چه تحولاتی در «فیلمنامه» تلویزیون اتفاق می‌افتد؟

جبرئیل نجفی سرپرست مدیریت ایده، پژوهش و اقتباس دفتر فیلمنامه رسانه ملی گفت: تاکنون بالغ بر 200 ایده به دفتر فیلمنامه ارسال شده است، که نیمی از آن قابلیت پرداختن و تحقیق و پژوهش دارد.

از زمان راه‌اندازی مجموعه مدیریت ایده، پژوهش و اقتباس دفتر فیلمنامه رسانه ملی، مدت کوتاهی است که می گذرد. از آن جایی که فیلمنامه بنیادی‌ترین و اصلی‌ترین جزء ساختاری هر مجموعه نمایشی و سریال است، این حوزه می‌کوشد تا با نگاهی عمیق‌تر در مقوله فیلمنامه‌نویسی و پژوهشی، کمک مؤثری در راستای تولید محتوا انجام دهد.

مدیر بخش ایده، پژوهش و اقتباس دفتر فیلمنامه رسانه ملی گفت: با عنایت به اینکه بنیان و نقطه آغاز تولیدات تلویزیون ی متکی بر فیلمنامه است، روند نگارش ضمن پایش لحظه به لحظه، با توجه به نوع مخاطبان و شرایط تماشا و مأموریت‌های ویژه تلویزیون طراحی می‌شود.

جبرئیل نجفی افزود: از زمان آغاز به کار این مجموعه که از مهرماه امسال شکل گرفته، جلساتی به منظور بررسی ایده‌ها، پژوهش و تصویب طرح‌ها برگزار شده است.

چه تحولاتی در «فیلمنامه» تلویزیون اتفاق می‌افتد؟

وی تصریح کرد: این جلسات با حضور کارشناسان، استادان و فیلمنامه‌نویسان برگزار می‌شود که نتیجه آن استخراج ایده در محورهای محتوایی است و بر مبنای نیازسنجی‌های صورت پذیرفته از منابع مرجع هم استفاده می‌شود.

نجفی همچنین از تشکیل کارگاه‌های تولید ایده خبر داد و گفت: در این کارگاه‌ها، ایده‌های مناسب ساخته و پرداخته می‌شوند. همچنین در خصوص معرفی شخصیت‌های تأثیرگذار تاریخ انقلاب و ایران از کتاب‌های مختلف، ایده‌یابی و ایده‌پردازی می‌کنیم.

مدیر بخش ایده، پژوهش و اقتباس دفتر فیلمنامه رسانه ملی ادامه داد: بخشی هم تحت عنوان «پژوهش» برای فیلمنامه‌ها با موضوعات مشخص و مدون، تعریف شده است.

وی همچنین از انعقاد چند تفاهم نامه با مراکز پژوهشی و دانشگاهی از جمله دانشگاه صداوسیما و اداره کل  پژوهش‌های اسلامی صداوسیما در خصوص  پژوهش‌های فیلمنامه خبر داد و گفت: در این مدت، تالیف کتابی با عنوان «پژوهش برای فیلمنامه» در دستور کار قرار دارد که مراحل نگارشی را سپری می ‌کند. همچنین ترجمه 4 عنوان کتاب با موضوع فیلمنامه‌نویسی گروهی مصوب شده است.

نجفی همچنین از برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری همایش فیلمنامه و انقلاب اسلامی، دستاوردها، بازنمایی و بررسی انتقادی خبر داد و گفت: انتشار نشریه تخصصی فیلمنامه‌نویسی سریال تلویزیونی هم تصویب شده است. در این نشریه قرار است مواردی همچون مقالات مریوط به ایده‌پردازی، نحوه نگارش فیلمنامه سریال، نظرات علمی و کارشناسی، تفاوت فیلمنامه سریال با آثار سینمایی و .. مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل بانک پژوهش‌های فیلمنامه‌ای موجود در سازمان هم از دیگر مصوباتی است که در بخش ایده، پژوهش و اقتباس اداره کل فیلمنامه سیما تصویب شده که تمامی پژوهش های فیلمنامه ای در این بانک، جمع‌آوری می‌شود. طراحی همایش علمی هنری، بازخوانی وتحلیل ربع قرن فیلمنامه در رسانه ملی، تصویب پژوهش کمدی و مایه‌های کمدی در درام انقلاب اسلامی، تاریخ شفاهی و ایده‌های فیلمنامه‌ای آن ازدیگر مصوباتی است که در واحد «ایده، پژوهش و اقتباس» دفتر فیلمنامه رسانه ملی انجام شده است.

مدیر بخش ایده، پژوهش و اقتباس اداره کل دفتر فیلمنامه رسانه ملی اظهار داشت: در بخش اقتباس در کنار بررسی منابع اقتباسی به مقوله بررسی و آسیب‌شناسی مقوله اقتباس در فیلمنامه‌های سریال‌ها پرداخته می‌شود. در این میان بررسی فعالیت‌ها و مصوبات مرکز سیمافیلم که در سالیان متمادی زحمات زیادی در موضوع اقتباس انجام داده‌اند نیز جزو اولویت‌ها بوده است.

نجفی ادامه داد: سه عنوان کار اقتباسی از رمان‌هایی با موضوعات مختلف داریم که با نویسندگان مختلف در حال مذاکره‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: واحد «ایده، پژوهش و اقتباس» دفتر فیلمنامه رسانه ملی، پایه اولیه فیلمنامه است که بعد از طی کردن مراحل ایده پردازی، پژوهش و اقتباس به  نگارش فیلمنامه می‌انجامد. امیدواریم این حوزه بتواند به ارتقای کیفی، محتوایی و کمی آثار نمایشی و مجموعه‌های داستانی رسانه ملی کمک مؤثری کند.

مدیر بخش ایده، پژوهش و اقتباس اداره کل دفتر فیلمنامه رسانه ملی گفت: این مدیریت آماده تعامل و همکاری با طراحان، نویسندگان و اهل قلم است و از نظرات همه فعالان این عرصه‌ها استقبال می‌کند.