیگر از آثار سینمایی مورد حمایت، از امکان استفاده از سینماسیار نیز برخوردار است و با دستگاه‌های سینماسیار در برخی از شهرهای بدون سینما نیز نمایش داده می‌شود. جالب است بدانید این اثر با استقبال تماشاگران در شهرهای فاقد سینما هم مواجه شده و بر اساس پیگیری خراسان، در طرح سینماسیار نیز تاکنون حدود 900 میلیون تومان فروش داشته که گیشه این اثر را به حدود 11 میلیارد تومان می‌رساند و مجموع تماشاگران آن را نیم میلیونی می‌کند. باید دید آیا این پویانمایی محصول جوانان کرمانی می‌تواند در نهایت به رویای گیشه 20 میلیارد تومانی برسد یا نه.