فیلم آواتار ۲ رکورد زد

انتظار می‌رود ساخته جدید « جیمز کامرون » آخر هفته طولانی سال نو را با فروش بیش از ۴۴۰ میلیون دلار در آمریکا به پایان برساند، در حالی که قسمت اول این فیلم در سال ۲۰۰۹، در گیشه آخر هفته سال نوی میلادی فروش ۳۵۲ میلیون دلاری را رقم زده بود.

«آوتار راه آب» در حالی فروش داخلی (آمریکای شمالی) خود را به ۷۵۰ میلیون رسانده که فروش جهانی خود را تا به امروز از مرز ۱.۴ میلیارد دلار عبور داده است و در میان ۱۵ فیلم پرفروش تاریخ سینما قرار دارد.

آنتونی هاپکینز هشتاد و پنج ساله شد| مروری بر 19 فیلم برتر کارنامه بازیگری که با هانیبال لکتر به یادمان می‌اید

این فیلم در سایر کشورها نیز در آخر هفته سال نوی میلادی ۱۸۶.۷ میلیون دلار فروخت و مجموع فروش خارجی خود را به ۹۵۶.۹ میلیون دلار افزایش داد که شامل ۱۵۲.۸ میلیون دلار از چین، ۹۵.۱ میلیون دلار از فرانسه، ۷۴.۹ میلیون دلار از کره جنوبی، ۶۷.۲ میلیون دلار از آلمان و ۵۴.۲ میلیون دلار از بریتانیا می‌شود.

فیلم آواتار ۲ رکورد زد

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی کمپانی «Comscore»، فروش کلی سینمای آمریکا درسال ۲۰۲۲ به ۷.۴ میلیارد دلار رسیده که ۶۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است اما ۳۸ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹، آخرین سال قبل از همه گیری کووید-۱۹ است.

در «آواتار: راه آب» بازیگرانی چون «سم ورتینگتون»، «زویی سالدانا»، «کیت وینسلت» و «سیگورنی ویور» ایفای نقش می‌کنند و به داستان بیش از یک دهه پیش از قسمت اول این فیلم می‌پردازد.

قسمت اول فیلم «آواتار» در سال ۲۰۰۹ به سینما آمد و در نهایت با ۲.۸۴ میلیارددلار، عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما را بدون احتساب تورم از آن خود کرد و به همراه «انتقام جویان: آخر بازی»، «تایتانیک»، «جنگ ستارگان: نیرو بی‌می‌خیزد» و «انتقام جویان: جنگ ابدیت» تنها فیلم‌هایی هستند که تاکنون فروشی بیش از ۲ میلیارد دلار داشته‌اند و قسمت جدید «آواتار» در تلاش است با گذر از قسمت اصلی عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ را از آن خود کند، هدفی که رسیدن به آن در شرایط کنونی کمی دشوار به نظر می‌رسد.

«انیمیشن گربه چکمه پوش: اخرین آرزو» تاکنون با فروش ۶۵.۶ میلیون دلاری در آمریکا و ۶۸.۸ میلیون دلاری در دیگر کشورها، فروش جهانی ۱۳۴.۹ میلیون دلار را رقم زده است و پس از «آواتار ۲» و البته با اختلاف فراوان بهترین عملکرد را داشته است.

از سوی دیگر فیلم جدید «بابیلون» ساخته «دیمین شزل»، که با هزینه تولید ۷۸ میلیون دلاری به غیر از هزینه‌های بازاریابی تولید شده کار خود را با یک ناامیدی بزرگ آغاز کرد و در فروش چهار روزه، فقط ۳.۶ میلیون دلاری فروخت تا مجموع فروش آمریکای این فیلم ۱۱ میلیون دلار باشد.

«بابیلون» با حضور ستاره‌هایی چون «برد پیت» و «مارگو رابی»، داستانی را در حال و هوای دهه ۱۹۲۰ میلادی و در بستر اتفاقاتی روایت می‌کند که در مرحله گذار سینمای صامت به سمت سینمای صدادار روی می‌دهد.