«نذر عباس» قصه حُریت یک آدم دلباخته است

محمد یزدی نویسنده و کارگردان نمایش « نذر عباس » که این روزها در تالار سایه روی صحنه رفته است درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی گفت: نمایش «نذر عباس» برگزیده جشنواره تئاتر استان تهران است و بعد از اجرا در تئاترشهر در جشنواره ملی ایثار، جشنواره تئاتر سردار آسمانی و جشنواره تئاتر فجر هم حضور خواهد داشت. این اثر نمایشی با حمایت حوزه هنری به صحنه می‌رود و داستانی مستند را از زندگی فردی که ناگهان به سردار سلیمانی ارادت پیدا می‌کند، به تصویر می‌کشد.

وی ادامه داد: نمایش داستان پسری است به نام عباس که لات و خلاف کار بوده و مدام دعوا و دردسر در جنوب شهر تهران درست می‌کرده است اما از جایی به بعد و زمانی که در حال زدن تتویی جدید روی بدنش است، متحول می‌شود و به دلیل ارادت و عشق و علاقه ای که به سردار سلیمانی پیدا کرده، می‌خواهد به عنوان مدافع حرم به سوریه برود اما به دلیل اینکه او را جزو اراذل و اوباش می‌پنداشتند، این اجازه را به او نمی‌دهند از این رو مجبور می‌شود زبان افغانی یاد بگیرد و با لشکر فاطمیون همراه شود اما عباس یک ساعت قبل از دیدن حاج قاسم به شهادت می‌رسد و داستان نمایش تازه از اینجا آغاز می‌شود و شاهد هستیم که عباس در یک فضای سوررئال و غیر مادی بالای سر تابوتی ایستاده و در حال تعریف ماجرا است...

یزدی با اشاره به جذاب بودن این داستان واقعی برای تبدیل شده به یک اثر نمایشی توضیح داد: این داستان بیش از هر چیز دیگری داستانی دراماتیک و عاشقانه درباره پسری است که متحول می‌شود. اتفاقات نمایش به صورت کمدی روایت می‌شود و سیر تحول این فرد را آرام آرام در طول نمایش به تصویر می‌کشد. داستان زندگی عباس که به «عباس بربری» هم شهرت داشته شباهت هایی به زندگی علی گندابی هم دارد که لات و عربده کش بوده و با شنیدن روضه حضرت عباس (ع) متحول می‌شود. در واقع می‌توان گفت داستان زندگی عباس، قصه حُر است و ماجرای حریت یک آدم دلباخته را به نمایش می‌گذارد.

«نذر عباس» به تالار سایه رسید

این کارگردان در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: خوشبختانه اتفاقات خوبی برای نمایش افتاده و علاوه بر جوایز زیادی که در جشنواره تئاتر استان تهران کسب کرد مورد پذیرش جشنواره‌های معتبر دیگری هم قرار گرفته و استقبال خوبی هم از اجرای عمومی آن شده که جای خوشحالی دارد. البته هجمه‌هایی هم به آثاری که روی صحنه می‌رود وارد شده اما قصد ما تئاتر کار کردن است و انتقادات نمی‌تواند جلوی تلاش ما را بگیرد.

«نذر عباس» به نویسندگی و کارگردانی محمد یزدی و بازی محمد یزدی، امیر قربانی، هومن حسینی، ابوالفضل شیری تا ۱۶ دی ماه ساعت ۲۰:۱۵ به مدت زمان ۵۵ دقیقه و قیمت بلیت ۷۰ هزار تومان در تالار سایه روی صحنه است.