نمایش «آخرین نوار کراپ» درباره چیست؟

مرتضی فرهادنیا کارگردان نمایش «آخرین نوار کراپ» که از ۲۷ آذر ماه اجرای خود را در تماشاخانه سیمرغ آغاز کرده است درباره شکل‌گیری این اثر نمایشی گفت: مراحل تمرین و آماده سازی این نمایش از چندین ماه قبل آغاز شده است چون در واقع «آخرین نوار کراپ» پروژه پایان کلاس هنرجویان بازیگری من است که در آن هنرجویان به قصد اجرا در کلاس‌ها حضور یافتند و این نمایش را به استاد راهنمایی بنده برای اجرای صحنه‌ای آماده کردند.

وی افزود: امیدوارم در این روزها که بستری برای تبلیغ آثار وجود ندارد و هر تبلیغی ضدتبلیغ به حساب می‌آید، رسانه‌ها بیشتر هوای نمایش‌های روی صحنه را داشته باشند و حداقل افکار عمومی را نسبت به این مساله آگاه کنند که قرار نیست فرهنگ و هنر جایگاهش را به واسطه برخی اتفاقاتی که در جامعه می‌افتد، از دست بدهد، چون معتقدم فرهنگ و هنر هر کشور می‌تواند در اشاعه هر آنچه که در ذهن هرکس وجود دارد موثر باشد پس چرا باید این فرصت را از خودمان بگیریم.

این کارگردان تئاتر درباره رویکردی که در اجرا به نمایشنامه ساموئل بکت داشته است، بیان کرد: این نمایشنامه شناخته شده بکت مانند دیگر آثار او به شیوه ابزورد نوشته شده است و من برای اجرا، مجدداً متن را ترجمه کردم. در اجرا نیز تلاش شده کانسپت اصلی نمایشنامه را که از مکتب اگزیستانسیالیسم در هنر سرچشمه گرفته است، مورد توجه قرار دهیم و در همین راستا بازیگر را از یک نفر به سه نفر تغییر دادیم و نمایش را از روی کلام به آوا و حرکات بدنی گسترش دادیم.

نمایش «آخرین نوار کراپ» درباره چیست؟

فرهادنیا تصریح کرد: مخاطبانی که از قبل متن را خوانده باشند متوجه هستند که بن‌مایه اصلی متن براساس تکرار، روزمرگی و انسان مدرن بنا شده که ما نیز در اجرا به درستی روی این مولفه ها کار کردیم و به شکلی ارائه دادیم که بیننده با جان و دل آن را بفهمد و درک کند.

وی در پایان درباره اجرای نمایش در شرایط این روزهای جامعه بیان کرد: معتقدم وقوع اتفاقات اجتماعی در کشور بهانه خوبی برای تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری مخصوصاً تئاتر نیست. خوشبختانه تا امروز نیز این نمایش نسبت به بقیه اجراهای روی صحنه به خوبی دیده شده و بازخوردهای مثبتی هم دریافت کرده است.

نمایش «آخرین نوار کراپ» به کارگردانی مرتضی فرهادنیا از یکشنبه بیست و هفتم آذر ماه ساعت ۲۰ در تماشاخانه سیمرغ دهلوی به صحنه رفته است.

این نمایش که نوشته ساموئل بکت و به ترجمه کارگردان است، آخرین شب زندگی کراپ را در دخمه‌اش به تصویر آورده که با خودهای گوناگونش، آخرین نوارش را ضبط می‌کند.

پریسا مشرقی‌نیا، مهراد وظیفه، علی صابونچی بازیگران این نمایش هستند.

دیگر عوامل این اجرا عبارتند از کارگردان و مترجم: مرتضی فرهادنیا، دستیار کارگردان: حسین صحرایی، مدیر صحنه: فردین راکی، منشی صحنه: نگین عبدالملکی.